Nummers schrijven

Geen rocket science, maar ook geen wandelingetje in het park

Er zijn evenveel manieren om nummers te schrijven als er songwriters, producers, … zijn. Er is geen gouden recept voor die ene wereldhit, geen ideale plek om inspiratie te gaan zoeken, geen garantie op klinkend succes. Toch is het allemaal geen rocket science, gelukkig maar.

Componeren en producen kan je in je eentje, met zijn tweeën of met een hele groep. De ene manier is niet noodzakelijk beter dan de andere, al leert de ervaring dat nummers die tijdens een jam ontstaan later vaak nog een ‘strakke hand’ nodig hebben om ze volledig af te werken.

Ian Clement - Songwriting: zoeken naar sfeer

Ian Clement - Songwriting: zoeken naar sfeer

Ian Clement - Songwriting: verschillende processen

Ian Clement - Songwriting: verschillende processen

Pascal Deweze - Song structuren

Pascal Deweze - Song structuren

Er zijn ontelbaar veel manieren om een song op te bouwen. Een gouden tip: analyseer eens hoe je favoriete platen zijn opgebouwd. Luister vooral naar hoe de artiest de compositie compact heeft gemaakt, door ervoor te zorgen dat ieder onderdeel (strofe, refrein, bridge, …) een functie heeft in het vertellen van het muzikale verhaal en zo de spanningsboog intact houdt. Je zal ook horen dat het belangrijk is om een song goed af te maken, bijvoorbeeld door er een pakkende intro, een brug en een slot bij te bedenken.

Als je op die manier platen analyseert, dan valt het op dat de meeste popsongs tussen de drie en de vier minuten duren. Luisteronderzoek heeft radiomakers geleerd dat hun publiek dat een aangename lengte vindt: lang genoeg als ze het nummer goed vinden, en kort genoeg om niet weg te zappen als ze het maar niks vinden. Vandaar dat radiomakers meestal kiezen voor nummers met die lengt. Daarmee willen we uiteraard niet zeggen dat je vanaf nu enkel nog nummers van 3:30 mag maken, maar weet wel dat min of meer uitgegroeid is tot de norm als je mikt op airplay op de meeste radiostations. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om speciale radio edits te maken van nummers, als ze niet helemaal in het format passen.

Het geheim van een goed nummer schuilt vaak in de eenvoud

Hoe simpeler het idee, hoe groter de kans dat het een groot publiek aanspreekt. Een populaire theorie is dat een goeie song ook overeind blijft in een versie met alleen zang en akoestische gitaar. De meeste hits ontlenen hun succes aan het feit dat je ze gemakkelijk mee kunt zingen, of – op z’n minst – dat een bepaalde melodie, structuur, akkoordenschema, … zich in het oor van de luisteraar nestelt en daar niet zo makkelijk weg te krijgen is. Onderzoek heeft geleerd dat mensen van nature een voorkeur hebben voor de toonaarden C, D, G en F, en dat de meeste personen een bereik van ruim één octaaf hebben. Als je dus écht op commercieel succes mikt, kan je daar maar beter rekening mee houden.

Heb je vragen of opmerkingen bij deze pagina?
Popadvies op maat
Vind je hier toch niet het antwoord op jouw vraag? Poppunt geeft ook persoonlijk advies.
   popadvies@poppunt.be       Bel 02 504 99 00       Maak een afspraak