Je repetitieruimte verhuren

Stel je kwaliteitsvolle ruimte ter beschikking

Als je je eigen repetitieruimte gebouwd hebt, kan je die ruimte nu ook openstellen voor andere muzikanten. Misschien speel je zelf nog in een andere band/formatie die ook op zoek is naar een ruimte, of misschien vind je het maar zielig dat je mooie ruimte voor het grootste deel van de tijd leeg staat. In ieder geval: als je je goed hart wil tonen én de investering die je deed om de ruimte te bouwen op termijn wil terugwinnen, kan je je ruimte gaan verhuren.

De juiste prijs

Als je even rondkijkt, merk je heel wat verschillen in de gevraagde huurprijzen. Soms worden de inkomsten uit de verhuur gebruikt om de organisatie die de ruimtes beheert, draaiende te houden. Andere aanbieders kiezen er dan weer voor om de prijs zo laag mogelijk te houden en met andere woorden zoveel mogelijk muzikanten te laten repeteren. Gemeentebesturen of jeugddiensten kiezen er soms voor om een ruimte gratis aan te bieden in ruil voor een gratis optreden tijdens een event van de gemeente. Dat laatste lijkt ons niet zo’n goed idee: we raden aan om toch een minimale huurprijs te vragen voor je ruimte, al is het maar omdat de huurders zo net iets meer respect zullen hebben voor de ruimte waarin ze werken.

Hoe je de prijs gaat bepalen voor je ruimte hangt natuurlijk ook af van het soort ruimte dat je aanbiedt en hoe lang de muzikanten er gebruik van kunnen maken. Een aantal factoren die de prijs bepalen:

  • De oppervlakte van de ruimte en de kwaliteit van afwerking. Een grote ruimte met houten wanden voor een aangename klank is vanzelfsprekend duurder dan een kleine ruimte van 20 m² met tapijt en wanden uit gipskarton.
  • Exclusief gebruik of gedeeld gebruik met andere groepen.
  • Geografische ligging van de ruimte: een ruimte in centrum Brussel zal net iets meer kosten dan een ruimte in Schaarbeek.
  • Ander aanbod van repetitieruimtes in de buurt.
  • Private aanbieder of overheidsinitiatief.
  • Aanbod van extra materiaal of technische ondersteuning.

Per dagdeel of permanent?

Een ruimte die je per dagdeel verhuurt, kan dus meerdere keren per dag verhuurd worden. Meestal ligt de prijs bij kleinere ruimtes tussen de €15 en de €25. Voor grotere ruimtes loopt dat op tot rond de €50 per dagdeel. Een ruimte waar de muzikant enkele weken of maanden kan werken, wordt meestal verhuurd voor minstens €250 per maand voor de kleinere ruimtes en €350 tot €400 voor grotere ruimtes.

Hou er als verhuurder rekening mee dat je meer inkomsten kan verkrijgen door een ruimte per dagdeel te verhuren, maar dat heel wat muzikanten ook op zoek zijn naar een projectruimte (enkele weken of maanden) of een permanente exclusieve ruimte.

Opbergruimtes kan je verhuren voor €20 of €25 per maand.

Openingstijden

Probeer ervoor te zorgen dat je ruimte tussen 9u en 23u open staat voor muzikanten. Voor 9u liggen de meeste muzikanten nog in hun bed, na 23u moet je ook rekening houden met de nachtrust van je buren. Niet enkel het geluid dat binnen in de ruimtes gemaakt wordt is daarbij van belang, maar ook het geluid dat buiten geproduceerd wordt met het aankomen, het parkeren, laden en lossen van materiaal en de babbeltjes tussen de muzikanten voor ze vertrekken. ?Hou er ook rekening dat amateurmuzikanten vaak op andere momenten willen repeteren dan professionelen.

Meestal worden repetitieruimtes verhuurd per dagdeel of per blok van 3 of 4 uur. Zo kan je praktisch gezien 3 of 4 blokken per dag vastleggen en op die manier kunnen makkelijk 10 verschillende groepen per week komen repeteren. Als je de mogelijkheid hebt om ook overdag de deuren te openen (of je werkt met een elektronisch toegangssysteem), kan je in principe nog meer groepen gebruik laten maken van de ruimte. In de praktijk is het wel zo dat de meeste muzikanten ‘s avonds of op woensdagmiddag en in het weekend kunnen repeteren.

