Tips & tricks drums: pijn vermijden (Lieven Maesschalck)

Hoe vermijd je drumblessures?

Drummers – en bij uitbreiding alle muzikanten – maken zeer veel dezelfde bewegingen. Dat, en een bepaalde houding die ze aannemen, zorgt ervoor dat er pijn of, erger nog, een kwetsuur kan optreden. Om daar iets aan te doen, trokken we met oerrockers The Glücks naar Move to Cure, het revalidatiecentrum van Lieven Maesschalck.

Hoe voorkom je drumblessures?

Hoe voorkom je drumblessures?

Lieven Maesschalck gaf ook nog wat concrete tips mee die je kan gebruiken om de meeste klachten te voorkomen.

  • Screening. Loop eens langs bij een specialist die je gericht en persoonlijk advies kan geven over bijvoorbeeld je houding, je zitpositie, je conditie, enz.
  • Warming up. Een goede opwarming voor elke sessie is geen overbodige luxe. Dit is een heel simpele manier om op langere termijn blessures te voorkomen. Bekijk de filmpjes voor specifieke opwarmingsoefeningen.
  • Conditie. Zorg dat je conditioneel in orde bent. Een optreden is topsport. Echte toppers zijn in een perfecte conditie. Je kan je tempo langer aanhouden zonder daarbij je concentratie te verliezen.
  • Houding. Denk bij het spelen niet alleen aan je imago, maar probeer je houding ook te verzorgen. Minstens even belangrijk. Een paar weken of maanden uit roulatie zijn door een blessure is ook geen goede zaak voor je imago.
  • Begeleiding. Muzikanten leiden vaak een heel onregelmatig leven. Probeer voor jezelf een evenwicht te vinden en laat je daarbij begeleiden indien nodig. Net zoals je een beroep kan doen op Poppunt, op een management, een programmator, een boeker of een distributeur, valt het aan te raden om een beroep op een personal coach. Die persoon coacht je op het vlak van conditie, voeding, mental health, …
  • Specialist. Negeer je kleine kwaaltjes niet. Een sluimerende pijn duidt vaak op een ontsteking. Raadpleeg tijdig een specialist om erger te voorkomen. Je huisarts, kinesist of personal coach kan je doorverwijzen naar een specialist.
  • Relax. Zoals hierboven omschreven is een comfortabele houding bij het spelen cruciaal. Onnodige druk zorgt voor ontstekingen en andere blessures. Maar zorg naast je muziekcarrière ook voor de nodige ontspanning. En die is voor ieder individu anders…
  • Evalueer. Durf jezelf en je activiteiten naast het musiceren in vraag te stellen. Wie weet vloeit een blessure wel voort uit een of andere randactiviteit die je vaak doet. Zo kunnen nek- en schouder- en lage rugproblemen bijvoorbeeld ook veroorzaakt worden door te vaak in een verkeerde houding voor je laptop te zitten. Laat je ook daarbij adviseren door mensen die er iets van kennen.
  • R.I.C.E. Het R.I.C.E. principe wordt vaak gebruikt bij een plotse blessure, bijvoorbeeld bij kneuzing, verstuiking van gewrichten, verrekkingen of scheuren van spieren. Het staat voor rust, ijs, compressie en elevatie. In de eerste fase (rust) oefen je gedurende min. 12u best geen druk uit op het geblesseerde lichaamsdeel. Raadpleeg een dokter. Leg meteen ijs op de plaats van de blessure. Minstens 10 minuten. Een cold pack is gemakkelijk, met ijsblokjes kan je de plaats van de blessure vaak het beste raken. Maak indien nodig gebruik van een steunverband (compressie). Daarbij immobiliseer je en voorkom je vaak erger. Durf goed aan te spannen, maar snoer je bloedtoevoer niet af. Je voelt vaak zelf het beste aan of het drukverband goed zit. En zorg tot slot voor elevatie: daarbij houd je bijvoorbeeld je arm of been iets hoger dan horizontaal. De bloedaanvoer vermindert en de afvoer wordt bevorderd. Het gewenste effect: zwelling tegengaan of onder controle houden.
Lees ook het interview met chiropractor Luc Ailliet (Poppunt Magazine 40).
Heb je vragen of opmerkingen bij deze pagina?
Popadvies op maat
Vind je hier toch niet het antwoord op jouw vraag? Poppunt geeft ook persoonlijk advies.
   popadvies@poppunt.be       Bel 02 504 99 00       Maak een afspraak