Tips & tricks gitaar: Thomas Vanelslander

Hoe meer pedalen, hoe meer miserie

Thomas Vanelslander - Gitaareffecten

Thomas Vanelslander - Gitaareffecten

Gentenaar Thomas Vanelslander startte zoals zovelen zijn muzikale carrière op jeugdige leeftijd aan de muziekschool. Vanaf z’n zeven jaar legde hij er zich toe op piano. Maar als het kriebelt…

Op zijn vijftiende moest de piano plaats ruimen voor de gitaar en richtte hij met vrienden verschillende punk- en rockgroepjes op. Na een paar jaar werd het iets serieuzer en begon hij als fulltime gitarist bij Raymond van het Groenewoud. Een uitgelezen kans voor een jonge gitarist om met een rot in het vak ervaringen te delen! De samenwerking duurde 9 jaar, een paar cd’s en een kleine 1000 optredens.

Inmiddels stond Thomas op het podium en in de studio met ondermeer Stijn, Woodface, Jasper Steverlinck, A Brand, Baloji, De Laatste Showband, Headphone, Stef Kamil Carlens, Arno, Hannelore Bedert, Gorki, …

“Hoe je je klank maakt, zit ook voor een groot stuk in je handen”

Klankkleur

“Mijn effectenbak is belangrijk, maar ik vind nog steeds dat je ook moet kunnen spelen met één of geen pedaal. Ik gebruik mijn pedalen niet zozeer voor de effecten die ik ermee kan opwekken, maar wel voor de klankkleur. Er komen niet vaak nieuwe effecten bij, maar ik combineer veel en verander de volgorde, want als je één effect in je chain van plaats verandert, krijg je een andere klank. Dat vergroot de mogelijkheden.”

“Mocht je iemands set-up willen kopiëren, dan nog zal je nooit dezelfde klank verkrijgen, omdat iedereen anders speelt. Als Jon Spencer eender welke gitaar op eender welke versterker zou inpluggen, zal die nog altijd als Jon Spencer klinken. Hoe je je klank maakt, zit ook voor een groot stuk in je handen, in je manier van spelen, en eigenlijk in je hoofd. Daar zullen 50 pedalen niets aan veranderen. Aan de andere kant kan je materiaal dan weer wel inspirerend werken en je een nieuw territorium leren verkennen.”

Live

“Hoe meer pedalen, hoe meer miserie: dat is een wetmatigheid. Van het moment dat je iets hoort kraken, mag je niet twijfelen, maar moet je ingrijpen. Niets zo vervelend als tijdens een optreden beseffen dat je toch beter dat draadje gesoldeerd had.”

“Laatst nog een paar lekkere Moogerfoogerpedalen gekocht . Heel tof en een warme klank, maar zulke pedalen blijken dan toch eerder hun nut te hebben in de studio. Ik zoek bijvoorbeeeld ook niet per se naar oude pedalen, omdat zeker live de betrouwbaarheid van je set-up heel belangrijk is.”

Favorieten

“Mijn RAT en mijn boosterpedaaltje, voor het volume, omdat dat samen met de klankkleur het belangrijkste aspect is van mijn sound. Het is te zeggen: voor een solo moet je een tandje kunnen bijsteken om boven de rest uit te komen. Als je switcht naar een erg scherpe sound moet je soms net weer iets stiller gaan om te blenden met de andere instrumenten.”

“Smaak verandert, maar de essentie blijft hetzelfde. Al mag je de wisselwerking tussen je pedalen en je versterker bijvoorbeeld ook niet onderschatten: sommige pedalen werken niet met Fender amps, andere blenden dan weer niet met Marshall …”

Een greep uit Thomas’ effectenbak

  • Groene Maxon Overdrive. “Lijkt wat op een tubescreamer een geeft een beetje oversturing.”
  • RAT. “Deze gebruik ik het meest. Geeft oversturing en een lichte distortion.”
  • Big Muff. “Een fuzzpedaal met zware oversturing. Deze gebruik ik wanneer ik soleer.”
  • MXR Phase 90. “Klinkt een beetje alsof een speaker ronddraait. Naar het schijnt.”
  • Tremolopedaal. “Vaak ook terug te vinden op versterkers maar ik vind het ook zeker nuttig ‘m als pedaal te hebben.”
  • Line 6. “Goede filter met een fijne synthesizer-sound.”
  • Delay. “Gebruik je voor herhaling en echo. Gebruik de herhaling ook eens omgekeerd als reverse delay.”
  • Pedalboard. “Je kan je pedalen voeden met aparte adapters of batterijen, maar ik vind het toch handig al mijn voeding te centraliseren. En als déze uitvalt tijdens een show, kan ik gewoon naar huis (lacht).”
  • Stempedaal. “Zeer belangrijk! En het kost bovendien niet veel.”

Lees ook het interview met Thomas Vanelslander (Poppunt Magazine 41)
Lees ook het interview met Bart Provoost (DiscoFreq’s Effect Database) (Poppunt Magazine 45)
Lees ook het interview met Pim De Wolf en Frederik De Witte (over zelf je effecten bouwen) (Poppunt Magazine 34)
Heb je vragen of opmerkingen bij deze pagina?
Popadvies op maat
Vind je hier toch niet het antwoord op jouw vraag? Poppunt geeft ook persoonlijk advies.
   popadvies@poppunt.be       Bel 02 504 99 00       Maak een afspraak