Boris en Sarah Zeebroek

The Stiffones zijn intussen gesplitst maar Boris en Sarah blijven doorwerken

In de serie Jonge Wolven zetten we het jonge, hemelbestormend pop- en rocktalent in de focus. Dat het heilige rockvuur even verterend als vertederend , blijkt uit het verhaal van Boris(19) en Sarah (20) Zeebroek, in het dagelijks leven de kroost van niemand minder dan Kamagurka. Toen we het tweetal opzochten in hun flatje boven de Gentse hotspot Pink Flamingo’s werd ons meegedeeld dat The Stiffones gesplit zijn. Niet getreurd, Boris, het muzikale brein achter het ensemble, maakt nog steeds muziek en is op zoek naar muzikanten voor een nieuwe bezetting. Exit The Stiffones, lang leve Boris (en Sarah).

Hoelang zijn of beter waren jullie bezig?
Boris: “In totaal zo’n 2 jaar. We hebben zo’n 20 optredens gehad. Het optreden in het ‘Magazijn’ (Gent) tijdens de Gentse Feesten was ons hoogtepunt.”

Sarah: “En tegelijk ons laatste optreden. We zitten nu in een dieptepunt in onze muzikale carrière (giechelt).”

En nu?
Boris: “Ik blijf sowieso muziek maken. Ik ben nu op zoek naar muzikanten die mij kunnen uitdagen, waar ik iets kan van leren. De bedoeling is dat ze zelf met de muziek iets doen, dat het zeker niet krampachtig is, maar dat het uit henzelf komt.”

Vertel eens iets over jullie wapenfeiten. Demo? CD?
Boris: “We hebben een demo. We hebben die ook opgestuurd naar Poppunt’s Demopoll.”

Vanwaar The Stiffones? Een verwijzing naar de punkdagen met Stiff Records?
Boris: “Nee, het is nog een ideetje van onze vroegere drummer. We waren toen nog veel met sex bezig. Nu niet meer, want we zitten nu in een dieptepunt (lacht).”

Geen punk dus. Waar luisteren jullie dan wel naar?
Boris: “Zo’n beetje van alles ; Beck, Ween, Beasty Boys, Pavement, Zornik (’Grapje’, dixit Boris). Talking Heads, Television.”

Sarah: “En… Howling Wolf, Beefheart, Residents.”

In hoeverre is jullie leeftijd een voor- of nadeel?
Sarah: “We krijgen vaak te horen dat we nog veel moeten bijleren. We worden vaak niet au sérieux genomen. Aan de andere kant is het een voordeel dat we er nog kunnen voor gaan.”

Bovendien zijn jullie de kinderen van een bekende vader. Valt dat mee?
Sarah: “Het is belangrijk bij de eerste stap, bijvoorbeeld om een optreden binnen te halen. Nadeel is dat je steeds met je vader vergeleken wordt. Bijvoorbeeld, ik schilder ook en dan heeft men vooraf al een oordeel over wat ik maak.”

‘Sarah, in hoeverre is Geoffrey (Burton, haar huisband) één van je muzikale invloeden?
Sarah: “Vooral op het vlak van zijn platencollectie. Het viel hem op dat in de collectie van mijn vader weinig zwarte muziek, soul enz. aanwezig was. Papa luisterde vooral naar punk. Maar qua gitaarspel heb ik het meeste geleerd van Boris. Geoffrey heeft me wel enkele toonladders getoond.”

Boris: “En ik was al onder de indruk van zijn gitaarspel nog voor hij mijn schoonbroer was. Fuck zeg! Soms ging ik naar een optreden van Arno en was ik zo overdonderd dat ik een week geen gitaar meer aanraakte.”

Jullie klonken erg fris, erg origineel. Waar komt die sound vandaan?
Boris: “We zijn nog jong en hebben nog niet veel geld om pedaaltjes te kopen.”

Ik stond wel te kwijlen naar die rode VOX- AC 30 versterker die jullie in het Magazijn gebruikten.
Sarah: “Dat was een bruikleen van mijn echtgenoot (trots).”

Hoe komen/kwamen jullie aan de optredens?
Boris: “(schertsend) Via mijn pa. Nee, gewoon met een demo een café binnenstappen. En er gaan spelen voor 5 drankbonnen, met een stinkende microfoon voor je neus.”

Vinden jullie dat er genoeg plaatsen zijn om op te treden in Gent? Of in Vlaanderen in het algemeen?
Boris: “Je moet de plekken weten te vinden. Een tip waar ik nu net opkom: kijk op internet waar iemand als Mauro overal optreedt en ga er ook heen met je demo. Een promotor hebben we niet. Het is pure Do-it-Yourself.”

Ambities?
Sarah: “We studeren alle twee Illustratie enVrije Grafiek. Later willen we bijvoorbeeld animatiefilms integreren in de muziek. Ik hou van groepen die erg visueel werken, Devo of the Residents, bijvoorbeeld.”

Boris: “Groepen die een totale show brengen met dwaze kostuums, gekke filmpjes, blote vrouwen. Het visueel aspect is heel belangrijk.”

Dan mogen nu die zonnebrillen af!