Meestal zijn er een tiental groepen die op die manier je ruimte kunnen gebruiken. Voor groepen die aan een demo werken, een opname voorbereiden of een uitgebreide concerttournee voor de boeg hebben, is het veel interessanter om een ruimte gedurende enkele weken of maanden permanent te kunnen gebruiken. Die groepen, vaak semi-professionele of professionele muzikanten, kunnen dan de ruimte als “hun eigen werkplek” inrichten, alle versterkers en instrumenten laten staan en eigenlijk zelf bepalen wanneer ze repeteren. Als je als verhuurder de mogelijkheid hebt om meerdere ruimtes te voorzien, is het wel interessant om één ruimte op deze manier te verhuren.

Toegankelijkheid

Als je een ruimte verhuurt, moet je ervoor zorgen dat zoveel mogelijk muzikanten er gebruik van kunnen maken. Denk er dus ook over na om je ruimte toegankelijk te maken voor personen met beperkingen. Een hellend vlak zodat een rolstoelgebruiker ook in de repetitieruimte kan, is geen overbodige luxe. Daarnaast moet je goed nadenken op welke manier je de deuren van je ruimte(s) openstelt. Hiervoor zijn er verschillende mogelijkheden, elk met hun pluspunten maar ook hun nadelen op vlak van veiligheid, controle, flexibiliteit en kostprijs. Naargelang de plaatselijke mogelijkheden en behoeften kan je voor één van de volgende systemen kiezen:

  • Tijdens de openingsuren is er steeds iemand van de organisatie aanwezig of er komt iemand bij iedere repetitie de deuren openen en sluiten. Het nadeel van dit systeem is de grote personeelslast, waardoor je de ruimte soms maar beperkt kan openstellen. Het voordeel hiervan is dat je bij het begin van iedere repetitie kan nagaan of alles in orde is met de ruimte en het materiaal, en dat de huurders ook een aanspreekpunt hebben bij eventuele problemen.
  • Bij meerdere repetitieruimtes kan je een secretariaat voorzien waar de muzikant telkens de sleutel ophaalt en terugbrengt na elke repetitie. Los materiaal (microfoons, verdeelstekkers, …) of duur materiaal (beamers, computers) kan je zo ook verhuren en kan in het secretariaat veilig opgeborgen worden. Het spreekt voor zich dat een secretariaat niet altijd tot de mogelijkheden behoort en dat ook hier veel personeelsuren in kruipen.
  • De muzikanten hebben zelf een sleutel van de repetitieruimte. In dit geval werk je best met veiligheidssloten (waardoor de sleutels niet zomaar kunnen bijgemaakt worden) en vraag je een waarborg. Het voordeel is dat de muzikanten op gelijk welk moment zelf binnen kunnen en je dus niet zelf aanwezig moet zijn tijdens de repetitiemomenten. Nadeel is natuurlijk dat je minder controle hebt over wie er binnen komt en of de ruimtes en het materiaal goed gebruikt en achtergelaten worden.
  • Een elektronisch toegangssysteem (met een code of een badge) maakt het mogelijk dat enkel die muzikanten die de ruimte gereserveerd en betaald hebben op dat moment binnen kunnen.? Het grote voordeel is dat de muzikanten geen sleutels meer nodig hebben (en ze ze niet kunnen verliezen), dat je geen personeel moet inzetten en dat je perfect kan zien wie er wanneer is komen repeteren. Nadeel is dat dergelijke systemen niet echt goedkoop zijn. Maar als je vandaag investeert in nieuwe repetitieruimtes is dit wel een heel interessant gegeven.
Verhuur je een ruimte die aan je woning grenst, zorg er dan voor dat de muzikanten niet door je private ruimtes moeten om in de repetitieruimte te komen. Een afzonderlijke ingang is hier een must.

Onderhoud van de ruimte

Een mooie repetitieruimte wil je liefst zo lang mogelijk zo mooi mogelijk houden. De instrumenten en/of het technisch materiaal dat je aanbiedt aan de muzikanten wil je natuurlijk ook zo lang mogelijk in een goede staat aanbieden. Daarom is het belangrijk dat je regelmatig alles onderhoudt, nakijkt en/of herstelt (of dat laat doen natuurlijk). Zowel de ruimte als het materiaal dat je er aanbiedt verslijt, zeker als heel wat verschillende bands er gebruik van maken. Het mag dan wel rock ‘n roll lijken om te oefenen in een repetitiekot met omgevallen Duvelglazen en een half opgegeten pizza die blauw begint te kleuren, het blijft nog steeds een werkplek en het zou te stom zijn om de investering die je in de ruimte gedaan hebt daardoor teloor te laten gaan.

