Muziek verkopen via online platforms

Duizend-en-één kanalen om je muziek aan de man te brengen. Welk kies jij?

Of je nu muziek maakt of een label runt, je kunt er niet omheen: muziek wordt meer dan ooit via internet geconsumeerd. Online muziekservices rijzen dan ook als paddenstoelen uit de digitale grond: er zijn te veel webshops, streamingservices, promotieplatforms … om op te noemen. Maar hoe zorg je er nu voor dat je muziek daar te koop is? We zetten het voor jou op een rijtje.

Je kan je muziek online verkopen via een webshop op je eigen site (al dan niet zelf gebouwd) of via een klassieke distributiedeal waar meestal een digitaal luik in verwerkt is. Beide systemen hebben hun voor- en hun nadelen. Als je als muzikant zoveel mogelijk zelf in handen wil houden en ook het maximum aan inkomsten wil verzamelen, dan zijn er voldoende tools voorhanden.  Voor de meeste verkoop- en streaming services geldt dat je via een omweg moet gaan – de zogenaamde ‘aggregator’ of online distributieplatform.

Het principe is meestal hetzelfde: je creëert een account, betaalt een vast bedrag of staat een percentage van de opbrengst af, en de aggregator zorgt ervoor dat je muziek verdeeld wordt. Onderling verschillen die platforms echter nogal sterk qua kostprijs, aantal winkels waarin je muziek wordt aangeboden, et cetera.

Om het wat makkelijker te maken, hebben we een paar van de belangrijkste platforms in een overzichtstabel gegoten. Uiteraard is deze lijst niet volledig, want dat zou onbegonnen werk zijn, maar je krijgt toch al een goed beeld van enkele van de voornaamste platformen.

Platform Stores Kost Opbrengst
Tunecore.com +150
o.a. iTunes, AmazonMP3, Amazon On Demand, Beats Music, Deezer, eMusic, Google Play, iHeartRadio, MediaNet, MySpace Music, Nokia, Rhapsody, Simfy, Spotify, VerveLife, Zune
Single (1 of 2 tracks): $9,99
Ringtone: $19,99
Album (3 tracks of meer): $29,99
Jaarcontract (let op: $49,99 vanaf het tweede jaar en wordt automatisch verlengd; kan afgevinkt worden in accountinstellingen.)
100%
(na aftrek van de marge voor de online store in kwestie – meestal ca. 30%)
CDBaby.com +95
o.a. iTunes, AmazonMP3, Beats Music, Google Play, eMusic, Rhapsody, MySpace Music, Spotify, Rdio, Simfy, Nokia, Last.FM, Zune, Medianet, MOG, Tradebit, GreatIndieMusic, 24-7, 7Digital, Myxer, IHeartRadio, Deezer
Single (1 track): $9,95
Album (meerdere tracks): $49
Kortingtarieven voor meerdere opeenvolgende singles of albums (bv. $42,5 voor 5 singles = 15% korting)
91%
(na aftrek van de marge)
Distrokid +100
iTunes, Spotify, Amazon.com, Google Play, Beats Music, Rdio, Deezer, YouTube Key Music, TIDAL, en 150+ stores van het MediaNet-netwerk
$19,99 voor onbeperkt aantal tracks
$35,99 voor 2 artiesten/bandnamen (+ custom releasedate)
$79,99 voor 5+ artiesten/bandnamen (labels)
Jaarcontract (let op: wordt automatisch verlengd)
100%
(na aftrek van de marge)
ONErpm.com ca. 80
o.a. iTunes, Spotify, Deezer, Tidal, Soundcloud, YouTube, AmazonMP3, eMusic, Rhapsody, 7Digital, Vevo
Arena Package: jaarlijkse fee van € 10 (single) of € 29,95 (album)
Premium Package: gratis
Aparte prijs voor specifieke services (bv. € 29,99 voor Vevo)
Premium Package: 85% (na aftrek van de marge)
Arena Package: 100% (na aftrek van de marge)
ReverbNation.com ca. 40
o.a. iTunes, Spotify, Deezer, Nielsen Soundscan, Gracenote, Google Play, AmazonMP3, Last.fm, Shazam, eMusic, Rhapsody
Single: $ 9;95
Album: $ 19,95 / $ 49,95 vanaf 2e jaar
Jaarcontract (let op: wordt automatisch verlengd)
100%
(na aftrek van de marge)
Label Worx +100
Zowat elk platform dat hierboven werd aangehaald. Ook Beatport en andere danceplatforms behoren tot de service. Volledige lijst hier.
Geen ‘lidmaatschapskosten’, enkel commissie op verkoop met degressieve tarieven afhankelijk van de verkoop. 80% tot 90%
(na aftrek van de marge)
RouteNote 18
Enkel de grootste en belangrijkste download- of streamingplatforms.
RouteNote Free: gratis
RouteNote Premium: $10 (single), $20 (EP), $30 (album). Daarna jaarlijks $9,99
RouteNote Free: 85% (na aftrek van de marge)
RouteNote Premium: 100% (na aftrek van de marge)
Ben je geïnteresseerd in nog meer vergelijkingen? Dan kan je deze website eens bezoeken waar 7 digitale distributeurs tot in de kleinste details naast elkaar gezet worden. Het gaat om CdBaby, Tunecore, Distrokid, Loudr, Ditto music, Mondotunes en Reverbnation. Een bezoekje waard!

