Na 10 jaar Popthesisprijs is onze bibliotheek met scripties goed aangedikt. Geïnteresseerden hebben echter niet altijd de tijd om een thesis van begin tot einde te doorworstelen. Daarom vroegen we enkele kenners, of de auteurs zelf, om over de beste inzendingen te reflecteren (wat kunnen we er nu uit leren?) of ze samen te vatten: Read Between The Lines!

Read Between The Lines 2015

Onze Popthesisprijs wordt groot. Tien jaar is-ie intussen al, en dus bouwden we op 10 december 2015 een stevig feestje tijdens de uitreiking. We kregen meteen ook een record aantal inzendingen binnen, 43 om precies te zijn. Een stevige kluif dus voor de jury, die uiteindelijk 2 terechte winnaars koos. Inge Alberti schreef een erg heldere scriptie over de dunne lijn tussen inspiratie en plagiaat; zij won de prijs voor de beste masterscriptie. Yannick Van Nuffel slaagde er dan weer in om de hele geschiedenis én toekomst van muizekdistributie in één scriptie te vatten; een huzarenstukje dat hem uiteindelijk de prijs voor beste bachelorscriptie van 2015 opleverde. In deze nieuwe Read Between The Lines doen ze alles glashelder uit de doeken.

© Poppunt (2015)

Blader fullscreen Downloaden

Read Between The Lines 2014

9 edities ver zijn we ondertussen met onze Popthesisprijs. 35 scripties dongen mee naar de felbegeerde titel van beste bachelor- of masterscriptie over (pop)muziek. Onze professionele jury las al deze inzendingen en bekroonde er 2. Inès Op de Beeck maakte een strategische analyse van de muziekindustrie en businessmodellen van het live segment en won daarmee de prijs voor beste masterscriptie. Elien Rubben kaapte de prijs voor beste bachelorscriptie weg met haar werk rond showcasefestivals en de invloed die ze uitoefenen op de muziekindustrie. Beide winnaressen vatten hun eindwerken samen in deze publicatie.

© Poppunt (2014)

Blader fullscreen Downloaden

Read Between The Lines 2013

De 8e editie van de Popthesisprijs was met meer dan 30 inzendingen een groot succes. De professionele jury kende de prijs voor beste masterscriptie toe aan Jozefien Vanherpe voor haar werk rond de uitdagingen voor het naburig recht in een digitale context. Stijn Van Peborgh en Silke Van den Broeck schreven dan weer de beste bachelorscriptie: zijn ontwikkelden een online tool om samen muziek te schrijven. De samenvattingen van beide scripties lees je in deze brochure.

© Poppunt (2013)

Blader fullscreen Downloaden

Read Between The Lines 2012

Ook in 2012 reikt Poppunt de Popthesisprijs uit, maar voor het eerst gingen maar liefst drie eindwerken met de eer lopen: twee masterscripties en een bachelorscriptie. De zoektocht naar de beste masterscriptie eindigde op een ex aequo: Sophie Van Ranst nam de nieuwe geluidsnormen voor muziekevenementen onder de loep en Diane De Moor ging dieper in op de moeilijke relatie tussen auteursrechten en het internet. Katrien Anthonis en Charlotte Smekens onderzochten of karaoke een meerwaarde kan betekenen in de Engelse les en kaapten daarmee de prijs voor de beste bachelorscriptie weg. In deze publicatie vatten de winnaars hun eindwerken samen.

© Poppunt (2012)

Blader fullscreen Downloaden

Read Between The Lines 2011

De Popthesisprijs 2011 gaat naar Kathleen Vogelaers (Agogische wetenschappen, VUB). Zij schreef een scriptie met als titel ‘Hogere opleidingen in de popmuziek vandaag in Vlaanderen: de nood aan zakelijke vorming’. Ze onderzocht over welke ondernemerscompetenties professionele muzikanten moeten beschikken om sterk in hun schoenen te staan en ging na of de hogere opleidingen in Vlaanderen muzikanten ook op dat vlak voorbereiden op hun beroep. In deze publicatie vat Kathleen haar scriptie samen.

© Poppunt (2011)

Blader fullscreen Downloaden

Read Between The Lines 2010

Met deze vierde editie van Read Between the Lines zetten we de winnaar van de Popthesisprijs 2010 in het zonnetje. Kasper-Jan Raeman schreef een masterscriptie in de Geschiedenis over de organisatoren van jazz- en rockconcerten in Gent in de jaren vijftig. In deze publicatie vat hij zijn werk samen en maakt hij je nieuwsgierig naar meer.

© Poppunt (2010)

Blader fullscreen Downloaden

Read Between The Lines 2009

Samenvatting van de thesis van Hanne Valckenaers – ‘Een beleidsaanbeveling voor het subsidiëren van alternatieve managementbureaus: de noodzakelijkheid en wenselijkheid binnen het Vlaamse pop-rockcircuit’. Winnaar Popthesisprijs 2009.

© Poppunt (2009)

Blader fullscreen Downloaden

Read Between The Lines 2009

Samenvatting van de thesis van Judith Van Eeckhout – ‘Myth and Money. Het romantische kunstenaarsbeeld vandaag’. Tweede plaats Popthesisprijs 2009.

© Poppunt (2009)

Blader fullscreen Downloaden

Read Between The Lines 2009

Samenvatting van de thesis van Levi Van Dijck – ‘Hoe efficiënt is de controle op beheersvennootschappen in het auteursrecht en de naburige rechten?’. Derde plaats Popthesisprijs 2009.

© Poppunt (2009)

Blader fullscreen Downloaden

Read Between The Lines 2008

Er valt heel wat te lezen tussen de regels van het poponderzoek. Wat daar zoal te lezen valt, vind je in deze publicatie. We maken een samenvatting van de 3 beste thesissen uit het academiejaar 2007-2008 en stellen ons de vraag: wat moet de muzieksector hier nu van leren? De vraag stellen is ze beantwoorden, dus dat hebben we dan ook maar gedaan.

Auteurs: Arne Van Petegem vs. Dries Vanherwegen, Jan Delvaux vs. Willem Scheire, Tijs Vastesaeger vs. Margot Vanhouche
© Poppunt (2008)

Blader fullscreen Downloaden

Read Between The Lines 2007

Er wordt heel wat af geschreven door studenten die hun thesis of scriptie schrijven over popmuziek of de popsector. Maar wat moeten we hier als sector eigenlijk mee? In deze publicatie beantwoorden een aantal mensen uit de sector deze vraag voor de beste 5 thesissen die in 2006-2007 geschreven werden. Je vindt in deze publicatie ook een verslag van de eerste studiedag die we organiseerden rond de popthesisprijs.

Auteurs: Wouter Van Driessche, Iris Catteeuw, Stijn Lauwers, Raf Coenen, Gunter Van Assche, Tijs Vastesaeger
© Poppunt (2007)

Blader fullscreen Downloaden