Muziek verkopen op je eigen website

Bouw je site om tot echte digitale platenwinkel

Als je je tracks digitaal wil verkopen, denk je waarschijnlijk meteen aan iTunes, Beatport of Bandcamp. Maar ook via je eigen site, dé thuisbasis voor je fans, kan je je muziek aan de man brengen. We zetten enkele opties op een rijtje.

Je eigen webwinkel

Je zou ervoor kunnen opteren om een echte shop te bouwen die je in je website integreert. Daarin kan je alles kwijt wat je wil: losse tracks, EP’s, albums, maar ook merchandise, concerttickets, etc. Een eigen webshop heeft heel wat voordelen: je kan die volledig vormgeven zoals je wil, zodat  de shop volledig deel uitmaakt van je site. Je kan constant nieuwe dingen toevoegen of oude items weghalen, zonder omslachtige procedures. Je hebt alles zelf in handen en hangt niet af van andere platforms, die regelmatig features veranderen of verwijderen. Enzovoort.

Helaas heeft een eigen webshop ook best wel wat nadelen. Het begint al met de ontwikkeling ervan: tenzij je zelf een beetje handig bent in programmeren, kan de ontwikkeling van een eigen webwinkel door externe personen duur uitvallen. Het risico op bugs blijft ook altijd bestaan. Je wil natuurlijk ook zoveel mogelijk bezoekers en kopers in je shop krijgen. Goede promotie is daarvoor onontbeerlijk, en die promotie is vaak betalend.

Je moet je kopers de nodige flexibiliteit bieden en vooral verschillende betalingsmethodes voorzien (Visa, PayPal, eventueel overschrijving, …) en dat maakt alles een stuk complexer. Je moet zelf aan stockbeheer doen, en ervoor zorgen dat je constant weet wat er verkocht is en wat je nog in voorraad hebt. Je staat bovendien zelf in voor de shipping, dus bereid je maar voor op regelmatige tochtjes naar het postkantoor of telefoontjes naar de koerierdienst.

Bied je muziek (streaming of downloads) aan op je site, dan moet je daarvoor auteursrechten betalen, ook als het om je eigen muziek gaat en je lid bent van SABAM

Genoeg redenen dus om de alternatieven eens te bekijken. Je kan het beste een tool gebruiken die je in staat stelt om een ‘personal musicplayer’ te embedden. We sommen enkele geschikte tools voor je op:

  • Bandcamp: Bandcamp laat je zelf de prijs voor je muziek bepalen: gratis, een vaste prijs, een prijs die de fans zelf kunnen bepalen, … Bovendien kan je ook een bepaalde prijs koppelen aan de kwaliteit van de download. Zo kan je een 192 kbps mp3 gratis aanbieden, maar wel geld vragen voor de bestanden in FLAC of Apple Lossless. Daarenboven beschik je over een embeddable music player (en een Facebook app) en ‘Real-time Statistics’. De grootste sterkte is wellicht dat je Bandcamp-profiel erg goed scoort in zoekacties met Google. Bandcamp keert bovendien je 85% van de opbrengsten uit. Meer info over muziek verkopen via Bandcamp vind je hier.
  • Topspin: Topspin is veel meer dan louter een webwinkel, het is een zogenaamd ‘direct-to-fan’ platform. Je kan er je muziek en merch verkopen, of tracks gratis aanbieden in ruil voor een mailadres. Je beschikt over een fan management systeem met gedetailleerde rapporten. Je kan er makkelijke concerttickets mee aanbieden voor je grootste fans. Je hebt een e-mail management systeem, geschikt om mailings te versturen naar 2000 fans. Allerhande widgets laten je toe om je webwinkel te integreren in diverse platformen, zoals Facebook of je persoonlijke website als die opgebouwd is met WordPress of Drupal, Virb, Bandzoogle, Ning, Stagebloc, Onesheet, etc. Bij Topspin behoud je steeds de volledige controle over je inkomsten, je fans en je database, dankzij een uitgebreide sales report. Het platform biedt volgens ons momenteel de krachtigste tool om professioneel en rechtstreeks aan je fans online te verkopen. Nadeel: Topspin is een betalend plaftorm. Voor de basisversie betaal je $100 per jaar, de Enterprise versie kost je $1000 per jaar.
  • Google Play Artist Hub: Google Play biedt muzikanten sinds kort een eigen webwinkel aan waar je als artiest je muziek (full album, EP, live opnames, enz.) kan sharen en verkopen aan een zelf ingestelde prijs. En dat zonder jaarlijkse fee of een forfaitaire vergoeding per album: de eenmalige registratie kost je $25. Nadien kan je ongelimiteerd tracks en albums aanbieden. Je ontvangt 70% van de inkomsten. Leuk extraatje is dat je ook via YouTube je tracks kan aanbieden. 
Heb je vragen of opmerkingen bij deze pagina?
Popadvies op maat
Vind je hier toch niet het antwoord op jouw vraag? Poppunt geeft ook persoonlijk advies.
   popadvies@poppunt.be       Bel 02 504 99 00       Maak een afspraak