Zoals je ziet, is het bijna even moeilijk om online distributieservices te vergelijken als GSM-operatoren. De ene biedt een beetje meer, de andere vraagt een beetje minder. Daarom is het belangrijk om echt de tijd te nemen om een goeie keuze te maken. Lees goed alle voorwaarden, want van zodra je op ‘I agree’ klikt, onderteken je eigenlijk een platencontract. De meeste van die aggregators werken met non-exclusieve deals, maar je wil toch niet voor verrassingen komen te staan.

Bovendien check je best ook de extra’s die een platform aanbiedt. Allemaal hebben ze tools ter beschikking om je muziek extra te promoten, maar bij sommige is dat eerder beperkt, terwijl andere net the extra mile gaan. Tunecore bijvoorbeeld geeft je een aantal Streaming Media Players die je overal kan gaan embedden, maar dat is het zowat. ONErpm gaat ietsje verder en heeft een Facebook app waar je ook je muziek kunt verkopen.

Services als ReverbNation of CDBaby gaan heel ver, en bieden je tools om mailing lists aan te maken, data van je fans te verzamelen, al je social media te synchroniseren … Zelfs extra ondersteuning, bijvoorbeeld hulp bij het vinden van optredens of tips rond touren, behoren tot de mogelijkheden. Dit alles bepaalt natuurlijk mee de prijs: soms is een iets hoger (of jaarlijks) bedrag dus de moeite, als je er maar genoeg voor in de plaats krijgt.

Eigenlijk zou je de FAQ of Help-sectie van alle bovenstaande sites nagenoeg vanbuiten moeten kennen. Pas dan heb je echt een heel volledig beeld van de kleine details die het verschil maken tussen de platforms. Lees alles grondig na (zo weet je bijvoorbeeld ook wat je moet doen of hoeveel het kost om je muziek uit online stores te verwijderen) en kies de service die het best aan jouw noden beantwoordt.

En uiteraard begint het verhaal pas eens je muziek netjes in allerhande digitale vitrines te koop staat. Spread the word, maak reclame, haal de gladde verkoper in je boven. Hier lees je hoe je promotie maakt voor je muziek.

Wat met Bandcamp?

Bandcamp is een beetje een geval apart. Het is geen echte aggregator, maar onder onafhankelijke artiesten wel een van de bekendste en meest gewaardeerde manieren om je muziek online te verkopen. Bandcamp zal er niet voor zorgen dat je muziek in allerhande online stores komt te staan. Ze hebben wel een handige eigen webwinkel, een mooie Facebook app en een hele reeks widgets die je kan embedden op je eigen site, je blog, et cetera. De kracht zit ‘m vooral in kleine dingen. Zo kan je ervoor kiezen om je muziek enkel als stream of als download aan te bieden. En als je kiest voor download, kan je je nummers ofwel gratis weggeven (al dan niet in ruil voor een mailadres), ofwel voor een vast bedrag, ofwel laat je de koper zelf kiezen hoeveel hij/zij ervoor wil geven. Bovendien kan je de kwaliteit van de download zelf bepalen (van mp3 128 kbps tot FLAC, Apple Lossless, Ogg Vorbis …). Bandcamp laat je ook toe om fysieke cd’s, vinyls en merchandising via het platform te verkopen.

De diensten van Bandcamp zijn helemaal gratis, maar in ruil nemen ze wel een deel van de opbrengst: 15% op digitale verkoop, 10% op fysieke verkoop. Van zodra je voor $ 5.000 hebt verkocht, zakt hun aandeel van 15% naar 10%.

