Boeker

Een boeker is diegene die ervoor zorgt dat een artiest op een podium terecht komt. Zover was je waarschijnlijk zelf ook al geraakt. Maar welke mechanismen gaan daarachter schuil? Kan een boeker zomaar elke groep aan de man brengen? Waaruit bestaat de doorsnee dag van een boeker? En ook: hoeveel champagne drinkt een boeker gemiddeld per jaar?

We gingen te rade bij Werner Dewachter, drijvende kracht achter Busker bookings, de thuishaven van o.a. Absynthe Minded, Coely, Gabriel Rios, Bony King, Steak Number Eight, …

De essentie: wat doet een boeker nu eigenlijk?

Simpel gezegd: een boeker is de contactpersoon tussen artiest enerzijds en concertorganisator anderzijds. Als een artiest een management heeft, wordt ook die betrokken bij de werking van de boeker. De boeker is verantwoordelijk voor voldoende optredens voor de artiest en de strategie die rond die artiest wordt gebouwd. Die strategie is levensbelangrijk: waar staat een artiest in zijn carrière en hoe kan of moet de boeker daarop inspelen? De keuzes die een boeker maakt, of de accenten die hij legt, zijn anders voor een beginnende groep dan voor een artiest die op het punt staat om door te breken, en nog anders voor de gevestigde waarden. Beginners hebben meestal nood aan live-ervaring; ze moeten dus vooral zoveel mogelijk kunnen spelen. Voor gevorderde artiesten wordt er vaak iets selectiever gewerkt: niet meteen mikken op zoveel mogelijk speelkansen, wel op de meer kwalitatieve. Bij echt grote groepen wordt er meestal in samenspraak met het management gekeken wat de strategie op lange termijn is.

Wat doet een boeker?

Wat doet een boeker?

Strategie bepalen

Strategie bepalen

Contacten leggen & onderhouden

Contacten leggen & onderhouden

Belang van een netwerk

Belang van een netwerk

Zoals bij zoveel jobs in de muzieksector, zijn contacten en overleg ook voor een boeker extreem belangrijk. Naast artiesten, managers en organisatoren, maken ook techniekers deel uit van het netwerk van de boeker: er is vaak overleg over wat technisch nodig of mogelijk is. En promoters (al dan niet onafhankelijk) moeten door de boeker op de hoogte gehouden worden van de liveplannen van een artiest, zodat die concerten extra in de verf kunnen worden gezet. Het netwerk is dus van onschatbare waarde; vaak duurt het jaren vooraleer dat netwerk is opgebouwd. Aangezien je niet voor boeker kunt studeren, is het de jarenlange ervaring en het netwerk die ervoor zullen zorgen of een boeker succesvol is.

Het takenpakket

Een boeker heeft een heel divers takenpakket. Dagelijks levert Werner een gevecht tegen de constante stroom aan vragen van organisatoren die artiesten willen boeken. Anderzijds is een boeker zelf ook vragende partij: gebaseerd op de uitgetekende strategie gaat hij gericht organisatoren contacteren om bepaalde artiesten te ‘verkopen’. Uiteraard onderhoudt een boeker ook dagelijks contact met de artiesten waar hij voor werkt: in welke periodes staan er optredens gepland, kunnen muzikanten zich in een bepaalde periode engageren voor andere projecten, … 

Administratie is een niet te onderschatten deel van de dagtaak van een boeker. Die administratie moet constant 100% in orde zijn: je kan het je niet permitteren om een optreden in het water te laten vallen omdat je vergeten bent een contract op te sturen. Discipline is dan ook een van de belangrijkste eigenschappen van een goeie boeker: bevestigingen geen week laten liggen, maar onmiddellijk communiceren naar alle partijen, bijvoorbeeld. 

