Borealis-KBL1

Borealis

Het alter ego van Malko Van den Borre en Pim Thomas.

Vinyldj’s zijn al lang geen uitstervend ras meer. Neem nu Borealis, het alter ego van Malko Van den Borre en Pim Thomas. Zij kiezen resoluut voor platen in hun sets en brengen met hun concept ‘We Bring You’ al zo’n vier jaar house en disco in Brussel. Vorig jaar speelden ze zowel op Pukkelpop als op het Kroatische Dimensions Festival. Tijdens de week runt Pim zijn eigen platenwinkel Crevette Records. We haalden ze even met hun hoofden uit de bakken voor wat daglicht.

Jullie draaien house, disco, African en alles daartussen. Zouden jullie jezelf omschrijven als eclectische dj’s?
Pim: “We proberen onszelf in ieder geval geen restricties op te leggen en parels uit verschillende genres te vissen. Wel vinden we het in een set belangrijk om steeds een lijn of een bepaald ritme te volgen en vloeiend te mixen. We zullen net zo goed Afrikaanse muziek opleggen als dat past, maar in een korte set springen we niet de hele tijd van 100 bpm naar 130 bpm en terug; op die manier zijn we dan weer niet eclectisch. Hebben we meer tijd om ons ding te doen, dan kan dat natuurlijk wel. Tijdens langere sets voelen we ons veel vrijer en spelen we met open vizier.

“Internationale voorbeelden zijn er vandaag genoeg: door dj’s als Hunee en Antal is onze smaak enorm verbreed. Hun Amsterdams label en platenwinkel Rush Hour is een grote inspiratie voor ons.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

Tijdens We Bring You halen jullie zulke namen ook naar Fuse. Met welke visie boeken jullie?
Malko: “Onze visie is simpel: eigenlijk geven we feesten waar we zelf naartoe zouden willen gaan en we boeken dus volledig volgens onze eigen smaak. Muzikaal proberen we steeds vernieuwend uit de hoek te komen met enkele onbekende namen, en die koppelen we net zo goed aan meer gevestigde waarden. Die mix zag je mooi bij onze editie met Sassy J en Donna Leake. Grotere namen maken het moeilijker om uit de kosten te geraken, maar daar doen we het ook niet voor. In the end willen we vooral dat de bezoeker een leuke avond beleeft met goede muziek op de juiste sound. En met gratis wc’s!”

Heeft We Bring You jullie verrijkt als dj?
Pim: “Het heeft ons vooral kritischer gemaakt. Als je aankomt in de dj-booth en er is iets niet in orde, merk je dat wel sneller. Het gaat dan vaak om details aan de sound of het materiaal: geen ramp, maar je weet dat het een kleine moeite is om ze te fixen. Een al te kritische houding kan ook de andere kant uitgaan natuurlijk. Toen we vorig jaar de houselegende Lil’ Louis over de vloer kregen in Fuse stond de mixer niet in de juiste hellingsgraad. Terwijl we alles tot in de puntjes hadden voorbereid, weigerde hij bijna te spelen.”

“De sound is even belangrijk als de dj die speelt.”

Pim: “Onze eigen feesten zien we niet als een kans om zelf veel te draaien, integendeel. We cijferen onszelf liever iets meer weg op onze avonden. De laatste slot geven we graag aan de gasten die we hebben uitgenodigd. Wel doen we steevast de warm-up. Keer op keer merk je dat er een trouw publiek al vroeg op post is omdat ze ons kennen. Ze tonen meteen dat ze klaar zijn om te dansen, terwijl de avond misschien anders veel gemoedelijker op gang zou komen.”

