Tips & tricks producing: Filip Vandueren

Over de noodzaak van het detail

Filip Vandueren begon zijn kennis te vergaren toen hij elf was en bezeten door computers en muziektechnologie. Zijn hobby groeide uit tot een professionele bezigheid toen hij samen met jeugdvriend Regi Penxten als achttienjarige tekende bij platenfirma Antler Subway. De rest is geschiedenis: Milk Inc. groeide uit tot één van de meest succesvolle danceformaties in Vlaanderen.

Filip Vandueren  -  Kritisch luisteren

Filip Vandueren - Kritisch luisteren

Filip Vandueren - Kick en bass

Filip Vandueren - Kick en bass

 Filip Vandueren - Layering

Filip Vandueren - Layering

Filip Vandueren - Song opbouw

Filip Vandueren - Song opbouw

Kritisch luisteren

Als je naar eenvoud streeft, moet elk detail goed zijn. Ga er niet van uit dat je nummer goed is als de melodie lekker zit. Besteed aandacht aan alle aspecten van je nummers, want één fout of vergeten detail kan afbreuk doen aan je nummer. Kritisch luisteren naar je eigen producties is zeker niet gemakkelijk, maar het is wel noodzakelijk. Ga dus altijd op zoek naar de best mogelijke sound en zorg ervoor dat het plaatje helemaal klopt.

Kick & bass afstemmen

De ritmesectie is vitaal in muziek, zorg dus dat die goed samen zit. Een goede kick- of basklank kan apart goed klinken, maar als je ze samen zet, bestaat de kans dat ze niet blenden. Kies of je main bass drive uit je kick sample moet komen of uit je baslijn. Een te hoge baslijn kan er al voor zorgen dat de ritmesectie vecht. Omdat je je soms geen helder beeld meer kunt vormen door layers die boven elkaar liggen, beluister je de lijnen beter nog eens apart. Dan voel je of het strak zit en of je wel degelijk een goede basis hebt. Als je tijdens het mixen niet goed hoort wat er schort aan de baslijnen, zet dan een low pass filter op je eindmix. Wanneer de geluidsfrequentie is teruggebracht naar 150 à 200 Hz hoor je of de kick en bass nog te onderscheiden zijn. Eén stuk uit het spectrum isoleren, geeft je de mogelijkheid om een fragment volledig uit te spitten.

Layering

Gebruik preset-klanken als vertrekpunt. Ze zijn een goede basis om verschillende klanken te verzamelen. Als je er wat bedreven in bent, wordt het heel gemakkelijk om een bepaald aspect terug te vinden in je presets. Je hebt bv. een sample met veel body, maar mist nog iets? Vul die basis dan aan met eenvoudige samples. Door die presets samen te stellen, creëer je rijkere klanken en ben je aan het layeren: je verdubbelt één melodielijn met verschillende sounds. Een goed element in je nummer kun je gaan herhalen als motiefje of het layeren. Door bijvoorbeeld de zanglijn te layeren met een identieke baslijn of bij bepaalde sleutelwoorden de layers gelijk te zetten met de melodie kun je de goede punten van je nummer in de verf zetten.

Het is in de eerste plaats nodig dat je voor jezelf kunt uitmaken wat goed is aan je nummer en wat niet. Hulp inroepen van iemand die je vertrouwt en als klankbord kan dienen, is daarbij heel nuttig.

Songopbouw

Het is heel interessant dat je vooraf beslist of je eerst een extended (lange) versie van een nummer wil maken en daarna de radioversie of omgekeerd. Het is altijd tof om in een dancenummer een instrumentaal stuk te verwerken. Een muzikale radio-intro is af te raden, want een nummer moet meteen de aandacht trekken. Probeer er daarom meer uit te halen; steek er schokeffecten in in plaats van constant op te bouwen.

Het is belangrijk om je af te vragen waar je publiek naar moet luisteren in je nummers. Milk Inc. begint vaak met een intro en strofe, bouwt daarna het nummer op met beats en last na de climax geen refrein in, maar een break. In die break komt de zanglijn binnen en dat trekt de aandacht van je publiek. Hoe zorg je dan dat je refrein impact heeft? Veel hangt af van de meezingbaarheid of de manier waarop je het refrein introduceert. Het hoeft niet per se drie of vier keer voor te komen in een song. De standaardregels van de muziek eens niét volgen is misschien net een sterkte.

Als ze het nummer kennen, kun je een remix maken en een herkenbare tune eens laten vallen. Als je uitstelt wat het publiek wil horen, gaan ze uit hun dak.

Keep in mind: wat wil ik bereiken, wat wil ik dat mijn publiek hoort en wat wil ik teweegbrengen?
Heb je vragen of opmerkingen bij deze pagina?
Popadvies op maat
Vind je hier toch niet het antwoord op jouw vraag? Poppunt geeft ook persoonlijk advies.
   popadvies@poppunt.be       Bel 02 504 99 00       Maak een afspraak