Platenwinkel

Even zag het er naar uit dat de klassieke platenwinkel voorgoed tot het verleden zou behoren. De grote ketens legden stuk voor de stuk de boeken neer en er waren steeds minder plekken waar je je favoriete album fysiek kon aankopen. Internet leek the way forward, het waren de hoogdagen van de iTunes store en als je echt wou, moest je maar een fysiek exemplaar bestellen via een of andere online store. Vandaag de dag lijkt het tij gelukkig terug ietwat gekeerd, onder meer door de heropleving van vinyl en een aantal koppige volhouders, krijgt de platenwinkel stilaan terug de aandacht die het verdient.  Music Mania in Gent is één van de overblijvende bastions die zich door de moeilijke tijden wisten te worstelen door de meerwaardezoeker te bespelen met een uitgebreide, doch eigenzinnige selectie en vooral door heel veel liefde voor muziek! We gingen langs bij Karel Van Audenaerde om te horen wat er allemaal komt kijken bij het runnen van een platenwinkel.

Voorstelling

Voorstelling

Dagtaken/werkwijze

Dagtaken/werkwijze

Takenpakket

Takenpakket

De essentie: wat doet een platenwinkel nu eigenlijk?

Music Mania is een platenwinkel die al een tijdje meegaat. Gestart in de jaren ’60, heeft winkel een historiek met verschillende vestigingen over het hele land. Momenteel is de winkel in Gent de enige overblijvende. Karel staat samen met zijn partners sinds 2007 aan het roer en heeft er resoluut voor gekozen om zich te profileren als vinylspeciaalzaak. Music Mania onderscheidt zich in de eerste plaats door zijn selectie, maar ook door de relatie met de klanten.

Op zich zijn er geen grote geheimen als het op de platenwinkel aankomt. Iedereen kan zich wel een idee vormen wat in zo’n zaak gebeurt. Maar natuurlijk is er veel werk achter de schermen dat voor sommigen misschien minder evident is. Het verwerken van bestellingen, stockbeheer, boekhouding, personeelsbeleid, etc. Allemaal minder glamoureuze kantjes die het retailgegeven met zich meebrengt. Langs de andere kant komt er ook echt wat strategie bij kijken. Welke releases willen we extra pushen? Wat gaan we vandaag opleggen en waar gaan we extra op werken? Zo’n zaken kunnen echt het verschil maken.

Samenwerking distibuteurs

Samenwerking distibuteurs

Contacten met de sector

Contacten met de sector

De muziekwinkel is natuurlijk een essentiële schakel in het muziekveld. Meestal fungeren ze als eindhalte van het sales en distributieproces. Dé plek bij uitstek voor de consument om hun muziek aan te kopen. Daarvoor onderhoudt de winkelbaas tal van contacten met andere spelers uit het veld. In de eerste plaats met de distributeurs die hun catalogus via hen bij de eindgebruiker willen krijgen. Het is aan winkels om te kiezen welke releases ze zullen aanbieden. Voor Karel is het belangrijk dat dit in overeenstemming ligt met het profiel van de winkel. Ook al gaan ze zeer breed, Vlaamse schlagers zal je bijvoorbeeld niet snel aantreffen. Naast de distributeurs komt er bijna iedereen wel eens over de vloer, managers, artiesten zelf, concertorganisatoren, etc. De winkel fungeert als sociale ontmoetingsruimte en proberen dat soms extra in de verf te zetten door concertjes te organiseren, signings te doen, etc. Daarom zijn goede contacten met de sector en de vinger aan de pols essentieel.

Evoluties in de job

Digitale Muziekconsumptie

Digitale Muziekconsumptie

Evoluties in de sector

Evoluties in de sector

Vinyl revival

Vinyl revival

Het is geen geheim dat er heel wat veranderd is in muziekconsumptie en verkoop de laatste decennia. De belangrijkste verandering is zonder twijfel heel het online gegeven. Dit heeft platenwinkels zeker en vast parten gespeeld. Veel platenwinkels combineren nu een ‘brick and mortar-store’ met een online shop, maar voor Music Mania is dat momenteel nog niet het geval. Er komt heel wat logistiek bij kijken om dat op te zetten en momenteel trachten ze het verschil te maken met de persoonlijke aanpak. Als je mensen face-to-face ontmoet kan je toch net iets meer service bieden en aan klantenbinding doen.  Vinyl zit nu even in de lift, maar niet in die mate dat het de hele business kan redden. Als vinylspeciaalzaak heeft Music Mania natuurlijk baat bij zo’n “revival”, maar het heeft ook een keerzijde. Er wordt momenteel ook heel veel uitgebracht om vinyl waar niemand op zit te wachten en waardoor de perserijen met lange wachtrijen zitten.

Wat kan de platenwinkel betekenen voor jong talent?

Wat is entertainmentrecht?

Wat is entertainmentrecht?

Centrale positie in de sector

Centrale positie in de sector

In de eerste plaats draait een platenwinkel natuurlijk om het verkopen van muziek. Dus de meest logische samenwerking tussen artiesten en een winkel is om hun muziek aan de man te brengen. Heb je zelf een release (in eigen beheer) uitgebracht? Dan houdt niets je tegen om je favoriete platenwinkel binnen te stappen om te vragen of ze jouw schijfje aan de man willen brengen. Zo’n samenwerking kan op verschillende manieren vorm gegeven worden, maar de meest laagdrempelige is op consignatie-basis. Hierbij laat je een beperkte stock in de winkel achter en na verloop van tijd wordt er afgerekend wat er verkocht is en neem je de rest gewoon mee terug. Verregaandere vormen van distributie kunnen altijd, al dan niet met teruggaverecht voor de niet-verkochte stock. Music Mania heeft ook een beperkte label-kant waarbij ze voor Belgische artiesten al eens zelf een beperkte oplage van een release laten persen en in de markt zetten. Karel geeft enkele tips wat realistische oplages zijn voor beginnende artiesten.