Tips & tricks keyboards: Babl

Eerst de techniek, dan pas spelen met plugins

Hoe gek moet je zijn om als toetsenist met Netsky de baan op te gaan? Behoorlijk, zeker als je de melodieën wil naspelen die Boris Daenen uit zijn laptop tovert. Babl is zo’n ’zot’ (dixit Michael Schack). Het is niet het soort gekte dat je een enkel ritje gekkenhuis oplevert, maar wel een die gevoed wordt door een muzikale passie. Babl is gek. Gek van muziek. Gek van all things synths, piano, softsynths en consorten.

TIPS & TRICKS: Babl (keys) pt.1

TIPS & TRICKS: Babl (keys) pt.1

TIPS & TRICKS: Babl (keys): pt.2

TIPS & TRICKS: Babl (keys): pt.2

TIPS & TRICKS: Babl (keys) pt. 3

TIPS & TRICKS: Babl (keys) pt. 3

Muzikant zijn

Zelf heb ik geen conservatoriumopleiding gedaan. In mijn tijd kon je daar enkel terecht voor een klassieke opleiding en dat interesseerde me toen minder. Maar dat heeft me nooit tegengehouden om volledig voor de muziek te gaan. In het begin heb ik een tijd geprobeerd om voor mijn eigen project te gaan. Ik ben pas redelijk laat in het circuit van de sessiemuzikanten terecht gekomen, maar ik ben blij dat ik dat creatieve proces ook doorlopen heb. Dat is een goede leerschool en je mag daar gerust je tijd voor nemen vind ik.

Wat je ook wilt doen als muzikant, het is belangrijk dat je buiten komt. Tegenwoordig gaat het wat makkelijker dan vroeger om je skills te showen via YouTube en dergelijke, maar de muziekscene blijft toch een peoples-business. Alles gaat via mond-aan-mond reclame. Dan helpt het om er uit te springen. Vandaar dat ik soms voor de ‘speciale aanpak’ ga, maar op lange termijn heeft me dat geen windeieren gelegd. I’m different en dat onthouden mensen makkelijk.

Gear

Mijn exacte setup verschilt per project, maar over het algemeen komen dezelfde elementen wel terug. Een piano met gewogen toetsen vind ik belangrijk als centerpiece. Zoals deze Juno DS-88, al is dat al een uitgebreider werkpaard. Het is stabieler dan plug-ins, maar ook heel veelzijdig indien nodig: een handige back-up wanneer je laptop bijvoorbeeld crasht. Daarnaast kan je alle kanten uit, maar een vette synth en een controller voor mijn plugins zijn wel standaard onderdelen van mijn setup. 

Naast al die hardware gebruik ik ook plug-ins. Ik was trouwens één van de eersten in België die ze live gebruikte. Ze zijn praktisch, klinken realistisch en zijn heel compact om mee te werken. Ik gebruik de plug-ins live via Logic Mainstage, waardoor ik ze allemaal netjes kan ordenen en op volgorde kan zetten. 

Met plug-ins en digitale instrumenten heb je de mogelijkheid om met presets te werken en daar is op zich niets mis mee. De meeste van de presets klinken gewoon ook heel vet. Ik vind het wel noodzakelijk om te weten hoe je instrument werkt en toch iets van klanksynthese te kennen als je met synths en keys bezig bent. Uiteindelijk is het belangrijkste nog altijd dat je je instrument beheerst.

Van analoog naar digitaal

Ik probeer the best of both worlds te combineren omdat ik met analoge muziek opgegroeid ben. Boris (Netsky) heeft die ervaring niet, maar verrijkt zijn kennis door een grote interesse in klanken en hun opbouw. Weet dus wat je doet en begin niet zomaar wat aan knoppen te draaien. Ik merk op dat muzikanten tegenwoordig wel vaker bezig zijn geluidstechniek en –productie, zoals Avicii. Hij slaagt erin met zeer gecompresseerde layers een unieke sound te creëren. Hij is klanktechnisch enorm goed en weet waar hij mee bezig is. Technologie moet wel steeds een tool zijn, geen doel. Het gaat in de eerste plaats over songs.

  Lees ook het interview met Babl (Poppunt Magazine 55)
Heb je vragen of opmerkingen bij deze pagina?
Popadvies op maat
Vind je hier toch niet het antwoord op jouw vraag? Poppunt geeft ook persoonlijk advies.
   popadvies@poppunt.be       Bel 02 504 99 00       Maak een afspraak