Iemand (of jijzelf) die éénmaal per week de ruimte onder handen neemt is in ieder geval geen overbodige luxe. En door af en toe de muren van een nieuw likje verf te voorzien, gaan de huurders enkel maar meer respect hebben voor de ruimte waar ze in werken. Misschien willen ze wel meehelpen met een jaarlijkse opkuisactie (en anders kan je dit natuurlijk ook nog in het huurcontract zetten). Bied je materiaal aan (spots, versterkers, instrumenten, …), probeer dan ook een onderhoudscontract aan te gaan met de winkel waar je het materiaal kocht. Zo kan je er bijvoorbeeld voor zorgen dat je bij een defect een vervangtoestel krijgt zodat je muzikanten zonder probleem verder kunnen spelen.

Huurovereenkomst

Eén van de belangrijkste stelregels in de muziekindustrie luidt: zakelijke dingen moeten je zakelijk regelen. Eens je geïnvesteerd hebt in een pracht van een repetitieruimte, probeer je daar ook zorgzaam mee om te gaan en wil je dat de huurders ook het nodige respect tonen. Sluit daarom met iedere huurder of groep een huurcontract of huurovereenkomst af. Zo weet je zeker dat ze de afspraken rond de ruimte héél duidelijk kennen. Je kan in het contract ook duidelijk beschrijven wat de huurder moet doen als hij/zij iets stukmaakt of een defect vaststelt, wat jij zal doen als ze na drie maanden nog steeds hun repetities moeten betalen, hoe ze reservaties kunnen annuleren of verplaatsen, …

Zorg met andere woorden voor een goed contract waarbij alles duidelijk omschreven is. Goede afspraken, goede vrienden… Weet wel dat je volgens de wet aan minderjarigen geen contract kan voorleggen. Als er minderjarige muzikanten je ruimte(s) huren, moet je een overeenkomst maken met één van de ouders of wettelijke voogden. Die hebben daar meestal niet zo’n groot probleem mee, zolang zoon- of dochterlief maar op een goede plek kan werken en het materiaal goed bewaard wordt.

 Download hier een voorbeeld van een huurovereenkomst voor je repetitieruimte. Pas het naar hartenlust aan om je eigen huurovereenkomst op te stellen.

Huishoudelijk reglement

Het klinkt niet erg rock ‘n roll, maar net als bij een huurcontract geldt ook hier: zakelijke dingen moet je zakelijk regelen. Als je een contract of een overeenkomst afsluit met een huurder, dan heb je dat nog maar alleen met die persoon gedaan, al dan niet als vertegenwoordiger van een groep muzikanten. Met de rest van de bandleden heb je geen contract afgesloten. Daarom kan het geen kwaad om een aantal huisregels op te stellen en die duidelijk te communiceren aan alle gebruikers.

Zet daar duidelijk in wat niet kan in de ruimtes. Zo kan je perfect de muzikanten verbieden om te roken in de repetitieruimte (een aanrader trouwens) of er te eten en te drinken. In dat huishoudelijk reglement kan je daarnaast ook nog afspraken opnemen rond de sleutels of de badge, respect voor de nachtrust van de buren, eten en drinken in een gemeenschappelijke ruimte, …

Maak er geen brochure van 10 pagina’s van, probeer om je afspraken zo gebald mogelijk op maximaal één A4 te zetten. Hang het huishoudelijk reglement ook duidelijk zichtbaar op in de ruimte(s) en zorg dat in de ruimte ook de contactgegevens van jou of je organisatie duidelijk zichtbaar zijn.

 Download hier een voorbeeld van een huishoudelijk reglement ter inspiratie.

Inkomsten

Als je geld ontvangt voor de verhuur van je repetitieruimte (en dat lijkt ons toch op z’n minst de bedoeling) dan moet je met een aantal dingen rekening houden. We zetten ze hieronder op een rijtje.

Belastingen op huurinkomsten

Of je al dan niet belast wordt op de huurinkomsten van je ruimtes hangt af van het feit of je dit als natuurlijk persoon doet of als rechtspersoon (bijvoorbeeld een vzw of een vennootschap die de ruimtes uitbaat). Natuurlijke personen moeten alle inkomsten die ze verkrijgen aangeven in de personenbelasting. Dat is voor huurinkomsten niet anders. Bij het bepalen van de huurprijs kan je dus best rekening houden met de belastingen die je op die inkomsten zal moeten betalen.

