Distributeur

Als je muziek hebt gemaakt en je hebt geïnvesteerd in kwalitatieve opnames, dan wil je die liefst ook zo goed mogelijk aan de man brengen. Tegenwoordig kan je kiezen uit een lange lijst aan mogelijke dragers en formaten, maar het uiteindelijke doel is nog altijd om je muziek in de winkel (offline of online) te krijgen en daar liefst ook een beetje op te vallen in het aanbod. En laat dat nu exact zijn waar een goeie distributeur voor kan zorgen.

Edwin Korver, label manager bij N.E.W.S., was bereid om haarfijn uit te leggen wat zijn beroep precies inhoudt.

De essentie: wat doet een distributeur nu eigenlijk?

In essentie is een distributeur een tussenpersoon tussen consument en artiest. Hij zal er alles aan doen om een release van een artiest of label zo goed mogelijk te begeleiden en op te volgen op het vlak van marketing, promotie, sales, … Tegenwoordig zijn er zeer veel artiesten die zonder label muziek uitbrengen, dus voor hen is de distributeur een onmisbare partner. Een distributeur zorgt er niet enkel voor dat muziek in de winkel te koop is: samen met de artiest, boeker, manager en eventuele externe promotor stelt hij een uitgebreid plan op en zorgt hij ervoor dat de verkoop verloopt zoals het moet. Daar komt uiteraard heel wat administratie bij kijken, maar langs de andere kant zit de distributeur in een bevoorrechte positie om constant nieuwe muziek te leren kennen.

Introductie

Introductie

Wat doet een distributeur?

Wat doet een distributeur?

Dagelijkse taken

Dagelijkse taken

Regelmatig terugkerende taken

Regelmatig terugkerende taken

Mogelijke vormen van samenwerking

Een distributeur werkt met heel wat partijen samen. Vaak worden er deals gesloten met andere (Europese) distributeurs om hun releases in de Benelux te verdelen. Vaak gaat het uiteraard ook over afspraken die rechtstreeks met een platenlabel zelf worden gemaakt. En zeker voor binnenlandse artiesten wordt er ook rechtstreeks met hen en/of hun management onderhandeld. Er zijn verschillende vormen van samenwerking mogelijk, van een pure distributiedeal (eventueel met bijkomende betalende promopakketten) tot een zgn. ‘P&D deal’, waarbij de distributeur ook de persing van vinyl en/of cd op zich neemt. Meestal krijgt de distributeur voor zijn werk een percentage van de verkoopsopbrengst (berekend op de zgn. ‘netto PPD’), maar soms wordt er ook een vast bedrag per verkocht item afgesproken.

Hoe verlopen samenwerkingen?

Hoe verlopen samenwerkingen?

Soorten deals

Soorten deals

Wat is PPD?

Wat is PPD?

Verkoopskanalen en inkomstenbronnen

Er zijn uiteraard heel wat plaatsen waar je muziek te koop kan worden aangeboden. Een distributeur heeft meestal een vast netwerk van winkels waar hij (of zijn vertegenwoordigers) elke week op bezoek gaan. Dat gaat van de grote ketens als Mediamarkt of Fnac tot independent platenwinkels. Daarnaast zoekt een distributeur ook constant naar alternatieve kanalen, zoals bv. Standaard Boekhandel, warenhuizen, … Distributeurs merken tegenwoordig wel een verschuiving naar enerzijds grote online retailers als Bol.com en anderzijds naar pure online consumptie van muziek, bv. via streaming. Omdat labels vaak die inkomsten uit streaming voor zichzelf willen houden, voelt een distributeur dat dus wel in de portemonnee.

Verkoopskanalen & inkomstenbronnen

Verkoopskanalen & inkomstenbronnen

Verschuivingen in de industrie

Hoewel de cd-markt zwaar is ingestort, blijft cd-verkoop momenteel de belangrijkste inkomstenbron. Er is uiteraard wel een verschuiving richting streaming en een stijgende populariteit van vinyl, maar die maken het verlies aan inkomsten niet goed. Daarom moet een distributeur constant op zoek naar alternatieve inkomstenbronnen, zoals bv. bepaalde promo- en marketingservices, het innen van bepaalde rechten in bepaalde territoria, … Een distributeur kan ook inkomsten halen uit streaming, maar dat geldt vooral voor distributeurs met een heel uitgebreide catalogus.

Verschuivingen in de industrie

Verschuivingen in de industrie

Inkomsten uit streaming

Inkomsten uit streaming

Toekomst voor fysiek?

Toekomst voor fysiek?

Belang van vinyl

Belang van vinyl

Wanneer met een distributeur samenwerken?

Een distributeur heeft een belangrijke gatekeepingfunctie: hij kan zelf beslissen voor welke releases hij een extra inspanning doet op het vlak van promotie. Dat zal hij natuurlijk enkel doen voor releases waar een bepaald potentieel in zit qua verkoop, of waar het ‘verhaal’ rond de artiest en de release klopt. Daarom is het niet verstandig om een plaat uit te brengen als je nog geen deftige live-act opgezet hebt of nog geen boeker hebt. Distributeurs hebben regelmatig contact met labels, boekers of programmatoren die hen tips doorspelen, en houden zelf ook trajecten als bv. Humo’s Rock Rally of Red Bull Music Academy in de gaten op zoek naar opkomend talent.

Wanneer distributeur zoeken?

Wanneer distributeur zoeken?

Gatekeeping

Gatekeeping

Artiest zkt distributeur / distributeur zkt artiest

Artiest zkt distributeur / distributeur zkt artiest

Waarom wel of niet met artiest samenwerken?

Waarom wel of niet met artiest samenwerken?

Werken met distributeur of zelf doen?

Zeker voor een cd-release is een distributeur vaak onmisbaar. Ketens als bv. Fnac of Mediamarkt werken met een beperkt aantal leveranciers, waardoor de kans klein is dat je als individuele artiest in het aanbod terecht komt. Voor vinyl is het nog haalbaar om zelf langs de weinige platenwinkels te rijden die nog zijn overgebleven. Los van de bevoorrechte relatie die een distributeur heeft met een winkel, is er ook het administratieve aspect: de distributeur zorgt voor alle opvolgingen van de verkoop en draagt het financiële risico in het geval een winkel failliet zou gaan. Digitale distributie is niet standaard in een deal voorzien. Maar ook hier kan een distributeur een rol spelen, omdat hij rechtstreeks contact heeft met de belangrijkste shops (Beatport, iTunes, Spotify, …) en dus extra aandacht op de site of in de nieuwsbrief kan vragen.

Waarvoor distributeur nodig?

Waarvoor distributeur nodig?

Digitale distributie: zelf doen?

Digitale distributie: zelf doen?

Hoe word je zelf distributeur?

Er bestaat niet zoiets als een opleiding om distributeur te worden, maar een achtergrond in communicatie,marketing, muziekmanagement of rechten komt altijd van pas. Uiteraard komt de liefde voor muziek altijd op de eerste plaats, de liefde voor ‘het product’ dus. Een stage bij een distributeur kan ook altijd interessant zijn, omdat je dan het hele proces van nabij leert kennen.

Hoe word je distributeur?

Hoe word je distributeur?

newsdistribution.be
facebook.com/newsdistribution