Uitreiking Popthesisprijs 2007

Popthesisprijs 2007 © Madelien Waegemans
Popthesisprijs 2007 © Madelien Waegemans
Popthesisprijs 2007 © Madelien Waegemans
Popthesisprijs 2007 © Madelien Waegemans
Maarten Quaghebeur © Madelien Waegemans
Popthesisprijs 2007 © Madelien Waegemans
panel © Madelien Waegemans
panel © Madelien Waegemans
Jonas Woost © Madelien Waegemans
panel © Madelien Waegemans
Jonas Woost © Madelien Waegemans
panel © Madelien Waegemans
Goedgezelschap © Madelien Waegemans
panel © Madelien Waegemans
panel © Madelien Waegemans
winnaar FrÈderic Busscher © Madelien Waegemans

De muziekindustrie zit anno 2007, andermaal, in een overgangsfase. Nieuwe marktmodellen, afzetmarkten, distributiekanalen steken steeds nadrukkelijker de kop op. Maar hoe zit het met het product zelf? Heeft internet de muziekindustrie terug met de neus op de muzikale feiten gedrukt? Gaat het terug om de muziek zelf en niet langer alleen om de drager? Wie worden de sleutelspelers in de muziekindustrie van morgen? Komen de toekomstige voorschotten om een plaat te maken van de boekers in plaats van de platenfirma of worden er überhaupt geen platen meer gemaakt?

Tijdens een studienamiddag lieten we een aantal onderzoekers aan het woord die hier in het recente verleden onderzoek naar deden. Aan het woord oa Timothy Dowd, professor aan de Emory University in Atlanta, ondermeer auteur van het artikel ‘From 78s to MP3s: The Embedded Impact of Technology in the Market for Prerecorded Music’. (in Lampel, J., Shamsie, J., & Lant, T. K. (Eds.). (2006). The business of culture. Strategic perspectives on entertainment and media. Mahwah, New Jersey and London: Lawrence Erlbaum Associates.)

Aansluitend brachten Miriam van de Kamp en Erik Hitters een uiteenzetting over de rol van internet voor jonge startende muzikanten (hoe gebruiken zij Internet?) en independent labels (Is de verhouding tussen majors en independents veranderd?). Miriam van de Kamp werkt sinds januari 2005 als promovenda aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, Erik Hitters is als universitair docent Media en Culturele Industrie verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Na hun uiteenzetting legden we dit voor aan een panel van mensen uit de Vlaamse muziekindustrie. Hoe zien zij de evoluties en hun impact in de nabije toekomst? Het ging vooral over de evoluties van de laatste maanden waarbij we steeds meer integratie zagen tussen labels en boekingskantoren (bijvoorbeeld Live Nation die een contract met Madonna tekent, maar evengoed het samengaan van ARS en Universal of de meerderheidsparticipatie van Sony BMG in het boekingskantoor van Bob Savenberg). Hierbij wilden we ook nadenken over wat deze evoluties betekenen voor het opkomend talent van vandaag. In het panel: Timonthy Dowd, Erik Hitters, Miriam van de Kamp, Guy Goedgezelschap (CEO Sony BMG Benelux), Maarten Quaghebeur (Rock ‘O Co, Boomtown) en Jonas Woost (Last FM).