Aan het einde van elk jaar neemt Werner grondig de tijd om voor elke artiest waar hij voor werkt, een planning op te stellen voor het komende jaar. Waar staat artiest X of Y op dit moment, en waar willen we naartoe? Tijdens het jaar is de stroom aan vragen en informatie vaak zo groot, dat het belangrijk is om het grote plan niet uit het oog te verliezen. Een boeker moet organisatoren heel vaak teleur stellen omdat hun club of festival niet past in de strategie die de boeker voor een artiest voor ogen heeft. Hij zal in dat geval altijd proberen om andere artiesten voor te stellen die op dat moment in hun carrière wel op hun plaats staan op dat podium.

Terugkerende taken

Terugkerende taken

Administratie

Administratie

Verlanglijstjes en planning

Verlanglijstjes en planning

Hoe vindt een artiest een boeker (of omgekeerd)?

Werner benadrukt (heel terecht, trouwens) dat alles begint met goeie muziek. Hij zal als boeker pas geïnteresseerd zijn om met een groep of artiest in zee te gaan als die goeie nummers heeft. Daarnaast is het ook belangrijk dat er goeie muzikanten in de groep zitten, en uiteraard dat het live-concept min of meer op poten staat. Het fameuze ‘buikgevoel’ speelt een grote rol: kan een artiest de boeker op een of andere manier raken met zijn muziek? Daarnaast zijn uiteraard ook andere factoren belangrijk: is er airplay (nog altijd cruciaal voor de carrière van een artiest), zijn er goeie recensies in kranten als De Standaard of De Morgen, leeft er een ‘buzz’ rond een artiest, communiceert de artiest zelf goed met zijn fans via bv. social media, …

Goeie boekers worden als snel overstelpt met vragen van bands of artiesten die op zoek zijn naar onderdak. Af en toe gebeurt het dat een boeker op basis van een demo geïnteresseerd geraakt, maar dat is een minderheid. Meestal is het zo dat een collega uit de sector (organisator, label, manager, andere artiesten, …) met goeie smaak dingen signaleert, waardoor de kans groter is dat de boeker die artiesten in de gaten begint te houden. 

Hoe kiest een boeker zijn artiesten?

Hoe kiest een boeker zijn artiesten?

Hoe komt een artiest bij een boeker terecht?

Hoe komt een artiest bij een boeker terecht?

De misvattingen rond het beroep

In de backstage is het meestal saaier dan voor het podium, en de champagne vloeit veel minder rijkelijk dan de meeste mensen denken. Een boeker is 4 à 5 avonden per week weg, en moet wel elke dag de discipline opbrengen om op tijd achter de computer te zitten. Een boeker mag dus niet naar uren kijken en moet constant met zijn job willen bezig zijn. Eens de drive er niet meer is, en naar optredens gaan een ‘opdracht’ wordt, geraakt een boeker snel opgebrand. Nog een populaire misvatting is dat een boeker werkt met artiesten die veel te veel geld vragen en dus al snel binnen zijn. Niets is echter minder waar: de kosten zijn vaak torenhoog, waardoor er aan het einde van de rit niet zoveel meer overschiet. 

Artiesten gaan ook vaak van de veronderstelling uit dat ze gelanceerd zijn eens ze een boeker gevonden hebben. Een boeker heeft uiteraard zijn netwerk, maar hij kan geen wonderen verrichten. Hij is maar een van de schakels in de volledige ketting die iets in werking kunnen zetten. Als niet alle puzzelstukken in elkaar vallen, staat de boeker vaak machteloos.

Misvattingen over de job

Misvattingen over de job

Voldoening uit de job halen

Voldoening uit de job halen

Werner haalt nog altijd veel voldoening uit een kleine groep, die helemaal onderaan de ladder begint, te zien opklimmen naar een hoger niveau. De eerste goeie reacties op een support, de eerste keer dat de pers over een artiest schrijft of een nummer op de radio komt: het zijn belangrijke momenten voor een boeker. Als een boeker die passie niet meer voelt, is het waarschijnlijk tijd voor een andere job.