Vzw’s daarentegen worden niet belast op hun inkomsten, zij zijn immers vrijgesteld van belastingen. De winst die een vzw haalt uit de verhuur mag wel niet doorgestort worden naar de leden, het mag alleen worden aangewend voor het maatschappelijk doel waarvoor de vzw is opgericht. Als je dus een vzw opricht met de bedoeling om ruimtes voor muzikanten te bouwen en te beheren, kan je jezelf na een goed jaar geen extraatje uitkeren, maar moet je de winst gebruiken om opnieuw in de ruimtes te investeren (nieuw materiaal, extra aankleding, nieuwe verf of ramen en deuren om de zoveel tijd vervangen).

Een vennootschap (BVBA, CVBA, NV, …) betaalt belastingen op de winst die gemaakt wordt met de verhuur, maar kan op het einde van een boekjaar wel de gemaakte winst verdelen onder de vennoten. Je kan best even overleg met een boekhouder om te bepalen onder welke organisatievorm je je ruimte(s) gaat verhuren.

BTW

De Belasting over Toegevoegde Waarde is de manier waarop de Belgische Staat inkomsten haalt uit de consumptie van goederen en diensten. Als je bepaalde diensten levert, ben je verplicht een BTW-nummer aan te vragen en bovenop de vergoeding die je vraagt voor het gebruik van je ruimte, ook BTW aan te rekenen. Die BTW moet je dan doorstorten naar de Belgische Staat, maar je mag wel de BTW aftrekken die je zélf heb betaald op je investeringen. Bij het inrichten van een repetitieruimte met veel materiaal kan dit zeer voordelig zijn. Het betekent dat je van alle toestellen die je aankoopt, 21% van de aankoopprijs ‘terugbetaald’ krijgt.

Het verhuren van een repetitieruimte valt echter niet onder de lijst van diensten waarvoor je BTW moet aanrekenen. Het verhuren van onroerende goederen is immers niet onderworpen aan BTW. Om dus de BTW op je aangekochte materialen (stenen, rotswol, hout, …) te mogen aftrekken, zal er meer moeten zijn dan enkel de verhuur van de ruimte. Dat kan alleen als er ook echt een dienstverlening is, als je bijvoorbeeld een studio hebt waar je als zelfstandig geluidstechnicus werkt. Op dat moment verhuur je de studio met een technieker erbij en kan je wel de BTW op de aangekochte materialen terugvorderen.

Kadastraal inkomen

Naast de belasting op je inkomen (en dus ook de huurinkomsten), bestaat er in België ook een belasting op eigendom. Alle natuurlijke personen en rechtspersonen (vzw’s en vennootschappen) die een eigendom bezitten, betalen een belasting die afhankelijk is van de waarde van het gebouw (dit is het fameuze kadastraal inkomen). In principe is het kadastraal inkomen (KI) gelijk aan de huurinkomsten die je op jaarbasis uit het gebouw zou verkrijgen. Als je aan of in je huis een repetitieruimte bouwt, zou het kunnen dat ook de kadastrale waarde van je huis groter wordt en je meer belasting zal moeten betalen. Als de kadastrale waarde van je huis bijvoorbeeld met €250 stijgt, zal dit een belastingsvermeerdering betekenen van ongeveer €140 per jaar. Ook hier kan je dus maar best rekening mee houden bij het bepalen van de huurprijs. Als je als rechtspersoon een ruimte huurt van iemand en daar, in overleg en met toestemming van de eigenaar natuurlijk, een repetitieruimte bouwt en uitbaat, moet de organisatie geen kadastraal inkomen betalen.

Wetgeving

Het zou fantastisch zijn mocht je zomaar een repetitieruimte kunnen uitbaten en verhuren zonder ergens rekening mee te moeten houden. Helaas staan er tussen droom en daad heel wat wetten in de weg…

AREI-keuring

Nieuwe elektrische installaties moeten aan heel wat voorwaarden voldoen. De goedkeuring van de installatie gebeurt met een AREI-keuring (Algemeen Reglement op Elektrische Installaties). Dit is een Europese standaard voor veiligheid in elektrische installaties. Er zijn in Vlaanderen verschillende gespecialiseerde bedrijven actief die zulke keuringen mogen uitvoeren.

