Een naam zoeken en registreren

Je eerste en belangrijkste visitekaartje

De vuurproef voor iedere beginnende band of dj is natuurlijk het verzinnen van een naam. Voor bands is dat denkproces een perfecte eerste test om te weten of het goed klikt tussen de bandleden op creatief vlak.

What’s in a name?

Een goede naam valt op, past op een of andere manier bij de muziek en is vooral makkelijk te onthouden. Ga hier niet te licht over. Als je nog niet al teveel naar buiten bent gekomen met een bepaalde naam, dan kan je eigenlijk veranderen zoveel je wil – al is ook dat niet echt een goed idee als je wil bouwen aan je bekendheid. Maar eens het serieuzer wordt en je bijvoorbeeld al wat shows hebt gespeeld of wat tracks online hebt gegooid, moet er al een heel grondige reden zijn om van naam te veranderen. Een goede band- of dj-naam weerspiegelt een deel van je identiteit, dus een naam kiezen is meteen ook je identiteit als muzikant of dj bepalen.

Als je niet alleen over die naam beslist (bv. alle bandleden of leden van een dj-team hebben hun zeg), maak dan goeie afspraken over wat er gebeurt als het collectief uiteen valt. Er wordt heel vaak ruzie gemaakt over wie de naam nog mag gebruiken als een band split, en dat is nergens goed voor. Als je je naam ook als merknaam wil beschermen (zie hieronder), zijn die afspraken nog belangrijker. Praat goed door wiens ‘eigendom’ de naam wordt, en leg dat desnoods ook vast op papier. Beter voorkomen dan genezen.

Frederik Tampere (The Van Jets) - Bandnaam

Frederik Tampere (The Van Jets) - Bandnaam

Checken, dubbelchecken en vastleggen

Om alle problemen te vermijden, check je beter op voorhand of je naam al gebruikt wordt. Een officiële lijst van alle bandnamen ter wereld is er niet, maar Bandname.com komt aardig in de buurt. Met een gratis account kan je 6 keer zoeken, daarna wordt de service betalend. Je kan natuurlijk ook gewoon Googlen, of de database van het Benelux Merkenbureau (zie hieronder) doorzoeken. Als je buitenlandse ambities hebt, controleer dan zeker ook of je naam ook buiten onze landsgrenzen nog ‘vrij’ is.

Een handige tool is Namechk.com. Daar tik je de naam in die je wil gebruiken, en meteen zie je of die nog beschikbaar is op allerhande social media. Als je naam al in gebruik is, wil dat niet noodzakelijk zeggen dat het om een muzikaal project gaat en dat je moet veranderen. Je zal er dan wel ‘band’, ‘music’, ‘belgium’ of iets anders achter moeten zetten om het onderscheid duidelijk te maken. Maar echt esthetisch verantwoord is dat natuurlijk niet.

Is de kogel door de kerk? Bekijk dan meteen op dns.be of de domeinnaam (of een eenvoudige variant daarop) nog vrij is, zodat je die meteen kan registreren om er je website te zetten. Van zodra je een domeinnaam hebt gevonden die nog vrij is, check je aan de hand van je postcode bij welke partner je de registratie kunt regelen. De pure registratie van de domeinnaam (zodat niemand anders die kan gebruiken) kost je vanaf 15 euro per jaar. Je zal waarschijnlijk bij dezelfde partner ook de hosting van je site willen regelen, de serverruimte die je nodig hebt om content op te plaatsen. De prijs hiervoor is afhankelijk van het pakket dat je kiest, en dus vraag je best raad aan het bedrijf waar je mee in zee gaat.

Je kan je naam ook officieel als merknaam vastleggen bij het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom. Je bent dan gedurende 10 jaar wettelijk beschermd tegen gebruik van je naam door anderen in de Benelux. Een registratie in max. 3 categorieën kost je 240 euro. Voor muzikale activiteiten volstaan meestan de categorieën 9 (geluidsdragers) en 41 (opvoeding en ontspanning). Voor merchandise kan je ook categorie 25 (kleding) kiezen. Per bijkomende categorie betaal je extra. Je kan er ook voor kiezen om je merknaam Europees te laten beschermen, maar dat kost je rond de 900 euro.

Heb je vragen of opmerkingen bij deze pagina?
Popadvies op maat
Vind je hier toch niet het antwoord op jouw vraag? Poppunt geeft ook persoonlijk advies.
   popadvies@poppunt.be       Bel 02 504 99 00       Maak een afspraak