hetabcvanspotify3

Spotify

Het ABC van het grootste streamingplatform

Spotify: you love it or you hate it, maar je kan er absoluut niet meer rond als artiest. Na jaren van achteruitgang stijgen de wereldwijde inkomsten in de muziekindustrie opnieuw; streaming heeft daarin het grootste aandeel. Spotify en consoorten kampen nog steeds met zware kritiek, maar tegelijk worden ze omarmd door de muziekindustrie als nooit tevoren, als moneymaker en als promotool. We zetten graag wat ins en outs van Spotify op een rijtje.

Spotify For Artists

Van zodra je muziek beschikbaar is op Spotify, is het Spotify For Artists dashboard een goed vertrekpunt om inzicht te krijgen in hoe je muziek het nu juist doet op het platform. Een hele hoop grafieken, cijfers en kaartjes tonen je wie er waar precies naar je muziek luistert. Toegang claimen doe je via artists.spotify.com en is zo gepiept als je kan teruglinken naar je Instagram of Twitter account. Van zodra je toegang in orde is, kan je gaan grasduinen in je data en kan je je profiel naar je eigen smaak aanpassen. Een bloemlezing:

  • Audience geeft je alle info over je luisteraars: leeftijd, locatie, geslacht, naar welke andere artiesten ze vaak luisteren (deze artiesten zijn trouwens ook zichtbaar op je publiek profiel onder ‘Vergelijkbare artiesten’) etc. Verder krijg je ook nog een overzicht van je dagelijks aantal luisteraars, streams en volgers en kan je nagaan in hoeverre dit cijfer stijgt, daalt of stagneert – erg handig om te meten hoe ‘hot’ je op dit moment bent. De gegevens over je luisteraars kan je inzetten om bijvoorbeeld een tour te helpen plannen (of een promotor te overtuigen van het feit dat je wel degelijk luisteraars hebt in die welbepaalde regio) of een potentiële sponsor over de streep te trekken als jullie doelpubliek enorm overeenstemt. Ten slotte krijg je hier ook een overzicht van je ‘Sources of streams’ en kan je te weten komen hoe mensen jouw muziek juist beluisteren op Spotify: op jouw artiestenprofiel, in hun eigen playlists en/of muziekbibliotheek of op hetzij algoritmische, curated of 3rd party playlists (zie verder). Een luisteraar die je muziek beluistert op je eigen profiel of in hun eigen bibliotheek is wellicht eerder een ‘fan’ dan iemand die je muziek meer passief beluistert via één of andere playlist waar hij/zij zelf niet de curator van is. Anders gezegd: heel veel passieve streams betekent niet meteen veel échte fans die ook je plaat zouden kopen, naar je concert zouden komen of op een andere manier geld aan jou zouden spenderen. Een hoog percentage aan editorial playlist streams is interessant want zorgt wellicht voor hoge streamingcijfers, maar betekent ook dat je erg afhankelijk bent van de goedwil van Spotify: eens je muziek verdwijnt uit de playlists verdwijnt ook een groot deel van je luisteraars als sneeuw voor de zon…
  • Songs biedt je een overzicht van je op Spotify beschikbare discografie en een aantal statistieken over deze nummers. Naast opnieuw het aantal streams, luisteraars en sources of streams krijg je hier ook een bijzonder handig inzicht in welke playlists jouw cijfers doen aandikken. Opvallend is hier meestal de aanwezigheid van algoritmische playlists zoals Discover Weekly en Radio (strikt gezien geen playlist maar werkt wel volgens hetzelfde principe). Illusies van playlists met (honderd)duizenden volgers blijken soms ook maar goed te zijn voor een handvol plays, terwijl playlists met minder volgers vaak een erg toegewijd publiek hebben en dus in verhouding veel plays opleveren. Noteer zeker de 3rd party playlists en onderzoek in hoeverre je de curatoren kan bereiken om hen op de hoogte te houden van toekomstige releases (zie hieronder).
  • Playlists vat het bovenstaande nog eens samen, maar gooit al je nummers op één hoop. Ga wel even na hoeveel van je nummers in algoritmische playlists belanden om zo af te leiden in hoeverre jouw muziek als het ware Spotify-vriendelijk is.
  • Concerts importeert jouw concerten uit oa Songkick en Ticketmaster en toont automatisch het meest dichtbijzijnde concert aan luisteraars die op jouw profiel belanden. Zorg er zeker voor dat al deze info up to date is zodat je concerten aan je profiel worden toegevoegd. Spotify importeert geen concerten van bijvoorbeeld Facebook of Bandsintown.
  • Profile laat je toe om je artiestenprofiel enigszins naar je eigen hand te zetten. Pas zeker je profiel- en bannerafbeelding aan naar een recente (pers)foto maar let op: in tegenstelling tot Facebook is Spotify geen voorstander van bannerafbeeldingen met tekst (bvb. tour-data)! Ga zeker even na of je afbeelding zowel op mobiel als op desktop tot z’n recht komt. Een erg handige en vrij nieuwe tool is de Artist’s Pick, waarmee je als artiest zelf iets bovenaan op je profiel kan pinnen. Je krijgt de mogelijkheid om een nummer uit te lichten, je concertenreeks in de kijker te zetten of je artist playlist een prominente plek te geven. Op het ‘About’ tabblad kan je ten slotte nog een korte bio schrijven, een aantal andere foto’s toevoegen en links naar je verschillende social media profielen of Wikipedia-pagina leggen.
  • Widgets geeft je ten slotte in één oogopslag de html-code die je nodig hebt om hetzij een ‘Follow’ button, hetzij een nummer, album of playlist op je website te embedden.