Bouwvoorschriften

Bij een nieuwbouw of een grondige renovatie van een bestaand gebouw is het natuurlijk nodig om op voorhand een stedenbouwkundige vergunning aan te vragen bij je gemeentebestuur. Bekijk ook goed of je op die plaats wel een repetitieruimte mag uitbaten (niet altijd even evident om dit in een industriezone te doen, bijvoorbeeld). Doe je dat niet, dan kan de bouwinspectie de werken laten stilleggen of je in het slechtste geval verplichten om de boel weer af te breken. Beter toch even langsgaan bij de gemeente en de nodige vergunningen verzamelen…

Brandveiligheid en verzekeringen

Als eigenaar van een gebouw ben je wettelijk verplicht om een brandverzekering af te sluiten voor al je onroerende eigendommen. Zorg ervoor dat de polis de waarde van het gebouw voldoende dekt. De gebruiker van het gebouw is dan weer verplicht om een brandverzekering voor de inboedel af te sluiten. Als de muzikanten hun materiaal kunnen opbergen, is het geen overbodige luxe om ook de waarde van deze materialen te laten verzekeren. Je kan dan best alle muzikanten een raming laten maken van de nieuwwaarde van hun materiaal en de totale waarde ervan mee laten verzekeren in de polis van de inboedel.

Als je een ruimte commercieel uitbaat, is er een aantal vereisten op het vlak van de brandveiligheid. Bijna elke gemeente heeft zijn eigen reglement, maar meestal is de grootte van de ruimte en het aantal mensen dat er tegelijkertijd is doorslaggevend. De meeste repetitieruimtes zullen geen specifieke keuring van de brandweer moeten krijgen, grotere complexen met meerdere ruimtes wel. Hou er wel rekening mee, want zware nalatigheid kan altijd ingeroepen worden om de eigenaar/beheerder verantwoordelijk te stellen voor een bepaalde schade. Bij twijfel kan je ook langsgaan bij de dienst Preventie van de brandweer in je gemeente.

Daarnaast kan je ook nog overwegen om de muzikanten die komen repeteren te verzekeren tegen Lichamelijke Ongevallen en Burgerlijke Aansprakelijkheid. Dit zijn geen wettelijk verplichte verzekeringen, maar bieden een mooie extra voor de muzikanten. Het is immers altijd leuk om te weten dat je verzekerd bent tijdens je hobby of je werk. De kosten van deze verzekering kan je eventueel recupereren via de huurprijs van de ruimtes of een jaarlijks lidgeld.

Als muzikanten hun materiaal laten staan in een van de opbergruimtes, zullen ze waarschijnlijk vragen of er ook een verzekering tegen diefstal is afgesloten. Je kan dit in theorie doen, maar in de praktijk zal het vaak financieel niet haalbaar zijn. Zeker in onbewoonde gebouwen waar veel verschillende mensen toegang hebben, zijn de premies voor een anti-diefstalverzekering gigantisch hoog. Investeren in stevige ramen en deuren en een goed sleutelplan met veiligheidssloten of een elektronisch toegangssysteem levert vaak al meer op.

Geluidsproblematiek

Er is geen enkele wetgeving met betrekking tot geluid specifiek op repetitieruimtes van toepassing. Enkel de wet op nachtlawaai is altijd en overal van toepassing, dus ook rond repetitieruimtes. Een duidelijk einduur vastleggen helpt niet allen overlast van muziek te beperken, maar ook eventuele overlast op straat.

Check zeker het politiereglement van je gemeente.

Meestal is ook het Koninklijk Besluit van 1977 van toepassing, met een maximaal geluidsniveau ten gunste van de buurt. Met andere woorden: als je als muzikant tijdens een repetitie zonder publiek je gehoor blootstelt aan meer dan 110 dB(A), is dat volgens de wet geheel en al je eigen verantwoordelijkheid… De nieuwe normen rond geluid die sinds 1 januari 2013 in Vlaanderen van kracht zijn, hebben eigenlijk geen impact op de repetitieruimtes en de regelegeving daar.

Let er wel mee op dat ze wel degelijk gelden als je een open repetitie of een paar kleine concerten organiseert in je repetitieruimtes. Dan zijn de ruimtes publiek toegankelijk en moet je dus voldoen aan de nieuwe normen. Hier kan je meer info vinden over deze wetgeving. Plan je een repetitieruimte in een ingedeelde inrichting (bijvoorbeeld een jeugdcentrum of een cultuurcentrum) dan zijn ook de VLAREM-normen van toepassing. Denk er aan dat sommige gemeentes nog afwijkende regels hebben. Kijk dit best eens na!

Heb je vragen of opmerkingen bij deze pagina?
Popadvies op maat
Vind je hier toch niet het antwoord op jouw vraag? Poppunt geeft ook persoonlijk advies.
   popadvies@poppunt.be       Bel 02 504 99 00       Maak een afspraak