Strategie en ambitie

Echte mannen (m/v) maken plannen

Zomaar in het wilde weg aan een muzikale carrière beginnen is geen goed idee. Het loont de moeite om van bij het begin stil te staan bij waar je als artiest nu eigenlijk naartoe wil. Je zal altijd een gezonde dosis geluk nodig hebben op je muzikale weg, maar je kan dat geluk ook zelf een handje helpen.

Alles begint bij jezelf een doel te stellen waar je naartoe werkt. Durf op lange termijn te denken: waar wil je over anderhalf jaar, 2 jaar staan? Waar wil je live spelen? Hoeveel cd’s of downloads wil je verkocht hebben? Ambitie is goed, maar voor je eerste muzikale projecten moet je je doelen nog niet te hoog stellen. Het kan zeker geen kwaad om eerst gewoon wat ervaring op te doen alvorens voor het grote succes te gaan. Je merkt vanzelf wel wanneer je klaar bent voor de volgende stap.

Set your goals

Bij het bepalen van je doelen kan je best zo concreet mogelijk te werk gaan. Probeer daarbij je doel steeds te formuleren volgens de zogenaamde SMART regels: Specifiek, Meetbaar, Actiegericht, Realistisch en Tijdsgebonden. Als je als doel stelt om een grote show te spelen kan je dat bijvoorbeeld als volgt formuleren:

  • Specifiek: een aantal shows spelen in een gerenommeerde Vlaamse zaal of club (AB, Trix, het Depot, de Zwerver, …). Kies meteen een plaats, elke zaal heeft immers zijn eigen programmator, eigen werkwijze en eigen netwerk. De zaal die je kiest zal dus mee bepalen welke weg je moet afleggen om je doel te realiseren.
  • Meetbaar: bijvoorbeeld ‘2 supports en 1 headline show spelen’.
  • Actiegericht: door je grote doel op te delen in een aantal kleine, haalbare stappen trigger je jezelf om vol te houden. Telkens je zo’n ‘tussendoel’ bereikt, zal je immers gemotiveerd zijn om de volgende stap te zetten. Denk bijvoorbeeld als volgt: om een show in de AB te versieren, zal je eerst een goede live-reputatie moeten opbouwen en mogelijks wat buzz creëren rond je muziek. Enkele kleinere goals zouden dus kunnen zijn: ‘5 knallers van optredens geven in jeugdhuizen’, ‘500 Facebook-likes verzamelen’, ‘kwaliteitsvolle live-footage uploaden op je YouTube-kanaal’, enzovoort.
  • Realistisch: als je bereid bent om hard te werken, mag je hoofddoel best wat ambitieus zijn. Hou het echter realistisch, het heeft geen zin om doelen te stellen die je nooit kan bereiken. Het binnenslepen van een artiestencontract bij een major platenlabel is bijvoorbeeld nog maar weinigen gegeven en hangt van veel factoren af die je zelf niet in de hand hebt. Het opdelen van je goal in tussenstappen kan je helpen om het gevoel van onbereikbaarheid te temperen. Door telkens kleine stapjes te zetten, houd je het realistisch en prikkelend voor jezelf.
  • Tijdsgebonden: dit is misschien wel de belangrijkste van de SMART-parameters. Probeer steeds een duidelijke deadline te stellen voor je plannen. Uitstel is afstel, en de meeste muzikanten hebben de slechte gewoonte om nogal hard uit te stellen. Maak een retro-planning: je vertrekt bij je doel dat je jezelf gesteld hebt over 1, anderhalf of 2 jaar, en keert stap per stap terug tot vandaag. Voor elke tussenstap leg je jezelf een deadline op van een paar weken of (maximum) maanden.
Thomas Van Dingenen - Strategie & planning

Thomas Van Dingenen - Strategie & planning

Hilke Ros (Amatorski) - langetermijndenken

Hilke Ros (Amatorski) - langetermijndenken

Colin Van Eeckhout (Amenra) - Geduld uitoefenen

Colin Van Eeckhout (Amenra) - Geduld uitoefenen

Nog slimmer!

