Je repetitieruimte promoten

Toeters en bellen rond je repetitiekot

Als je je eigen repetitieruimte wil verhuren, dan moet je er natuurlijk wel eerst voor zorgen dat muzikanten weten dat die te huur is. Hieronder krijg je een aantal tips om gericht promotie te voeren om je repetitieruimte in de picture te zetten.

Weet wat je aan wie communiceert

Een heel belangrijke eerste stap in het opmaken van je communicatieplan. Welke ruimte bied je aan? Wanneer heb je nog vrije blokken in je ruimte? Is verhuur op langere termijn mogelijk of kan je enkel per uur komen repeteren? Een aantal vragen om op voorhand bij stil te staan.

Wat je aan te bieden hebt, bepaalt immers ook de doelgroep waarvoor je moet communiceren. Enkele voorbeelden:

  • Een goed uitgeruste repetitieruimte die enkel nog overdag vrij is, moet je eigenlijk vooral bij professionele muzikanten bekend maken. Zij repeteren overdag en houden van een goede ruimte om in te werken. Maar de amateurmuzikant zit overdag hetzij op school, hetzij op zijn werk. Dus bij hen moet je die blokken niet promoten.
  • Heb je een lege ruimte, zonder zanginstallatie, instrumenten of versterker, laat dat dan ook duidelijk blijken. Voor veel groepen is dat niet eens zo’n probleem. Als je opbergruimtes hebt waar de bands hun materiaal kunnen laten staan, moet je dat zeker ook communiceren. Dat is namelijk wel een belangrijk element voor bands, en natuurlijk ook een meerwaarde voor je ruimte.
  • Als je amateurmuzikanten wil laten repeteren in je repetitieruimte, dan moet je hen proberen te bereiken via de muziekwinkels, via jeugdhuizen, via muziekscholen, noem maar op. Professionele bands moet je proberen te bereiken via de managementkantoren.

Promoot je repetitieruimte bij muziekspelers in de buurt

Laat duidelijk merken dat je bestaat in je buurt. Hang affiches op in de muziekwinkel in de buurt, in de muziekschool, de jeugdhuizen en de cafés waar bands uit de regio kunnen optreden. Zo ben je aanwezig op plaatsen waar muzikanten zeker ook komen. Zo kunnen ze je leren kennen… Nog een tip: plaats een advertentie in het info-blad van de gemeente, of in het ledenblad van het jeugdhuis in de buurt, of in de nieuwsbrief van jouw provincie, …

Sponsor de plaatselijke rockrally

Geef de winnaar, of de finalisten van de plaatselijke muziekwedstrijd een aantal gratis repetitie-uren. Een klein cadeautje voor de muzikanten, maar zeer praktisch. In de communicatie van de wedstrijd krijg je de nodige aandacht. En de band die de prijs wint wordt op termijn misschien wel de nieuwste hype in Vlaanderen. Altijd leuk om dan te kunnen zeggen dat die nog bij jou gewerkt hebben.

Maak een deal met de plaatselijke muziekwinkel

Voor de muziekwinkel ben je zeer zeker een interessante partner. Veel muzikanten komen bij je over de vloer en die muzikanten hebben snaren nodig, plectrums, versterkers, elektronica, noem maar op. Ga het gesprek aan met de muziekwinkel. Wie weet krijg je in ruil voor een standje van de zaak in je repetitieruimte wel een drumstel of een zanginstallatie aan een heel zacht prijsje. Maar geef de muziekwinkel ook een aantal gratis repetitie uren. Die kunnen ze zelf uitdelen aan muzikanten die bij hen vaak over de vloer komen (zie volgende tip).

Deel cadeaubonnen uit

Gastronomische weekends, wijproeverijen, wellness: de cadeaubonnen kennen we allemaal. Maak je eigen muziek-cadeaubonnen en verkoop die. Zo kan mama of papa voor zoonlief een aantal repetities kopen als verjaardagsgeschenk. Of kan een van de bandleden eens trakteren op zijn verjaardag… Als je de cadeaubonnen ook verkoopt via muziekwinkels en jeugdhuizen, dan vergroot je de doelgroep en krijg je dus meer muzikanten over de vloer.