Toemaatje: je profiel zal automatisch verified zijn van zodra je hebt ingelogd in je Spotify For Artists dashboard!

Playlists

Spotify draait in se om playlists: enerzijds een bron van inkomsten en anderzijds een promotietool. Waar traditioneel je inkomsten kwamen van fans die bewust je muziek kochten, laat Spotify ook je ‘passieve’ luisteraars (potentiële fans) je bankrekening aandikken. Toegegeven, de payout per stream is erg laag, maar deze tweede groep mensen had anders je muziek mogelijks zelfs nooit gehoord, laat staan op enige manier geld aan jouw carrière gespendeerd. Dé manier om streams te verzamelen is via de alom gekende playlists: Spotify-curated playlists zorgen meestal voor de grootste impact, maar onderschat zeker algoritmische en 3rd party playlists niet.

Vooraleer we dieper ingaan op de soorten playlists is het belangrijk te onderstrepen dat Spotify niet het ideale platform is voor àlle soorten muziek. Genres als pop, hip-hop en dance die ook in meer traditionele media populair zijn, zijn heer en meester op Spotify. Niettemin is er voor elk genre wel een plek binnen Spotify, zij het wellicht met minder volgers. Een aantal minder commerciële genres zoals lo-fi instrumental hip-hop of instrumentale piano-composities blijken zelfs perfect te zijn voor een hele reeks easy listening playlists. Verwacht dus niet meteen dat je experimentele glitchy trip-hop meets jazz miljoenen streams gaat behalen, maar probeer wel je weg te zoeken binnen de massa.

Gecureerde playlists

Spotify heeft tal van playlists gebaseerd op moods, momenten en genres die op regelmatige basis een update krijgen: gaande van Dinner With Friends over Coffee + Chill, Mood Booster, RapCaviar of Piano In The Background tot eender wat je maar kan bedenken. Spotify heeft wereldwijd curatoren die zich als dagtaak aan deze playlists zetten. Deze playlists hebben duizenden tot soms miljoenen volgers en kunnen bijzonder veel luisteraars richting je muziek sturen, zij het vaak wel passief.

De hamvraag is natuurlijk hoe je ervoor kan zorgen dat net jouw muziek op zo’n curated playlist belandt. Dat kan op verschillende manieren.