Je strategie is een draaiboek voor de ideale situatie. Het is echter onvermijdelijk dat je af en toe van dat pad afwijkt of moet afwijken. Daarvoor is het belangrijk om op tijd en stond je masterplan terug onder de loep te nemen. Werken volgens de SMART-regels is goed, maar het wordt pas echt interessant als je er nog twee stappen aan toevoegt: evalueren en nog eens evalueren. Het kan echt geen kwaad om je doel regelmatig bij te stellen. Enkel zo kan je je aanpassen aan de realiteit. Heb je een jaartje herexamens? Dan zal die mini-tour in Nederland in augustus er misschien niet inzitten. Geen probleem, door in het najaar een club-show te zoeken in Eindhoven, lukt het ook wel.

Ook als je merkt dat je de lat initieel toch te hoog gelegd hebt, kan een grondige evaluatie er voor zorgen dat je terug gemotiveerd geraakt om een haalbaarder doel te verwezenlijken. En omgekeerd, merk je dat je plots kunt profiteren van een onverwachte buzz rond je muziek? Dan is het misschien tijd om even een tandje bij te steken en je mikpunt nog wat hoger te leggen. De lucht is de limiet… ofzoiets. 

Open your ears, open your hearts. Don’t take yourselves too seriously and take yourself as seriously as death itself. – Bruce Springsteen

Op dezelfde pagina

Bij het bepalen van een strategie is het belangrijk dat alle neuzen in dezelfde richting wijzen. En dat liefst op alle mogelijke vlakken: welke muziek je wil spelen, hoeveel werk je in je project wil steken, waar je wil staan over een jaar en hoe je daar wil geraken. Omdat het niet altijd gemakkelijk is om hierin overeen te komen, kan het helpen om een iemand te kiezen die het voortouw neemt. Dat kan degene zijn die de band of het dj-project uit de grond heeft gestampt, degene die de songs schrijft of gewoon degene die zich bezig houdt met de organisatorische kant van de zaak. Democratie is overrated als je het ons vraagt, zeker in de muziek.

Verdeel en heers

Eenmaal je een goede strategie hebt uitgewerkt, is het tijd om de daad bij het woord te voegen. Op papier kan iedereen het Sportpaleis uitverkopen, maar om je plannen om te zetten in werkelijkheid zal je je met verschillende taken moeten bezighouden. Dat hoort er nu eenmaal bij als je een bepaald niveau wil bereiken met je muziek. Denk bijvoorbeeld aan boekhoudkundige taken, sociale media en je websites bijhouden, optredens regelen, repetities plannen, artwork maken, stockbeheer, enzovoort. Je kan natuurlijk alles uitbesteden aan managers, boekers, promo-teams, designers en dergelijke meer, maar dat is zowel financieel als artistiek waarschijnlijk niet de beste oplossing.

Ian Clement - Werken met een manager

Ian Clement - Werken met een manager

Hilke Ros (Amatorski) - Omkadering

Hilke Ros (Amatorski) - Omkadering

Colin Van Eeckhout (Amenra) - Sterktes van de bandleden

Colin Van Eeckhout (Amenra) - Sterktes van de bandleden

Ga eens met iedereen rond de tafel zitten en bekijk of jullie zelf niet de nodige skills in huis hebben om je doelstellingen tot een goed einde te brengen en je zuurverdiende centen (voorlopig) in je zakken te houden. Is je drummer bijvoorbeeld niet van zijn computer weg te branden? Overweeg dan om hem de sociale media sites te laten onderhouden. Je zanger studeert fiscaliteit, of hij vindt het gewoon heel leuk om met cijfertjes bezig te zijn? Laat hem dan de boekhouding voor zijn rekening nemen. Je gitarist heeft enige ervaring met het filmen en editen van zijn slaapkameravonturen? Vraag of hij zijn camera ook eens meebrengt naar de studio of een repetitie. Door iedereen een duidelijke taak te geven, vermijd je frustraties en zal je zien dat je je doelstelling eens zo snel bereikt!

Heb je vragen of opmerkingen bij deze pagina?
Popadvies op maat
Vind je hier toch niet het antwoord op jouw vraag? Poppunt geeft ook persoonlijk advies.
   popadvies@poppunt.be       Bel 02 504 99 00       Maak een afspraak