Attitude

Een pleidooi voor authenticiteit en credibiliteit

We beseffen het heel goed: je wil niets liever dan geniale muziek maken, en alles wat erbij komt is eigenlijk ballast. Een ideale mindset, niets op aan te merken, maar om de zoveel tijd is het goed om eens stil te staan bij een aantal zaken die op het eerste zicht weinig met muziek te maken hebben. Tijd om een beetje de filosofische toer op te gaan…

Over authenticiteit

Je krijgt maar één keer de kans om een eerste indruk te maken, wordt wel eens gezegd. Met de veelheid aan identiteiten die je dezer dagen kan aannemen op het internet is dat misschien wel iets veranderd, maar de stelling blijft wel waar. Bepaalde keuzes die je maakt, blijven je vaak hardnekkig achtervolgen. Denk maar aan het verhaal van Lana Del Rey of – dichter bij huis – Stefanie Callebaut (SX): ooit maakten ze de keuze om übercommerciële popmuziek te maken of aan bepaalde wedstrijden deel te nemen, en hoewel ze daar nu mijlenver van weg geëvolueerd zijn, wordt te pas en te onpas nog eens gerefereerd naar dat ‘foute’ imago.

Was die vroegere keuze dan zo verkeerd? Natuurlijk niet. De vraag moet zijn of het een authentieke keuze was of niet. Authenticiteit is in de muziekindustrie een attitude die ontzettend vaak genegeerd wordt, al dan niet bewust. 

“I can’t tell you the key to success, but the key to failure is trying to please everyone.” – Ed Sheeran

Waar het om gaat, is dit: maak keuzes waar je 100% achter staat. Als je twijfelt, weeg dan alle voor- en nadelen zorgvuldig af en hak dan pas de knoop door. Dat heeft in de eerste plaats uiteraard betrekking op je muziek: maak wat je echt wil – of, nog beter: moét – maken. Ga diep in jezelf op zoek naar datgene wat er echt uit moet, los van opvattingen over genre, imago … Wil je popmuziek maken, of covers spelen, of metal, of hiphop, of folk: doe het met je volle goesting, en niet omdat iemand anders dat cool vindt. Het is misschien niet de snelste weg naar internationaal succes, maar je houdt het wel het langste vol. Je verspilt namelijk geen kostbare energie met je constant af te vragen of je wel goed genoeg in de markt ligt.

Moonlight Matters - Doorzettingsvermogen

Moonlight Matters - Doorzettingsvermogen

Colin Van Eeckhout (Amenra) - Geloofwaardigheid

Colin Van Eeckhout (Amenra) - Geloofwaardigheid

The Oddword - Je eigen ding doen

The Oddword - Je eigen ding doen

Pascal Deweze - Ambities

Pascal Deweze - Ambities

Jasper van Vugt - Je eigen ding doen

Jasper van Vugt - Je eigen ding doen

Als je authentiek bent, en eerlijk tegenover jezelf, dan ben je vanzelf credibel. Credibiliteit is je hoogste goed, dus spring er zorgvuldig mee om: eens je het kwijtgespeeld bent, is het verdomd lastig om terug op te bouwen. Je publiek (dat hopelijk kritisch durft te zijn, je bent er niets mee als iedereen alles wat je maakt fantastisch vindt) weet heel goed wanneer iets real is en wanneer niet. Volg dus je gevoel en maak altijd de muziek die je denkt te moeten maken. Als je het plots gehad hebt met pure rock en wil experimenteren met elektronica, laat je dan niet tegenhouden. Akkoord, het zal je fans kosten, maar zeker ook weer nieuwe opleveren. Vraag maar aan Radiohead.

Over keuzes maken

Bouwen aan een muzikale carrière houdt in dat je keuzes moet maken, en die kunnen soms hard zijn. Als je met een band wil spelen, begint het al met de keuze van bandleden. Een band starten met vrienden is een voor de hand liggende optie, maar meteen ook een even stevige relatietest als Temptation Island. Wat als je beste vriend niet zo goed drumt als je dacht? Of nog: samen dj’en met twee vrienden kan een leuk idee zijn, maar wat als blijkt dat die twee amper kunnen beatmixen? Eén tip: als het om echte vrienden gaat, hebben ze recht op jouw respect en eerlijkheid. Niet laten aanslepen, en meteen duidelijk maken dat je een ander niveau nastreeft. Je band of dj-project zal je er niet vooruit mee helpen, maar je vriendschap waarschijnlijk wel.

Ook op latere momenten in je carrière is het trouwens een goed idee om af en toe stil te staan en te checken of de neuzen nog in dezelfde richting staan. Artistieke of zakelijke meningsverschillen zijn goed, en kunnen zelfs leiden tot meer creativiteit, maar laat ze niet aanslepen of escaleren. Beter even een heftige discussie waarna je terug met frisse moed aan de slag kan, dan onderhuids borrelende frustraties die ervoor zorgen dat je project langzaam leegbloedt.

