Tourmanager

Het beroep van tourmanager werd lang ondergewaardeerd; in het verleden was het een functie die vaak ‘erbij werd genomen’, bijvoorbeeld door een manager of boeker. Toch zijn er belangrijke verschillen en nuances. Door het toenemende belang dat het livecircuit de jongste jaren wordt toegedicht, is de tourmanager eindelijk echt naar een volwaardig beroep geëvolueerd. Immers, als er bij liveshows zo veel op het spel staat, wil je toch dat die in orde zijn? Een artiest moet zich kunnen concentreren op zijn optreden, niet ter plaatse nog heel wat last-minute regelen of ervoor zorgen dat de inhoud van zijn contract wordt nageleefd.

Wie dat maar al te goed begrijpt, is Bjorn Ielegems, die met zijn bedrijf Modemux de baan op gaat met onder andere Netsky en Dimitri Vegas & Like Mike. Daarnaast werkt hij ook voor festivals als Tomorrowland en Laundry Day.

De essentie: wat doet een tourmanager nu eigenlijk?

De eerste vraag is meteen de belangrijkste: wat houdt de functie van tourmanager eigenlijk in? Eenvoudig kan je stellen dat hij een artiest begeleidt terwijl hij op tournee is, maar daar blijkt toch heel wat meer bij te komen dan je verwacht. Een artiest moet ten eerste met entourage en logistiek ter plaatse geraken, en eens dat zo is, is het de verantwoordelijkheid van de tourmanager om te zorgen dat alles vlot verloopt. Ook de nazorg behoort tot de jobinhoud. Alles wat bij een optreden kan komen kijken, van voorbereiding tot finale afhandeling, is de taak van een tourmanager. Dat betekent: met veel zaken rekening houden en héél veel communicatie.

Wat is een tourmanager?

Wat is een tourmanager?

Taken van een tourmanager

Taken van een tourmanager

Tijd voor een tourmanager?

Tijd voor een tourmanager?

Om alles overzichtelijk te houden, probeert Ielegems zo veel mogelijk regelmaat in zijn werkzaamheden te houden. Hij reserveert bijvoorbeeld een vaste dag voor alle facturen en steekt een vast stramien in zijn werkdagen (ongeacht hoe laat het was de avond ervoor). Het internet en de smartphone maken dat evenwel niet altijd even simpel, omdat je vandaag de dag altijd bereikbaar bent en mensen bijgevolg verwachten dat je meteen antwoordt. Als een tourmanager op de baan is, is dat natuurlijk niet altijd even eenvoudig.

Het feit dat je met een tourmanager begint samen te werken, duidt er meestal op dat je veel begint te spelen, meestal in het buitenland. Pas op het moment dat je regelmatig de Benelux verlaat voor shows, is het echt nodig om met een tourmanager te werken. Daarnaast gaat Ielegems nooit zelf op zoek naar artiesten: “Het aanbod aan tourmanagers is niet zo groot, dus als een artiest iemand zoekt, vindt hij je wel.”

Op Muzikantendag 2013 vroegen we Ivan Kushlick (tourmanager van o.a. Metallica, Kings Of Leon, Depeche Mode, Orbital, Skunk Anansie, …) naar zijn mening over zijn eigen beroep.

Ivan Kushlick - Introductie

Ivan Kushlick - Introductie

Ivan Kushlick - Rol van de tourmanager

Ivan Kushlick - Rol van de tourmanager

Ivan Kushlick - Dynamiek en spelers bij een tour

Ivan Kushlick - Dynamiek en spelers bij een tour

Ivan Kushlick - Het psychologisch aspect

Ivan Kushlick - Het psychologisch aspect

Ivan Kushlick - Hoe kies je samenwerkingen?

Ivan Kushlick - Hoe kies je samenwerkingen?

Het belang van vertrouwen en de invloed van het internet

Vertrouwen is het grote sleutelwoord in de relatie tussen artiest en tourmanager. Voor ieder optreden schat Ielegems dat er gemiddeld tussen de 30 en 50 e-mails langs hem passeren; dan is het onmogelijk om een artiest op de hoogte te houden van iedere nieuwe ontwikkeling. Iedereen maakt fouten, maar de artiest moet ervan overtuigd zijn dat er steeds in zijn belang werd gehandeld.

Als Ielegems kijkt welke veranderingen de grootste invloed hadden op de manier waarop hij werkt, dan ziet hij ten eerste de impact van sociale media. Het is voor artiesten mogelijk om vanuit het niets wereldfaam te verwerven. Omgekeerd zijn ze ook vaak sneller opgebrand en terug onbekend, waardoor het moeilijker is om met een artiest een langdurige verbintenis aan te gaan. Een tweede evolutie is de manier waarop met e-mail wordt omgegaan: mensen mailen onmiddellijk voor de kleinste details in plaats van hun vragen op te lijsten en op het einde van de dag één mail te sturen of – vaak nog makkelijker – de telefoon te nemen en snel te bellen.

Vertrouwensrelatie met de artiest

Vertrouwensrelatie met de artiest

Evoluties in de job

Evoluties in de job

De misvattingen rond het beroep

Als je ziet hoe een tourmanager meestal in populaire media wordt afgeschilderd, bestaan er wel degelijk misvattingen rond het beroep. Feesten met de grote sterren, drank en drugs à volonté en ondertussen de wereld zien: prachtig toch? Jammer genoeg strookt dat beeld amper met de realiteit, aldus Ielegems. Als tourmanager kom je aan om meteen in een kantoortje te verdwijnen. Daar zorg je er met behulp van je laptop voor dat alles die dag vlot verloopt en bereid je de komende shows voor. Je mag blij zijn om überhaupt tijd vrij te hebben, laat staan om een stuk van de stad te zien. Hard werk, maar gelukkig blijft het een boeiende job waarbij je vaak in contact komt met getalenteerde en gemotiveerde mensen uit de muziekwereld.

Misvattingen rond de job

Misvattingen rond de job