Manager

De manager is misschien wel de meest tot de verbeelding sprekende figuur uit de muziekindustrie. Als geen ander staat hij dicht bij de band en is hij betrokken bij alles wat er op artistiek, zakelijk en praktisch gebied gebeurt. Managers bestaan in alle maten en gewichten en hun rol kan op verschillende manieren ingevuld worden. Over het algemeen kan je stellen dat een manager ervoor instaat om voor de artiest een lange-termijnvisie uit te werken en om de artiest vervolgens bij te staan bij elke stap op weg naar het gestelde doel.

Wij legden ons oor – met veel interesse – te luister bij Maarten Quaghebeur van alternatief managementkantoor Rockoco. Vanuit zijn jarenlange ervaring geeft hij zijn visie op het beroep van manager en al zijn recente evoluties.

De essentie: wat doet een manager nu eigenlijk?

Simpel gezegd: een manager doet alles behalve muziek maken. Vaak denken artiesten dat een manager een soort boeker is die ervoor zorgt dat ze kunnen spelen. Dat klopt ergens ook, maar een manager gaat een stap verder: hij kijkt vooral of bepaalde concerten passen in het traject dat een artiest aan het afleggen is. Ook alle randvoorwaarden om een optreden te kunnen doen (vervoer, uitbetaling, backline, …) worden in de gaten gehouden door de manager. Daarnaast kan een manager zowat elke functie in de muziekindustrie op zich nemen, of de geschikte personen zoeken om bepaalde functies in te vullen. In de volledige muzieksector neem de manager echt een centrale functie in: hij geeft de groep/muzikant/dj/… feedback op artistiek vlak, stroomlijnt het financiële verhaal en zorgt ervoor dat een artiest interessant blijft op lange termijn.

Introductie

Introductie

Taken van een manager?

Taken van een manager?

Dagindeling

Dagindeling

Eigenschappen van een goeie manager

Eigenschappen van een goeie manager

Tijd voor een manager?

Wanneer je precies met een manager moet gaan samenwerken, is een heel moeilijk vraag om te beantwoorden. Maarten is alvast voorstander van een samenwerking in een vroeg stadium. Doordat een manager vele facetten van de muzieksector belichaamt, kan hij je al vroeg laten kennismaken met alles wat er beweegt. Tegelijk speelt de economische realiteit: als je als artiest nog niet veel te vertellen hebt (weinig live shows, geen release, …) en dus geen geld verdient, dan zal een manager aan jou ook niets kunnen verdienen. Gelukkig zijn er alternatieve, gesubsidieerde managementkantoren die net wél kunnen inzetten op ontwikkelende artiesten die in een beginfase financieel minder interessant lijken. Maar ook in dat geval is het potentieel van een artiest erg cruciaal: artistiek interessant zijn, ambitie tonen, realiteitszin aan de dag leggen, …

Wanneer met een manager werken?

Wanneer met een manager werken?

Hoe vindt een artiest een manager (en omgekeerd)?

Uiteraard zijn er veel artiesten die zichzelf aanbieden bij een management(kantoor), maar managers proberen uiteraard zelf ook zoveel mogelijk te volgen wat er gaande is. Op vi.be bijvoorbeeld, maar ook via caféconcerten, Humo’s Rock Rally, showcasefestivals, … Voor poprock zijn wedstrijden interessante plaatsen om nieuw talent te ontdekken, in de elektronisch genres gaan managers veel meer af op het materiaal dat artiesten insturen. Als je als artiest zelf een manager wil overtuigen om met jou in zee te gaan, helpt het altijd om te kunnen aantonen dat je zelf al een behoorlijk publiek hebt weten te verzamelen (bv. redelijk wat interactie op sociale media) of al een stuk van ‘een verhaal’ geschreven hebt. Jezelf en je materiaal mooi presenteren is een must, maar elke maand een mail sturen helpt niet!

Nieuwe groepen vinden

Nieuwe groepen vinden

Jezelf in de kijker zetten

Jezelf in de kijker zetten

Strategie, identiteit en verhaal

In het managen van een artiest is timing vaak cruciaal: soms is de muziek net nog niet goed genoeg om naar buiten te komen of is een te grote podiumplek op een bepaald moment een heel slecht idee. De manager zal erover waken dat alle ontwikkelingsfases op het juiste tempo worden doorlopen, zodat de artiest rustig kan groeien en op het juiste moment kan opvallen. Daarnaast zal een manager een artiest ook begeleiden in het creëren of bewaken van een bepaalde identiteit. Artiest zijn stopt namelijk niet bij muziekmaken: ook interviews geven, aanwezigheid op sociale media, laten weten waar je mee bezig bent buiten muziek, … zijn wezenlijke onderdelen van een verhaal rond een artiest. Een manager is (meestal) op lange termijn bij een artiest betrokken, en dat is meteen ook het moeilijkste aspect van de job: heel lang blijven geloven in het verhaal dat een artiest aan het schrijven is, ook als er wat mindere periodes zijn dus.

Strategie & timing

Strategie & timing

Identiteit & verhaal

Identiteit & verhaal

Gatekeeping & geloven in een artiest

Gatekeeping & geloven in een artiest

Soorten managers en evolutie in de job

Er zijn ruwweg 2 soorten managers, die niet noodzakelijk nog in 1 en dezelfde persoon te verenigen zijn. Er is de manager met het uitgebreide netwerk, die luistert naar waar een artiest naartoe wil en vervolgens de juiste partners zoekt om dat plan ten uitvoer te brengen. Daarnaast is er de manager die heel goed is in praktische toestanden, meegaat op tour, etc. Hoe groter je wordt als artiest, hoe meer beide functies aan verschillende personen zullen moeten worden uitbesteed. Doordat de muziekmarkt heel sterk veranderd is, is de rol van de manager als ‘strateeg’ nog groter geworden. Een van de allerbelangrijkste uitdagingen voor een hedendaagse manager is om een langdurig traject uit te bouwen met een artiest, een carrière die het projectmatige overstijgt.

Soorten managers

Soorten managers

Evolutie van de job

Evolutie van de job

Misvattingen over de job

Wat meelopen met groepen, in de backstage rondhangen en vooral veel alcoholische dranken nuttigen: het is de grootste misvatting over managers (of zowat elke job in de muzieksector). Een manager heeft voornamelijk een kantoorjob, en komt daarnaast natuurlijk wel regelmatig buiten. Maar het ‘rondhangen in de backstage’ heeft ook wel degelijk een functie…

Misvattingen over de job

Misvattingen over de job