Aan de Popthesisprijs hangt een bescheiden geldsom vast, maar de roem, die is natuurlijk gigantisch. We doen er graag nog een schepje bovenop, door de winnaars van alle voorbij edities in de spots te zetten. De hall of fame van de Popthesisprijs!

Tom Declercq

Tom Declercq (2016)

Tom Declercq leverde pionierswerk af met zijn onderzoek naar het mulitplicatoreffect van subsidies voor onze muziekclubs en de inkomsten die die opleveren voor omringende sectoren als horeca, toerisme, transport … Hij mocht de prijs voor beste masterscriptie ontvangen uit handen van cultuurminister Sven Gatz voor zijn scriptie ‘Het Vlaamse clubcircuit in cijfers. Een onderzoek naar de economische impact van de Vlaamse muziekclubs.’ (Universiteit Antwerpen).

ScriptieUitreiking

Elise Platteau

Elise Platteau (2016)

Elise Platteau schreef voor de jeugdhuissector een leidraad om de uitbouw van laagdrempelige en multidisciplinaire presentatiemogelijkheden en creatieruimtes te stimuleren. De jury kende haar unaniem de prijs voor beste bachelorscriptie toe voor haar werk ‘Creatie- en presentatiemogelijkheden voor jongeren in jeugdhuizen’ (PXL-Music).

ScriptieUitreiking

Yannick Van Nuffel

Yannick Van Nuffel (2015)

Yannick Van Nuffel presteerde het om zowat de volledige geschiedenis van muziekdistributie in een helder en compact werk te gieten. Daarom veroverde hij verdiend de prijs voor beste bachelorscriptie van 2015 met zijn scriptie ‘Technologische ontwikkelingen van muziekdistributie en hun impact’ (PXL-Music).

ScriptieUitreikingInterview

Inge Alberti

Inge Alberti (2015)

Inge Alberti schreef een erg heldere scriptie over een heikel en delicaat auteursrechtelijk onderwerp. Met haar scriptie ‘Blurred lines: de troebele grens tussen inspiratie en plagiaat’ (KU Leuven) ging ze aan de haal met de prijs voor beste masterscriptie van 2015.

ScriptieUitreikingInterview

Inès Op de Beeck

Inès Op de Beeck (2014)

Inès Op de Beeck voerde SWOT-analyses uit op enkele spelers in de live-industrie en creëerde een generiek businessmodel dat door andere spelers kan worden gebruikt. Haar scriptie ‘Strategische analyse van de muziekindustrie en business modellen van het livesegment’ (Universiteit Antwerpen) levert haar de prijs voor beste masterscriptie van 2014 op.

ScriptieUitreiking

Elien Rubben

Elien Rubben (2014)

Elien Rubben onderzocht welke rol showcasefestivals spelen voor verschillende actoren in de muziekbizz. Met haar scriptie “Showcasefestivals in de muziekindustrie. Wat is een showcasefestival en op welke manier oefent het een invloed uit op de muziekindustrie” (VIVES Kortrijk) ging ze met de prijs voor beste bachelorscriptie van 2014 aan de haal.

ScriptieUitreiking

Jozefien Vanherpe

Jozefien Vanherpe (2013)

Met haar scriptie “Facing the music: het naburig recht van uitvoerende muzikanten in de digitale wereld” (KULeuven) kaapte Jozefien Vanherpe de prijs voor beste masterscriptie van 2013 weg.

Interview ScriptieUitreiking

Silke Van den Broeck & Stijn Van Peborgh

Silke Van den Broeck & Stijn Van Peborgh (2013)

Met ‘Scored’, een online tool om samen muziek te maken en partituren te schrijven, gingen Silke Van den Broeck en Stijn Van Peborgh (Thomas More Mechelen) met de prijs voor beste bachelorscriptie van 2013 lopen.

Interview ScriptieUitreiking

Diane De Moor

Diane De Moor (2012)

Veel winnaars in 2012. Diane De Moor (KULeuven) was een van de winnaressen van de masterscriptieprijs met haar werk ‘Intellectuele eigendom en digitale sociale netwerken. In welke mate kan een digitaal sociaal netwerk aansprakelijk gesteld worden voor een auteursrechtelijke inbreuk?’

ScriptieUitreiking

Sophie Van Ranst

Sophie Van Ranst (2012)

In 2012 koos de jury 2 masterscripties als winnaar. Sophie Van Ranst kreeg de gedeelde eerste prijs voor haar scriptie ‘Kritische evaluatie nieuwe geluidsnormen voor muziekevenementen.’ (UGent)

ScriptieUitreiking

Katrien Anthonis & Charlotte Smekens

Katrien Anthonis & Charlotte Smekens (2012)

De beste bachelorscriptie van 2012 werd geschreven door Katrien Anthonis & Charlotte Smekens (Katholieke Hogeschool Kempen). Ze zochten naar nieuwe insteken voor hun lessen in ‘Karaoke in de Engelse les: een meerwaarde?’

ScriptieUitreiking

Kathleen Vogelaers

Kathleen Vogelaers (2011)

Ex-Poppunt-stagiaire Kathleen Vogelaers won in 2011 een cheque van €500 voor haar masterscriptie ‘Hogere opleidingen in de popmuziek vandaag: de nood aan zakelijke vorming’ (Vrije Universiteit Brussel).

InterviewScriptieUitreiking

Kasper-Jan Raeman

Kasper-Jan Raeman (2010)

Kasper-Jan Raeman schreef een masterscriptie in de Geschiedenis over ‘De organisatoren van jazz- en rockconcerten in Gent tijdens de jaren vijftig: een sociaal-culturele analyse’ (UGent). Hij won er de Popthesisprijs 2010 mee.

InterviewScriptieUitreiking

Hanne Valckenaers

Hanne Valckenaers (2009)

In haar masterscriptie ‘Een beleidsaanbeveling voor het subsidiëren van alternatieve managemenbureaus: de noodzakelijkheid en wenselijkheid binnen het Vlaamse pop-rockcircuit’ (Vrije Universiteit Brussel) schuwde Hanne Valckenaers de controverse niet. Het leverde haar wel de Popthesisprijs 2009 op.

InterviewScriptieUitreiking

Dries Vanherwegen

Dries Vanherwegen (2008)

Welke strategieën hanteren popmuzikanten om een professionele carrière uit te bouwen? Dat was de centrale vraag in ‘Alleen Elvis blijft bestaan? Een beschrijvend onderzoek naar de carrières van Vlaamse professionele popmuzikanten’, de masterscriptie van Dries Vanherwegen.

ScriptieUitreiking

Fréderic Busscher

Fréderic Busscher (2007)

‘De lokale ondersteuning van popmuzikanten: Vlaams-Brabant – een veldanalyse’, zo luidt de titel van de mastescriptie die Fréderic Busscher (KULeuven) €500 opleverde.

ScriptieUitreiking

Elke Van Hevele

Elke Van Hevele (2006)

De allereerste Popthesisprijs leverde een volledig vrouwelijke top-3 op. Elke Van Hevele kreeg uiteindelijk de gouden plak voor haar scriptie ‘Een beschrijving van de relatie tussen mannelijkheid, genderrelaties en machtsrelaties in de hiphopscene’ (UGent).

ScriptieUitreiking