Downloadcards

De ideale combinatie tussen fysiek en digitaal

Het tijdperk waarin je muziek enkel op cassette of op de radio kon luisteren, ligt al even achter ons. Vandaag kan je je dagelijkse audio intake in bijna elk denkbaar formaat opsouperen. Of dat nu als cd, digitale download, audiostream of een video op YouTube is, er is voor ieder wat wils. Ondanks de opmars van digitale formaten blijkt – onder andere uit de heropleving van de vinylmarkt – dat de moderne muziekliefhebber toch ook nog interesse heeft in een fysiek product. Als artiest maakt dit er niet echt makkelijker op. Breng je je nummers enkel digitaal uit of ga je voor een luxe uitgave op gatefold vinyl?

Beginnende artiesten zullen vaak voor digitaal kiezen, louter financieel is dit immers een interessantste oplossing. Geen kosten voor persing en mechanische reproductierechten, geen last met distributie, verpakkingen, barcodes enzovoort. Maar wat doe je dan voor de fans die graag iets in handen hebben? Hoe verkoop je digitale files na een show? Downloadkaartjes/codes kunnen hier een praktische en elegante oplossing bieden. Ook voor fans die hun vinylcollectie ook graag digitaal ter beschikking hebben is het handig dat je een downloadkaartje of code kan meegeven. Maar hoe werkt dit in de praktijk? We geven een overzicht van enkele veel gebruikte opties. 

Dropcards

De bekendste leverancier van downloadkaarten is ongetwijfeld Dropcards. Het Amerikaanse familiebedrijfje levert plastic kaartjes ter grootte van een bankkaart en de look kan volledig aangepast worden aan de visuele stijl van jouw eigen project. Naast de kaartjes zelf – elk met een persoonlijke downloadcode – bieden de Dropcards ook nog enkele interessante extra’s. Zo krijg je standaard tot 500mb hosting voor de downloadpagina die ook volledig te customizen valt. Genoeg om je fans de keuze te geven tussen hoogwaardige muziekformaten (.wav, .flac) of zelfs video’s aan te bieden. Wil je de downloads liever op je eigen website hosten, dan kan je gebruik maken van een handige downloadmanager die je gewoon kan embedden. Ten slotte verzamelen ze ook enkele statistieken over de downloads die je kan raadplegen met je account.

Budgettair moet je rekening houden met $0,24 tot $0,49 per stuk afhankelijk van de oplage. Daarbij komt ook nog een instelkost van $49 en $46,50 tot $84,95 verzendingskosten. Dat is misschien ook meteen het grootste nadeel van Dropcards, doordat het bedrijf in de Verenigde Staten gevestigd is, betaal je relatief veel verzendkosten en aangezien je producten invoert van buiten de Europese Unie zullen er ook nog eens importtaksen bijkomen (reken ongeveer 30%).

Er zijn een aantal bedrijven die een gelijkaardig product aanbieden als Dropcards. In België vind je downloadkaarten bijvoorbeeld bij Digi-cards Benelux. Hun productie zit ook in de Verenigde Staten, maar doordat ze een kantoor hebben in ons Belgenlandje, moet je je zelf niets meer aantrekken van invoertaksen en dergelijke. Een kaartje kost tussen de 0,3 en de 1,1 euro/stuk (ex. btw) afhankelijk van de oplage, maar daarvoor worden ze wel aan je deur afgeleverd. Je kan een offerte aanvragen op hun site.

Bandcamp

Bandcamp is een fantastisch platform voor artiesten die zich thuis voelen in de woelige wateren van het DIY-gebeuren. Het biedt een aantal handige diensten die het gemakkelijk maken om in directe interactie met je fans te treden. Naast de mogelijkheid om tracks en albums te verkopen aan je fans krijg je bij je account ook de mogelijkheid om 200 unieke downloadcodes te genereren. Extra codes kan je bijkopen of verdienen door de verkoop van je muziek. Voor elke $500 omzet die je genereert op het platform krijg je 1000 extra codes.

Bandcamp laat gebruikers de keuze om de codes via mail te verspreiden of om ze te (laten) printen. Wie met MailChimp of ConstantContact werkt, kan de codes automatisch importeren in een emailcampagne.  De printversie komt als rooster op A4-formaat op basis van een eenvoudige template waar je wat basisinfo en artwork kan toevoegen. De file kan je dan gewoon printen bij je thuis of in een printshop. Dit is bijvoorbeeld een prima oplossing als je gewoon een downloadcode wilt meegeven bij je vinyls. Wie het liever iets meer op maat heeft, kan met de file ook bij een vormgever terecht om de kaartjes een eigen smoel te geven. Of ze zelf aanpassen als je over die skills beschikt.

Om de codes te verzilveren kan je een eenvoudige pagina aanmaken op Bandcamp, de opties om deze een eigen look te geven zijn wel iets beperkter dan bijvoorbeeld bij Dropcards. Ook hier kan je nadien een aantal statistieken raadplegen over je downloads. Spijtig genoeg is het (nog) niet mogelijk om een e-mailadres te vragen in ruil voor de download.

Je eigen website

Als je al een eigen website hebt, is het mogelijk om daar zelf een downloadpagina aan te maken. Afhankelijk van welk systeem je gebruikt voor je website, zal je hier best wat skills voor nodig hebben of kan het met enkele muisklikken in orde komen. Als je webstek bijvoorbeeld op basis van WordPress gebouwd is, kan je dit eenvoudig opzetten door een plug-in als WP Download Codes te installeren. Vanaf dan loopt de how-to ongeveer gelijk als bij Bandcamp. De plug-in maakt het mogelijk om unieke codes te genereren en een downloadpagina aan te maken. Je moet er zelf nog wel voor zorgen dat de codes bij je fans terecht komen.

Ook voor wie niet met WordPress werkt, bestaan er soortgelijke alternatieven. Kijk bijvoorbeeld eens naar Cashmusic.org, een service die verschillende open-source tools aanbiedt die muzikanten kunnen gebruiken om hun online bestaan gemakkelijker te maken. Ook voor downloadcodes vind je hier de nodige tools die je kan integreren in je eigen website.  Wie een beetje handig is met code kan op deze manier heel ver gaan in het personaliseren van zijn downloadpagina en er voor zorgen dat deze perfect integreert met de look en feel van je website. 

Wees creatief

Bovenstaande opties staan ongetwijfeld garant voor een professioneel ogend en goed werkend resultaat, maar erg vernieuwend zijn ze natuurlijk niet. Met een beetje creativiteit kan je nog veel meer uit je downloadcodes/kaarten halen.

De Antwerpenaren van Bed Rugs staken bij de vinyl van hun album Rapids bijvoorbeeld handgemaakte papiertjes met de boodschap dat ze je een .zip file met de tracks zouden toesturen als je hen een selfie mailde waarop je het album vast had. Zo vergroot je in één keer het persoonlijk contact met je fans en heb je nadien ook nog eens een hoop foto’s die je eventueel kan gebruiken in een originele promocampagne.

Dit is natuurlijk maar één voorbeeld van wat er mogelijk is, maar het toont wel aan dat je geen ingewikkelde systemen nodig hebt en dat het ook allemaal niet veel hoeft te kosten. Met een portie creativiteit en een klein beetje inzet kom je al een heel eind. Brainstormen maar! 

Heb je vragen of opmerkingen bij deze pagina?
Popadvies op maat
Vind je hier toch niet het antwoord op jouw vraag? Poppunt geeft ook persoonlijk advies.
   popadvies@poppunt.be       Bel 02 504 99 00       Maak een afspraak