Samensteller

In tijden van Spotify, Deezer, YouTube en Bandcamp lijkt het belang van de grote gatekeepers wat uitgespeeld. Desalniettemin blijft de radio een belangrijke speler in het lanceren van jonge bands en producers.  Maar hoe krijg je je tracks in godsnaam op de radio in deze tijden van muzikale overvloed?

Wij gingen te rade bij Bram Willems, naast presentator ook een van de verantwoordelijken voor het samenstellen van de playlists bij Studio Brussel.  Hoe wordt de muziek op de radio gekozen, wat houdt een job als samensteller verder in en hoe krijg je jouw muziek tot bij de radio?

De essentie: wat doet een samensteller? 

Een samensteller maakt deel uit van de muziekredactie. De belangrijkste beslissingen omtrent nieuwe muziek die wordt toegevoegd aan de playlist worden genomen op de wekelijkse playlistvergadering. Buiten het toevoegen van nieuwe nummers wordt de muziek die op de radio komt grotendeels door de computer gekozen. Op basis van een heel aantal parameters zoals tempo en sfeer van een nummer doet het programma een suggestie voor een playlist die liefst zo gebalanceerd mogelijk is tussen oude en nieuwe nummers, traag en uptempo, enzovoort. De samenstellers passen deze gesuggereerde lijsten nog wel aan om ze zo veel mogelijk af te stemmen op het bioritme van de luisteraars. Weinig mensen worden graag wakker met keiharde techno of zware metal en zo heeft elk moment van de dag wel een bijpassende soundtrack.

Introductie Bram Willems

Introductie Bram Willems

Wat doet een samensteller?

Wat doet een samensteller?

Playlistvergadering & bioritme

Playlistvergadering & bioritme

Takenpakket en contacten met de sector

Naast het effectieve samenstellen van de speellijsten heeft een samensteller ook een rol in de dagelijkse redactievergaderingen. Omdat quasi alle content op de radio nu eenmaal met muziek te maken heeft, moet er bijvoorbeeld afgestemd worden tussen eventuele live-sessies, interviews en de nummers in de playlist. De muziekcoördinator waakt dan over het algemene muzikale profiel van de zender en zorgt ervoor dat dit in zekere mate wordt doorgetrokken doorheen alle programma’s.

Takenpakket

Takenpakket

Contact met de sector

Contact met de sector

Jouw muziek op de radio?

Op de wekelijkse playlistvergadering wordt dus beslist welke nieuwe nummers er worden opgenomen in de programmatie. Hoe kan je ervoor zorgen dat jouw tracks mee in overweging genomen worden? Een optie is om een plugger/independent promoter in te huren. Deze jongens zijn vaste klanten bij de radiozenders en andere media en zullen jouw muziek daar in jouw plaats kunnen gaan voorstellen, echter zonder garanties. Je kan ook zelf langsgaan met je muziek of gewoon een mail sturen.

Bram vertelt ons dat alle ingestuurde tracks beluisterd worden en dus kans maken om gedraaid te worden. Daarbij is vooral de muziek zelf van belang. Een verhaal achter de muziek kan helpen, maar is zeker niet de bepalende factor. Ook een volledige release (EP of LP) is geen must, het is wel aangeraden dat je track ergens legaal te koop is. Verder is het moeilijk om een ideaal moment te bepalen om je muziek in te sturen. Hou er wel rekening mee dat eenmaal je gedraaid wordt op de radio, je een groot nieuw publiek aanboort en dat dit – met een beetje geluk – ook gevolgen kan hebben op je boekings en dergelijke. Vanuit dat opzicht is het misschien wel aangewezen om eerst voldoende live-ervaring op te bouwen vooraleer je je kans waagt op de radio.

Periodes & aantal nieuwe nummers

Periodes & aantal nieuwe nummers

Zelf je muziek pluggen

Zelf je muziek pluggen

 Hoe je muziek pluggen?

Hoe je muziek pluggen?

Wanneer je muziek pluggen?

Wanneer je muziek pluggen?

Evoluties in de job 

Ook de radio als medium is onderhevig aan de evoluties die zich doorheen heel de muzieksector voltrokken hebben de afgelopen jaren. Nochtans blijft de radio nog steeds een grote rol spelen als gatekeeper, misschien voor het grote publiek zelfs nog extra in deze tijden van overaanbod. Niet iedereen heeft immers de tijd om de blogs af te schuimen voor de laatste nieuwe bands. Die relatie radio – internet zorgt ook voor een veranderde dynamiek als samensteller waarbij je constant het evenwicht moet zoeken tussen (soms vluchtige) internethypes en een zekere standvastigheid die de mensen van een zender verwachten.

Dat muzikaal profiel van de zender is door de tijd ook onderhevig aan evoluties. Zo lijkt het misschien dat er minder niche-programma’s zijn dan enkele jaren geleden, maar dat is doordat muziekbeleving in het algemeen ook eclectischer geworden is. Doorheen de hele programmering zal er tegenwoordig breder geprogrammeerd worden zonder dat bepaalde genres noodgedwongen tot één programma beperkt worden. Nochtans zijn er nog wel steeds programma’s met een meer uitgesproken muziekprofiel en als je het gevoel hebt dat je met je muziek goed aansluit bij een van deze programma’s, kan het zeker geen kwaad om rechtstreeks bij de programmaverantwoordelijken te gaan aankloppen met je muziek.

Nichemuziek

Nichemuziek

evoluties in de job

evoluties in de job

Gatekeeping

Gatekeeping

Bij de radio werken?

Als je zelf interesse hebt om samensteller te worden, is het natuurlijk in de eerste plaats van belang om groot muziekliefhebber en ook een beetje muziekkenner te zijn. Bram begon zijn carrière bij lokale radio’s zoals Urgent.fm en heeft daarna achter de schermen stage gelopen bij Studio Brussel. Zijn eerste on-air ervaring bij Stubru was bij Studio Dada, een laatavondprogramma om jonge radiomakers kansen te geven om ervaring op te doen. Zo’n programma’s bestaan vandaag nog altijd en zijn een goede opstap naar een carrière in de radio. Speciale diplomavereisten zijn er niet, een gezonde dosis goesting en een beetje talent kan je al ver brengen!

Hoe word je samensteller?

Hoe word je samensteller?

Opleidingen

Opleidingen