Bandcamp is niet het meest flitsende of uitgebreide platform, maar het heeft een heel stevige reputatie als het op direct-to-fan-verkoop aankomt. Als een fan muziek van jou koopt, betaalt hij ook rechtstreeks op jouw PayPal-account, wat de band natuurlijk nog sterker maakt. Bovendien zal je zien dat je op Bandcamp meer volledige platen zult verkopen (5 keer meer dan losse tracks); via winkels als iTunes zal je meer losse tracks verkopen (16 keer meer dan volledige albums). Nog een bewijs dat je je fans een echte service kunt bieden door je muziek te verkopen via Bandcamp.

Wat met Beatport?

Beatport is de marktleider voor de online verkoop van elektronische muziek. Als elektronische producer wil je je tracks natuurlijk maar wat graag via dit platform aanbieden. Helaas is Beatport een van de meest ontoegankelijke webshops. Tot voor enkele jaren werkte een aantal aggregators samen met Beatport, maar op een bepaald moment veranderden ze hun voorwaarden en besloten ze om enkele strenge selectiecriteria te hanteren:

  • Je hebt een label nodig met een toekomstig releaseschema van minimum 6 maanden, met bijhorende promotie- of marketingplanning.
  • Je label moet voldoende online aanwezig zijn (website, Facebook, mailinglist, Twitter, YouTube …).
  • Je label moet voldoende repertoire kunnen voorleggen van relevante artiesten en/of remixers.
  • Aanbevelingsbrieven of getuigenissen over eerdere releases zijn mooi meegenomen.

Concreet komt het er dus op neer dat Beatport volledig zelf beslist welke muziek er op komt en welke niet. Een aggregator als Label Worx distribueert je muziek wel degelijk naar Beatport, maar ze kunnen nog altijd beslissen om jouw tracks niet toe te laten. En zoals je in de kleine lettertjes kunt lezen: je kunt in dat geval niet gaan klagen, zij hebben “gewoon hun werk gedaan”.

Apple Music

Sinds 30 juni 2015 is er een nieuwe telg in de steeds groter wordende familie van streamingdiensten. Met Apple Music wil Apple de concurrentie aangaan met de Spotify’s van deze wereld. Of dat zal lukken is nog maar de vraag (er zijn al hele boeken bij elkaar geschreven over de pro’s en con’s van de nieuwe serivce), maar in afwachting kan het natuurlijk geen kwaad om je muziek ook via Apple Music aan te bieden. Er zijn eigenlijk twee kanten aan het Apple Music-verhaal: de streamingdienst zelf en Apple Music Connect, dat je toelaat om jouw artiestenprofiel op Apple Music te beheren, exclusieve content toe te voegen …

Eerst en vooral moet je je muziek in Apple Music krijgen. Er zijn 3 opties:

  • Je hebt al muziek in de iTunes Store geüpload (via een aggregator, zie hierboven): die muziek zit nu ook automatisch in Apple Music
  • Je werkt al met een aggregator om je muziek in online stores te krijgen, maar je hebt niet voor de streaming services gekozen: pas je abonnement bij je aggregator aan, zij zorgen er dan voor dat je muziek ook vindbaar is op de streamingplatformen van jouw keuze (waaronder dus ook Apple Music)
  • Je hebt nog geen muziek gedistribueerd via een aggregator: scroll even naar boven, lees en vergelijk, kies een aggregator, upload je muziek en vergeet niet om de streaming-optie aan te vinken

Afhankelijk van met welke aggregator je werkt, kan het even duren eer je muziek in Apple Music verschijnt.

Eens je je muziek in Apple Music hebt gekregen, kan je je profiel beheren via Apple Music Connect. Eerst en vooral moet je je Connect-profiel ‘claimen’ via deze pagina. Vervolgens klik je op ‘Artists’ en op het +-teken om een nieuw profiel toe te voegen. Bij ‘Add an artist’ kan je dan het beste de URL van je artiestenpagina in de iTunes Store kopiëren in plaats van je eigen artiesten- of bandnaam, om verwarring en vertraging te vermijden. Vervolgens vul je jouw ‘rol’ in (bv. solo-artiest, bandlid, manager …) en alle andere gegevens. Als je geen label of management hebt: geen probleem. Vul daar dan gewoon jouw eigen gegevens in. Als je op ‘done’ klikt, zal Apple je aanvraag eerst bestuderen en als alles goed gaat, kan je al snel je eigen profiel gaan beheren.

