Keyboards & synths

Waarop let je als je een keyboard of synth koopt?

David Poltrock - Keys & Synths

David Poltrock - Keys & Synths

10 tips: waarop let je als je een keyboard of synth koopt?

  1. Bepaal eerst en vooral jouw profiel als toetsenist, dat is de basis om de juiste aankoop te maken. Bekijk daarvoor aandachtig bovenstaand filmpje!
  2. Zorg bij de aanschaf van nieuwe instrumenten dat je heel goed weet waar je je instrument voor zult gebruiken. Denk na over welke klanken, functies en parameters je op het toestel wil terugvinden, en vooral over wat je niet nodig hebt. Het heeft geen zin om voor functies te betalen die je niet gebruikt; bij workstations komt het vaak voor dat slechts voor 10% van de mogelijkheden benut wordt. Op het net vind je veel informatie, geluidsfragmenten, filmpjes en dergelijk, om je keuze makkelijker te maken. Ook vaktijdschriften zoals SoudOnSound, Keys, Keyboards bieden de nodige informatie om je op weg te helpen.
  3. Denk ook goed na over de ergonomie: wil je een 88-toetsenklavier dat aanvoelt als een Steinway (en heb je een auto groot genoeg om die te transporteren)? Of volstaan 2 oktaven zonder velocity en aftertouch? Wil je één draai- of schuifknop per parameter of vind je het niet erg om door menu’s te scrollen? Wil je een apparaat waarop je zelf alle parameters kunt veranderen of mag dat via een computer-editeer-programma? De mogelijkheden zijn legio!
  4. Hoewel er zeker degelijke, leuke en goedkope instrumentjes bestaan, is de regel bij nieuwe instrumenten toch dat kwaliteit geld kost. Bij bepaalde fabrikanten betaal je wat meer voor de (legendarische) naam, en instrumenten van een kleine fabrikant zijn doorgaans duurder wegens de kleinere productieaantallen. Toch is het verstandig om – indien je budget het toelaat – het duurdere toestel een kans te geven. Afwerking, toetsenbord, klankkwaliteit en functionaliteit zijn hoogstwaarschijnlijk beter.
  5. Aarzel niet om ook met je ogen te kopen! Uiteindelijk sta je met zo’n instrument op het podium en moet je je er goed bij voelen. Een instrument dat er leuk uitziet speelt gewoon beter.
  6. Het kan zeker geen kwaad om naar tweedehands instrumenten op zoek te gaan. Zeker de recentere modellen van de grote 3 Japanse fabrikanten (Roland, Yamaha, Korg) zijn van een uitstekende kwaliteit en duurzaamheid, en ze worden nog door reparatiediensten hersteld.
  7. Als je ‘vintage’ keyboards wil kopen, neem je je tijd en ga je best heel gericht te werk: maak een verlanglijstje en heb vooral héél veel geduld. Spring ook niet op de eerste de beste gelegenheid die zich aandient; de kans bestaat dat je te veel betaalt. Als het je eerste vintage aankoop is, hou er dan rekening mee dat veel van de functies die we bij hedendaagse instrumenten als vanzelfsprekend beschouwen (MIDI, polyfonie, multi-timbraliteit, opslagcapaciteit, enz.) vaak ontbreken bij oudere instrumenten.
  8. Informeer je voor oude spullen op het web: op sites zoals Vintagesynth.com of Sonicstate.com staan vaak de gangbare richtprijzen en waar je op moet letten bij een aankoop.Je vindt er eveneens pro’s en contra’s, en je krijgt eventuele oude of hedendaagse alternatieven voor het toestel in kwestie.
  9. Als je beslist om een ‘vintage’ instrument te kopen, of het nu een synthesizer is of een elektromechanisch instrument, probeer dan altijd een volledig werkend toestel te kopen. Sommige synths zijn immers niet meer te repareren, en als ze dat wel zijn, moet je ermee naar het buitenland. Hetzelfde geldt voor elektromechanische toestellen, zoals Rhodes, Clavinet, CP70, enz.
  10. ‘Don’t (always) believe the hype!’ Bepaalde oude apparaten hebben al dan niet terecht een mythische status gekregen doordat ze door legendarische bands werden gebruikt. Dit vertaalt zich uiteraard in de prijs, die vaak veel hoger ligt dan de referentieprijs toen het toestel werd gemaakt. Zo betaal je voor een ARP Solina al gauw tien keer meer dan voor een Crumar Stringman of een Hohner String Performer, terwijl die instrumenten zeker evenwaardig zijn. Wees vooral kritisch en denk eraan je oren en ogen open te houden; voor je het weet vind je het apparaat van je leven op de zolder bij de buren!

In onderstaande video heeft Stijn Verdonckt (studio manager La Chapelle Studio) het oa over een deel van de indrukwekkende collectie keyboards en synths die de studio als backline aanbiedt.

Stijn Verdonckt - Amps & Keys

Stijn Verdonckt - Amps & Keys


Lees ook het interview met Stijn Verdonckt (Poppunt Magazine 44)
Lees ook het interview met Ives Mergaerts (Kick Artist Services) (Poppunt Magazine 43)
Heb je vragen of opmerkingen bij deze pagina?
Popadvies op maat
Vind je hier toch niet het antwoord op jouw vraag? Poppunt geeft ook persoonlijk advies.
   popadvies@poppunt.be       Bel 02 504 99 00       Maak een afspraak