Hilke Ros (Amatorski) - Decide It Yourself

Hilke Ros (Amatorski) - Decide It Yourself

Colin Van Eeckhout (Amenra) - Naar buiten komen

Colin Van Eeckhout (Amenra) - Naar buiten komen

Hilke Ros (Amatorski) - Kies de juiste partners

Hilke Ros (Amatorski) - Kies de juiste partners

Colin Van Eeckhout (Amenra) - Werk met gelijkgezinden

Colin Van Eeckhout (Amenra) - Werk met gelijkgezinden

Nog een aartsmoeilijke keuze is wanneer je waarmee naar buiten komt. Dat is voor iedereen anders, maar je kan jezelf een pertinente vraag stellen om te bepalen of je ‘er klaar voor bent’. Die vraag luidt: ‘Is dit het allerbeste wat ik op dit moment kan?’ En dan is het uiteraard de bedoeling dat je eerlijk bent tegenover jezelf als je antwoordt. Je geeft jezelf hoe dan ook voor een stuk bloot als je live gaat spelen of nieuwe releases uitbrengt. Om je iets minder naakt te voelen, helpt het als je weet dat je jezelf niets te verwijten hebt en dat je er alles aan hebt gedaan om het uiterste uit jezelf te halen. Wees niet tevreden met middelmatigheid, daar is er al genoeg van.

Maak ook de keuze voor een manager, boeker, platenfirma … heel weldoordacht. Ze willen met je samenwerken omdat ze daardoor waarschijnlijk (een deel van) hun boterham kunnen verdienen, en daar is absoluut niets mis mee. Maar als ze ook nog eens even authentiek te werk gaan als jij, als het gevoel dat je bij partner X of Y hebt even goed is als de voorwaarden die je hebt weten te onderhandelen, dan heb je de perfecte match gevonden.

Thomas Van Dingenen - Samenwerken met een manager

Thomas Van Dingenen - Samenwerken met een manager

Tot slot: gun jezelf de kans om een verkeerde keuze te maken. Je zal er meer uit leren dan uit alle succesverhalen samen.

Over doorzettingsvermogen

We gooien er nog een cliché tegenaan: Rome werd niet op één dag gebouwd, en dat geldt ook voor je muzikale carrière. Er kruipt tijd, energie, bloed, zweet en tranen in. Vergeet de meeste verhalen over deze of gene artiest die plots out of the blue zijn sterrenstatus bereikt heeft, want ze zijn niet waar. Meestal zit daar een gigantische (promo)machinerie achter, en het geploeter in de marge past niet in dat mooie verhaal.

Je verhaal begint meestal met een handvol mensen (ouders, familie, goeie vrienden) die geloven in wat je doet. Ze zijn je eerste ambassadeurs, en gaan met veel plezier overal rondbazuinen hoe goed je wel bent. Maar dan komt een heel moeilijke stap: hoe overtuig je ook de rest van de wereld daarvan? Een gouden recept is er niet, maar één ding is zeker: blijven werken is de boodschap. Muziek blijven maken, live blijven spelen, tracks blijven releasen, promotie blijven maken voor jezelf, dingen blijven online posten en hopen dat je verhaal ergens aanslaat. ‘Hopen’, inderdaad, want een gezonde dosis geluk heb je zeker nodig. Je moet namelijk opboksen tegen het gigantische overaanbod op de hedendaagse muziekmarkt. Maar je kan het geluk natuurlijk een stevige duw in de rug geven door een paar van bovenstaande tips te combineren: doe wat je absoluut wil doen (zodat het geen last wordt, en je niet gedemotiveerd raakt) en streef naar de allerbeste kwaliteit in wat je doet.

Over elementaire beleefdheid

CDBaby, een van de grootste online distributieplatformen, schreef onlangs: ‘Bands: mind your manners, or else!’ En ze hebben gelijk. Niet iedereen zal altijd even overtuigd zijn van je muziek als jij, maar dat is nog geen reden om mensen te kakken te zetten. Het Vlaamse muziekwereldje is zodanig klein dat jouw naam al heel snel de ronde zal doen, en niet om de juiste redenen. Je hebt eigenlijk maar twee opties: of je probeert een beetje vriendelijk te zijn, of je zegt helemaal niets. En begrijp ons niet verkeerd: dat wil niet zeggen dat je op je kop moet laten zitten.

Colin Van Eeckhout (Amenra) - Vriendelijkheid

Colin Van Eeckhout (Amenra) - Vriendelijkheid

En om af te sluiten: als je een afspraak maakt met iemand – bijvoorbeeld voor een gesprek met een potentiële manager, boeker of platenbaas, of ook gewoon voor een repetitie – dan hebben we twee gouden tips: a) je komt opdagen en b) je komt op tijd opdagen.

Heb je vragen of opmerkingen bij deze pagina?
Popadvies op maat
Vind je hier toch niet het antwoord op jouw vraag? Poppunt geeft ook persoonlijk advies.
   popadvies@poppunt.be       Bel 02 504 99 00       Maak een afspraak