VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Spotify for Artists

Dé plek om jouw artiestenprofiel op punt te zetten, in de data van je streams te duiken en te pitchen voor playlists.

Laatst bewerkt op 22.03.23

Advies
© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

Van zodra je muziek beschikbaar is op Spotify, is het Spotify For Artists dashboard een goed vertrekpunt om inzicht te krijgen in hoe je muziek het nu juist doet op het platform. Een hele hoop grafieken, cijfers en kaartjes tonen je wie er waar precies naar je muziek luistert.

Toegang claimen doe je via artists.spotify.com. Je zal wel moeten aantonen dat jij weldegelijk de artiest bent. Bij een eerste release bieden de meeste aggregators de mogelijkheid om jouw profiel al te claimen voor de release (sommige doen dat niet, let dus goed op!). Van zodra je toegang in orde is, kan je gaan grasduinen in je data en kan je je profiel naar je eigen smaak aanpassen. Een bloemlezing:

  • Home: hier vind je een duidelijk overzicht van je profiel. Je kan ook eenvoudig je team aanpassen met verschillende rollen. Op home vind je ook een heleboel inspirerende artikels om meer uit je Spotify profiel te halen. 

  • Music: biedt je een overzicht van je discografie. Hier vind je welke songs en albums je gereleased hebt, in welke playlists je muziek terug te vinden is en welke songs en/of albums klaarstaan om gereleased te worden (upcoming). Bij upcoming kan je ook je muziek pitchen voor de editorial playlists. Meer over de verschillende Spotify playlists vind je hier terug. In dit artikel staat uitgelegd hoe je precies kan pitchen (je muziek kenbaar maken bij de samenstellers van Spotify-playlists) om jouw release in een playlist te krijgen. Vergeet bij je singles ook geen Spotify Canvas toe te voegen, een kleine video van 8 seconden die jouw single nog extra in de verf zet. Onderzoek heeft ook uitgewezen dat een Spotify Canvas er voor zorgt dat fans langer naar je track luisteren.

  • Audience: biedt je alle statistieken over je fans: wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen. Je kan nagaan vanwaar je fans komen, welke leeftijdsgroep het meeste naar jouw muziek luistert en welk geslacht fan is van jouw muziek. Al deze info kan cruciaal zijn om strategische beslissingen te nemen. Stel je maar eens voor dat je elke maand 500.000 streams in Brazilië hebt. Dan kan het interessant zijn om te investeren in een tour door Latijns-Amerika, of toch alleszins om een agent te benaderen uit dat land. Je kan ook je tone of voice op sociale media aanpassen naar je fans. Een schat aan waardevolle informatie dus.

  • Profile: laat je toe om je artiestenprofiel enigszins naar je eigen hand te zetten. Pas zeker je profiel- en bannerafbeelding aan naar een recente (pers)foto maar let op: in tegenstelling tot Facebook is Spotify geen voorstander van banner-afbeeldingen met tekst (vb. tour-data)! Ga zeker even na of je afbeelding zowel op mobiel als op desktop tot z’n recht komt. Een erg handige tool is de Artist’s Pick, waarmee je als artiest zelf iets bovenaan op je profiel kan pinnen. Je krijgt de mogelijkheid om een nummer uit te lichten, je concertreeks in de kijker te zetten of je artist playlist een prominente plek te geven. Op het ‘About’ tabblad kan je ten slotte nog een korte bio schrijven, een aantal andere foto’s toevoegen en links naar je verschillende social media profielen of Wikipedia-pagina leggen. Je kan ook merch verkopen via je Spotify For Artists profiel en al je tourdata koppelen zodat fans van je muziek meteen je platen kunnen kopen en naar jouw concerten kunnen komen kijken.

    Toemaatje: je profiel zal automatisch verified zijn van zodra je hebt ingelogd in je Spotify For Artists dashboard!

Streaming management — deel 1

Een vraag over jouw situatie? We geven je persoonlijk advies via mail of telefoon.

Wil je een uitgebreide babbel? Stuur een mailtje en we plannen een adviesgesprek via videocall of bij ons op kantoor.