Enkel en alleen met vinyl spelen zie je niet vaak meer. Sommigen ervaren dat als een beperking. Waarom kiezen jullie er toch voor?
Malko: “Vinyl zorgt ervoor dat we veel selectiever te werk gaan. Niet alleen kan je maar 100 platen meenemen naar een feest, door het prijskaartje ben je ook veel kritischer: welke muziek heb ik echt nodig? De hele cultuur rond het diggen, zowel in platenwinkels als online, spreekt ons natuurlijk ook aan. Die ene gezochte plaat vinden in de bakken, of het moment dat je platen worden geleverd door de postbode: we worden er helemaal gelukkig van. (lacht)

Pim: “Nee echt, we denken niet dat we zo actief naar muziek zouden zoeken, mochten we enkel digitaal draaien. Begrijp ons niet verkeerd, het is geen keuze tegen mp3. Ieder doet zijn ding en we beseffen zeker dat sommige dj’s met een arsenaal aan digitale tracks veel completer kunnen zijn in verschillende situaties. Voor ons is het net een uitdaging om het te doen met wat we mee hebben.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

Soms is het wellicht minder evident om met platen te spelen.
Malko: “Spelen lukt meestal wel. Het is noodzakelijk om vooraf goed te communiceren met de promotor die jou wil boeken. Het zette ons aan een brief te maken die bij onze rider hoort. Die moet situaties met slechte naalden, een onstabiel podium, wind … vermijden.”

Jullie spelen steeds samen. Steken jullie veel op van elkaar?
Malko: “Uiteraard. In de eerste plaats uit de selectie van de ander. Hoewel we ingespeeld zijn op elkaar blijven we onszelf uitdagen met de platen die we meenemen. Vroeger oefenden we nog weleens samen voor onze sets, nu ligt de focus op het moment zelf. Dat zorgt ervoor dat je leert om te anticiperen op elkaar: welke track gaat hij hierna spelen? Wat kan ik hierop spelen? Ondertussen geven we elkaar meer ruimte tijdens het spelen. Vroeger hadden we nog meer de neiging om toe te snellen als een mix dreigde fout te lopen. Nu verloopt alles natuurlijk.”

Pim, in je platenwinkel Crevette hangt er een Funktion One Soundsystem, op jullie feesten vind je vaak een E&S-mixer. Waarom hechten jullie zo veel belang aan de sound?
Pim: “Omdat de sound minstens even belangrijk als de dj die speelt. Een goede dj met een slechte sound werkt niet, en een slechte dj met een perfecte sound evenmin. Je akoestiek, het volume, hoe alles staat afgesteld … je feest staat of valt met geluid. Niet alleen proberen we hiermee te mikken op de ervaring van de bezoekers, we willen ook onze dj’s in de best mogelijke omstandigheden laten werken. Een rotarymixer zoals de E&S is gewoon het beste om met platen te draaien: je hoort dingen die je met een Pioneer niet hoort.”

“Je moet jezelf de tijd geven om te vinden waar je voor staat en zo een identiteit ontwikkelen.”

Hebben jullie als dj’s of producers struggles ervaren die je nu anders zou aanpakken?
Malko: “We zouden minder snel met producties naar buiten komen. Die stonden vroeger niet altijd op punt. Je moet jezelf echt de tijd geven om te vinden waar je voor staat en zo een identiteit ontwikkelen. Nog een tip: ook als dj mag je gerust koppig zijn: je kiest in de eerste plaats muziek op basis van wat jij zelf wil horen, niet wat het publiek wil horen.”

Pim: “Natuurlijk is er een middenweg, maar ons punt is: als je true blijft aan jezelf, word je vroeg of laat wel opgepikt. Vroeger deden we al eens mee aan contests als 45toeren of stuurden we de juiste promotors een mixtape om ons kenbaar te maken. Nu we het druk hebben met onze jobs, houden we ons minder bezig met de promoside. Hierin tijd investeren loont wel, zolang je niet te schreeuwerig overkomt of eender wie aanspreekt.”

Nog wilde plannen dit jaar?
Malko: “We Bring You zal dit jaar weer de Dimensions Launch Party organiseren in samenwerking met Fuse, wat waarschijnlijk weer zal leiden tot een boatparty en dj-slot op het festival zelf in Kroatië. Daar vorig jaar spelen op het strand was een absoluut hoogtepunt. Het publiek is er zo ontvankelijk voor zoveel verschillende soorten muziek. Ze komen dan ook van ver om helden aan het werk te zien en muziek te ontdekken.”

Veel succes, en de groeten in Kroatië!

soundcloud.com/borealis-be