Covers vs eigen nummers

Aparte circuits met een eigen aanpak

Coverbands en groepen die zelfgeschreven nummers spelen, spelen doorgaans in verschillende circuits. Als je dat weet, dan weet je ook meteen dat je het beste van in het begin een duidelijke keuze maakt in welk circuit je je carrière wil gaan uitbouwen.

Cover- en tributebands

Heel wat muzikanten beginnen hun carrière met het spelen van covers. Zo ontwikkelen ze hun spel en doen ze broodnodige podiumervaring op. Gaandeweg proberen ze ook wat eigen nummers uit en groeit het muzikale zelfbewustzijn. Op een gegeven moment maken ze een keuze tussen spelen in een coverband – wat vaak meer optredens (en hogere gages) op korte termijn oplevert – of met eigen materiaal aan de bak proberen te komen. De laatste optie is niet de makkelijkste road to fame, maar kan je op termijn wel verder brengen.

Bij de repertoirekeuze van coverbands kan veel mis gaan. De kunst is je repertoire goed te laten aansluiten bij je doelgroep. In een muziekcafé mag het wat steviger zijn, op een trouwfeest ga je beter voor dansbare nummers en de klassieke meezingers. Voorwaarde is dat je repertoire één groot feest van herkenning (of nostalgie) is voor je publiek. Om die reden is het voor een coverband dan ook een doodzonde om eigen nummers te spelen in hun set.

Van een coverband wordt verwacht dat je drie sets van drie kwartier kan vulen. Dat betekent dus dat je eerst flink wat tijd moet investeren in repeteren voordat je effectief op een podium kan gaan staan. Je zal zelf wel al doorhebben dat het extreem belangrijk is dat jouw uitvoeringen op zijn minst de suggestie wekken dat ze een goede kopie zijn van het origineel. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan: je kunt je bezetting niet aan elke song aanpassen en bovendien heeft iedere zanger(es) zo zijn/haar beperkingen. Juist die zang is bepalend voor de indruk die een cover maakt (tenzij je beslist een instrumentale postrock te coveren, natuurlijk). Daarom is het beter om een nummer te transponeren (dus de toonaard aanpassen) in plaats van krampachtig vast te houden aan een toonhoogte die amper haalbaar voor de zanger(es). Maar de mogelijkheden om te transponeren zijn ook beperkt: een volle toon hoger of lager gaat nog wel, maar bij een groter verschil verliezen veel nummers hun karakteristieke eigenschap.

Thomas Van Dingenen (Bulls on Parade) - Tributebands

Thomas Van Dingenen (Bulls on Parade) - Tributebands

Om een nummer geloofwaardig na te spelen, is het niet nodig het arrangement van de plaat voor de volle 100% over te nemen. Het gaat er om dat de karakteristieke ingrediënten er in zitten, zoals de gitaarriff van Seven Nation Army van The White Stripes of het typische drumpatroon aan het begin van Sunday Bloody Sunday van U2.

Het circuit van covergroepen leeft veel sterker in Nederland dan in Vlaanderen; als je volop met je covergroep aan de bak wil komen, is het een goed idee om de grens over te steken en onze noorderburen een bezoekje te brengen.

Als het repertoire van één groep je goed ligt, dan kan je ervoor kiezen om daar je hele repertoire rond te bouwen en dus een echte tribute band te worden. Denk maar aan Bulls On Parade (Rage Against The Machine), The Perfect Tool, Björn Again (Abba), The Australian Pink Floyd Show, Air On Maiden, … Een tributeband wordt verwacht om een volwaardige show te kunnen spelen, net als hun voorbeelden. En uiteraard zijn een zekere mate van perfectie, zowel muzikaal als visueel, onontbeerlijk.

Als je covers maakt en uitbrengt, hou dan zeker rekening met de rechten van de originele auteurs/componisten, publishers en/of platenfirma’s!

Zelf songs schrijven

Je kunt technisch gezien de beste muzikant ter wereld zijn, als je songmateriaal niet deugt, haakt je publiek al snel af. Compositie is dus de sleutel tot succes, een goeie song kan zelfs een matige zanger of band groot maken. Om goeie composities te maken, heb je uiteraard een gezonde dosis talent nodig, maar je kan er ook in groeien. De eerste schrijfsels van pakweg John Lennon, Freddie Mercury of Prince leken sterk op de platen die destijds in de hitparade stonden. Pas na jaren ontwikkelden ze hun eigen stijl, die hen naar de top bracht.

Componeren is een kwestie van hard werken: veel schrijven en vooral veel weggooien. Paul McCartney vertelde ooit dat hij en John Lennon meer dan honderd liedjes hadden geschreven voordat hun eerste hit uit hun pen vloeide. Ook als ze eenmaal succesvol geworden zijn, gooien componisten meer weg dan ze gebruiken. Van grote namen als Prince of Elvis Costello is bekend dat ze honderden nummers hebben geschreven en opgenomen die nooit zijn uitgebracht. Het is namelijk bijzonder moeilijk – ook voor de grote sterren – om elke dag een wereldhit te schrijven.

Songs schrijven vergt een zekere discipline. Op hét moment –  je weet wel: die nanoseconde waarin er een geniaal riffje of stukje tekst door je hoofd schiet – moet je de alertheid hebben om het vast te leggen. Een hit laat zich ook niet op commando bedenken. Veel componisten herkennen in het begin zelfs niet eens het hitpotentieel van hun werk. Voor hen is het gewoon één van de nieuwe liedjes die ze hebben geschreven. Pas na verloop van tijd merken ze dat het meer mensen aanspreekt dan gewoonlijk. Het is daarom altijd een goed idee om songs uit te testen op een publiek. Dat kan live, maar ook via je nieuwsbrief, je Facebook-pagina waar je feedback vraagt aan de community, etc. As een nieuw nummer via die wegen een goeie respons krijgt, is de kans groter dat het ook als (opgenomen) single zal aanslaan.

Hetzelfde geldt trouwens voor dj’s die hun carrière een boost willen geven door zelf nummers te beginnen producen, of het nu remixes zijn of eigen gecomponeerde tracks. Net als muzikanten kunnen dj’s deze nieuwe ideeën testen op het publiek door ze in hun sets te verwerken. Als mensen je achteraf komen vragen wat dat ene nummer was dat je tussen die en die plaat draaide, of als je merkt dat de boel ontploft op het moment dat je je eigen nummer draait, dan weet je meteen hoe laat het is.

Heb je vragen of opmerkingen bij deze pagina?
Popadvies op maat
Vind je hier toch niet het antwoord op jouw vraag? Poppunt geeft ook persoonlijk advies.
   popadvies@poppunt.be       Bel 02 504 99 00       Maak een afspraak