  • Pitchen: Met de opmars van Spotify is playlist plugging onstaan en big business geworden. Gelet op de veelheid aan playlists kan in principe elk nummer wel ergens in een playlist passen, althans in theorie. Labels hebben hun pluggers, maar ook sommige promotiekantoren bieden (veelal enkel lokaal) playlist plugging aan. Besef dat hier net zoals bij algemene promotie geen enkele garantie op succes is. Goeie playlist pluggers beginnen ook niet met eender welk nummer te werken, maar kiezen bewust nummers waarvan ze weten dat ze kans hebben om opgenomen te worden in bepaalde playlists. Sinds kort is er ook een aantal distributeurs (bvb. FUGA, Believe, AWAL, The Orchard, etc) die in ruil voor een commissie (ipv een vaste fee) ook je nummer(s) pitchen bij Spotify. Je kan ook zelf aan het pitchen gaan via verschillende Google Docs die je met wat intens Googlen kan terugvinden of Spotify-curatoren per mail proberen te stalken (wat ook een averechts effect kan hebben). Een aantal curatoren hebben zelf publieke formulieren waarin je je muziek kan submitten (bijvoorbeeld Kramify van Austin Kramer die zich focust op elektronische muziek) of hebben momenten op Twitter waarop ze graag muziek ontvangen. Een beetje research naar welke soort playlists de curatoren onderhouden kan zeker geen kwaad, zodat je gerichter kan pitchen. Iets van verhaal (pers, shows, samenwerkingen, etc.) brengen ook wat gewicht in de schaal maar zijn geven garantie op placements.
  • Data-based: Spotify verzamelt een pak info over alle muziek (infosheets van de tracks zelf & data van luistergedrag) en kan zo meten welke nummers het goed of minder goed doen op het platform. Op deze manier kan een nummer ook plots in het oog springen van een curator en plots in een playlist belanden.
  • Pers: Spotify-curatoren zijn in de eerste plaats muziekliefhebbers die ook zelf actief op zoek gaan naar nieuwe muziek en mogelijks zo op jouw nummer stoten. Persaandacht, reviews op blogs etc. helpen om deze kans te vergroten.

Plekjes in de (populaire) Spotify curated playlists zijn erg gegeerd en niet voor iedereen weggelegd. Verwacht dus zeker niet dat je muziek meteen hierin zal worden opgenomen en probeer vooral zelf streams te genereren waarmee je later Spotify kan proberen overtuigen om jouw muziek een kans te geven in hun curated playlists. Bijkomend probleem: momenteel is er nog geen editorial team van Spotify actief in ons land. Dat betekent dus dat er niet actief gewerkt wordt op muziek van Belgische artiesten. In Nederland is er wel een team curatoren die je kan contacteren met je nieuwe releases, maar zij focussen toch vooral op Nederlandse muziek en zullen die niet heel actief focussen op Belgisch repertoire.

Algoritmische playlists

Spotify kent van alle gebruikers het luistergedrag en dus de muzieksmaak. Daarnaast stelt Spotify ook (automatisch) een soort van sheet op met een aantal parameters voor elk nummer (BPM, danceability, acousticness, instrumentalness …) alsook hoe goed dat nummer scoort bij luisteraars (streams, saves, playlist adds, skip rates, repeats). Algoritmische playlists combineren deze data en schotelen je zo muziek voor waarvan Spotify vermoedt dat je ze wel zal kunnen smaken. Er zijn verschillende soorten algoritmische playlists die voor iedere persoon uniek zijn:

  • Discover Weekly schotelt je elke maandagochtend een reeks nummers voor die je wellicht nog niet hebt gehoord maar die volgens Spotify wel eens jouw dingen zouden durven zijn. Zoals hoger al aangegeven is dit voor veel artiesten een belangrijke bron van plays en nieuwe luisteraars (en dus mogelijks ook nieuwe fans). Grasduin zeker even in je Spotify For Artists dashboard om na te gaan hoeveel streams deze algoritmische playlist jou al opleverde.
  • Daily Mix zijn gepersonaliseerde playlists waarin nummers en artiesten die je al kent gemixt worden met vergelijkbare artiesten en nummers die je nog niet kent. Veelal gebaseerd op genres maar de kans is groot dat je als Belg ook een Daily Mix tegenkomt met enkel Belgische en Nederlandse artiesten.