Gratis proefrepetities

Het is altijd interessant om een band te overtuigen met een gratis repetitie. Als alles goed bevonden wordt, dan komt de band zeker terug, misschien wel voor een langere tijd. Een gratis repetitie biedt vaak veel garantie op een jaar lang repeteren. Zeker het overwegen waard.

Ambassadeurs

Speel de “grote” namen uit die bij jou komen repeteren. Voor jonge muzikanten is het altijd leuk om in eenzelfde gebouw te spelen als waar hun idool ook aan het werk is. Maak een hall of fame waarbij alle artiesten die bij jou komen repeteren op foto staan. Een ander systeem is ook wel leuk. Maak een deal met een bekende groep waarbij zij eens komen repeteren in je ruimte en waarbij een van je groepjes dan ook eens in hun repetitiekot aan de slag kan.

Mond-aan-mond-reclame is de beste reclame

Soigneer de artiesten die bij jou komen repeteren. Je hoeft ze niet gigantisch in de watten te leggen, maar een babbel op tijd en stond om eens te horen of ze nog tevreden zijn, of er grote verlangens zijn waar je op kan inspelen, … is zeker een goed idee. Muzikanten komen elkaar vaak tegen. Als ze heel tevreden zijn over hun repetitieruimte, dan zullen ze dat op zo’n momenten ook laten blijken. En zo krijg je dus gratis reclame. En dat werkt.

Promoot ook andere ruimtes in je buurt

Overleg met de andere repetitieruimtes in de buurt. Als je in je eigen ruimte een overzichtje geeft van de andere ruimtes in de regio, zal je hoogst waarschijnlijk ook in die andere ruimtes op zo’n overzichtje terecht komen. Handig voor muzikanten die plots niet op hun vaste moment kunnen of willen repeteren en op zoek zijn naar een plek in de buurt.

Organiseer een repetitiekot on stage moment

Geef al je groepen de kans om na al het repeteergezweet ook eens op een podium te staan. In samenwerking met het plaatselijke jeugdhuis of café kan je zo’n avond op poten zetten. Heb je nog meer zin om je bands te begeleiden, organiseer dan een vorm van bandcoaching. Nodig je ambassadeurs uit om eens langs te gaan bij alle bands en hen een stukje te coachen bij het grote optreden. Altijd succes.

Live beeld/geluid vanuit je repetitieruimte

Als je echt een superruimte hebt en je kan overweg met de webcam en een stevige computer is dit natuurlijk ook  heel mooie reclame. Artiesten kunnen hun repetities zo ook in beeld opnemen, ze kunnen repetities streamen als ze dat willen, of live een nieuw nummer in première online gooien. Draadloos internet in je repetitieruimte is natuurlijk sowieso handig.

Zorg dat je online vindbaar bent

Naast een basic website met duidelijke uitleg over je ruimte(s) en contactgegevens, zorg je best ook voor een Facebook-pagina, een YouTube-kanaal, … Niet zo gek veel werk en muzikanten kunnen direct zien waar je zit en wie bij jou over de vloer komt.

EHBO-bonnen

Bezorg een pakketje EHBO-bonnen aan managementkantoren waarvan je weet dat ze bij jou in de buurt zitten. De managers kunnen de bonnen inruilen voor repetitietijd als één van hun bands acuut verlegen zit om een repetitieruimte. Zo krijg je misschien bands over de vloer die spontaan (nog) niet aan jouw repetitieruimte gedacht hebben.

Band in residence

Bied een (bekendere) band een repetitieruimte voor lange(re) duur aan. Je bouwt een duurzame relatie op met de artiesten, krijgt andere mensen over de vloer, enz. Misschien gebruiken ze de ruimte wel voor de opnames van een nieuwe plaat, wordt jouw website vermeld op de liner notes, en krijg je er zo gratis reclame bovenop.

Heb je vragen of opmerkingen bij deze pagina?
Popadvies op maat
Vind je hier toch niet het antwoord op jouw vraag? Poppunt geeft ook persoonlijk advies.
   popadvies@poppunt.be       Bel 02 504 99 00       Maak een afspraak