Via Connect kan je nu video’s, extra audio-content (zoals bv. exclusieve remixes, podcasts …) of foto’s toevoegen aan jouw profiel. Wel even opletten: je kan dit (voorlopig) enkel doen via de Apple Music-app op mobiele Apple-toestellen (die dus op iOS draaien) of vanuit iTunes op je Mac. Een Android-versie komt er pas later aan. De extra content die je uploadt, is ook enkel te zien in Apple Music zelf: stel dat je een nieuwe videoclip toevoegt aan een bestaand album, dan zal die clip niet te zien zijn in de iTunes Store als fans dat album daar willen kopen, maar enkel in de streamingdienst. En tot slot: je kan geen geld verdienen met alle content die je toevoegt via Connect. Je wordt wel uitbetaald voor de streams van je muziek in Apple Music (hoewel ook daar momenteel heel wat onduidelijkheid over bestaat), maar niet voor de extra’s op je Connect-profiel. Allemaal nogal verwarrend dus, wordt zeker en vast vervolgd…

Shazam

Shazam is wereldwijd de populairste mobiele applicatie voor muziekherkenning. Uit cijfers blijkt ook dat maar liefst 8% van de gebruikers rechtstreeks overgaat tot een aankoop van de song na herkenning door de app. Een niet te onderschatten manier om je muziek aan de man te brengen dus. Hoe krijg je jouw hits in hun databanken? 

Shazam heeft overeenkomsten met een aantal labels, platformen en distributiediensten om hun databank zo compleet mogelijk te maken. Als je muziek al beschikbaar is via een label of aggregator kan je dus best eerst nakijken of je al niet bent opgenomen in de Shazam database. De beste manier om dit te doen, is simpelweg de app downloaden en testen of je muziek herkend wordt. Als je muziek nog niet herkend wordt door Shazam heb je enkele opties:

  • Als je een eigen label runt en je wilt meteen je hele catalogus insturen kan je het best rechtstreeks contact opnemen met Shazam. De beste manier om dit te doen is via het contactformulier op hun site. 
  • Als je enkel je eigen muziek wilt insturen en je al werkt met een aggregator of distributiedienst kan je best eerst  bij je aggregator eens kijken of Shazam al een van de distributiekanalen is. Meestal kan je dit gemakkelijk terugvinden op de site van een distributiedienst. Momenteel werken onder meer Believe Digital / CDBaby / Ditto Music / / finetunes  / Fuga / Ingrooves / The Orchard  / Tunecore / Zimbalam al samen met de app. Als Shazam er nog niet bij hoort, kan je de aggregator altijd vragen om dit in hun pakket op te nemen. Het is immers een extra kanaal dat ze kunnen aanbieden zonder extra kosten. Als dit niet willen, kan je nog altijd zelf je muziek insturen. 
  • Het is niet meer mogelijk om individuele tracks of albums in te sturen zonder via een aggregator of label te gaan. Alle informatie vind je op deze pagina

Best practices

Bij het samenwerken met aggregators en andere distributie- of promodiensten, kan je best steeds enkele regels in het achterhoofd houden om er voor te zorgen dat alle details perfect in orde zijn of dat je achteraf geen problemen krijgt. Eerst en vooral moet je er zeker van zijn dat je de rechten hebt om de tracks te mogen insturen. Als je de songs zelf geschreven en opgenomen/ingespeeld hebt, is er zeker geen probleem. Is dat niet het geval, vraag dan voor de zekerheid eens na bij al degene die betrokken waren bij het schrijven, componeren, opnemen en uitbrengen van de songs. 

Zorg er ook voor dat de kwaliteit van je tracks optimaal is, liefst in .wav-formaat (16-bit) of minimum 192kbps voor mp3, maar meer is altijd beter. Ten slotte moet ook alle meta informatie correct  en zo compleet mogelijk zijn. Meta-data is alle informatie zoals de naam van de artiest en individuele tracks, naam van het album, enzovoort. De aanvullende informatie die services als Shazam aanbieden bij het identificeren van een liedje wordt namelijk automatisch opgehaald uit verschillende andere databanken op basis van de meta-data die jij bij je track voorziet. Hoe beter je deze dus aanlevert, hoe beter alle informatie aan jouw songs kan gelinkt worden.

Heb je vragen of opmerkingen bij deze pagina?
Popadvies op maat
Vind je hier toch niet het antwoord op jouw vraag? Poppunt geeft ook persoonlijk advies.
   popadvies@poppunt.be       Bel 02 504 99 00       Maak een afspraak