Zoals eerder aangehaald vertrekken deze playlists van data. Aan de infosheet van je nummer kan je weinig doen (tenzij je echt bewust muziek probeert te maken die ‘past’ binnen Spotify…) maar het kan wel interessant zijn om data te (laten) genereren: als je muziek niet (vaak) wordt beluisterd op Spotify is de kans klein dat je nummers in de algoritmes verzeild geraken. Je hebt er dus alle baat bij om je fans richting Spotify te sturen om naar je muziek te luisteren.

Strikt geen algoritmische playlists maar wel vertrekkende uit data zijn de Radio-functie en Aanbevolen nummers:

  • Radio lijkt enigszins op de Daily Mixes, maar vertrekt vanuit het oogpunt van een artiest en diens vergelijkbare artiesten (opnieuw gebaseerd op data) in plaats van het luistergedrag.
  • Aanbevolen nummers bundelen zich onderaan playlists die je zelf maakte en zijn nummers uit het Spotify-repertoire die volgens de data goed zouden moeten aansluiten bij de playlist die je maakte.

Voor de volledigheid voegen we ook nog Release Radar toe aan dit lijstje – strikt gezien niet gebaseerd op data maar wel een persoonlijke playlist aangezien het elke vrijdagochtend nieuwe muziek bundelt van de artiesten die je volgt op Spotify. Helaas is het aantal nieuwe nummers hierin ook steeds beperkt en is het niet zo dat je effectief alle nieuwe muziek van alle artiesten die je volgt voorgeschoteld krijgt. Niettemin heb je er wel alle baat bij dat je fans je profiel op Spotify volgen om minstens mogelijks in deze persoonlijke playlist te worden opgenomen.

Third party playlists

De major labels hebben elk hun eigen ‘merk’ van playlists op Spotify: Filtr van Sony, Digster van Universal en Topsify van Warner. Die playlists zijn gelijkaardig aan de moods en genres die Spotify zelf aanbiedt op de door hun gecureerde playlists, zij het natuurlijk wel met een lichte voorkeur voor artiesten die bij hen onder contract staan. Op die manier schakelen ze de middle man uit en kunnen ze zelf vaak tal van streams verzamelen op eigen repertoire zonder dat ze afhankelijk zijn van de smaak van een curator bij Spotify of de algoritmes. Tal van muziekblogs, websites en merken onderhouden ook verschillende Spotify-playlists met soms duizenden volgers. Deze curatoren zijn vaak iets makkelijker te bereiken via de moederwebsite of een mailadres waar je je muziek naartoe kan sturen. Daarnaast kunnen ook gewone stervelingen playlists aanmaken op Spotify, maar sinds het verdwijnen van de messaging-functie binnen Spotify is het erg moeilijk om deze mensen te bereiken. In sommige gevallen staat er een emailadres in de beschrijving van de playlist of kan je met behulp van je beste Google-kunsten op een Facebook-profiel belanden en de persoon in kwestie daar als het ware stalken (al is dat niet altijd een aanrader). Helaas is er ook een praktijk onstaan waar individuen geld vragen om je nummer toe te voegen aan hun populaire playlist – althans schijnbaar populair, aangezien het hier in erg veel gevallen gaat om fake volgers die dus amper streams opleveren. Doe grondig je research en stel je ook de vraag of je bereid bent om te betalen om je muziek in een playlist op te laten nemen…

Meer inzicht nodig in hoe Spotify precies werkt? Het platform lanceerde The Game Plan, een reeks video’s speciaal voor artiesten waarin je heldere uitleg krijgt over enkele key features van het platform. Ook op phonofile.com of via de Spotify Hub vind je een pak insider tips.

Heb je vragen of opmerkingen bij deze pagina?
Popadvies op maat
Vind je hier toch niet het antwoord op jouw vraag? Poppunt geeft ook persoonlijk advies.
   popadvies@poppunt.be       Bel 02 504 99 00       Maak een afspraak