Beginnen als dj

Tips voor jouw steile klim naar het sterrendom

Heb je iets met muziek en wil je dat graag delen met de wereld? Ga je voor een killer selectie of eerder voor de perfecte mix? Wil je graag uitpakken met scratch- en routineskills? Het kan allemaal, maar hoe begin je aan een dj-carrière en hoe bouw je die uit? Let’s dig in!

Het juiste materiaal

Cruciaal is de keuze van je materiaal. Als beginnende dj kan het aanbod nogal verwarrend zijn. Er is enorm veel apparatuur en de fabrikanten slingeren voortdurend reclame naar je hoofd. Algemeen moet je wel beseffen dat hoewel je zelf beslist hoeveel je wil uitgeven aan je gear, het toch loont om meteen te investeren in degelijk materiaal, dat betrouwbaar is en lang mee gaat. Tips over de aankoop van je eerste dj-gear vind je hier.

Mix & match

Alles in je toekomstige dj-carrière staat of valt bij je mix-skills. Een van de belangrijkste vaardigheden die je moet aanleren als dj is het ‘beatmatchen’. Dat wil zeggen dat je je nummers vlot in elkaar kan laten overgaan. Je moet de tempo’s van twee tracks manueel kunnen synchroniseren en je moet ze ook nog eens in de maat laten lopen. Het is een skill die je kan trainen door veel te mixen.

Je begint best met twee gelijkaardige platen. Twee technotracks met eenzelfde tempo zullen makkelijker samen mixen dan twee nummers met een tempo en een toonaard die volledig verschillen. Selecteer dus goed je platen en zoek leuke combinaties.

Eens je het beatmixen onder de knie hebt, kan je verder gaan. Je kan scratchtechnieken leren, meer dan twee platen tegelijkertijd mixen, routines leren enz. Wees creatief, the sky is the limit! Online vind je eindeloos veel tutorials en zelfs dj-scholen zijn geen uitzondering meer…

Eens je wat skills hebt, kun je beginnen nadenken over een goede mixtape om jezelf te promoten. Hoe je een goeie mixtape in elkaar steekt, lees je hier.

“De kunst bestaat er in de eerste plaats in je eigen unieke sound te vinden. Die eerste basisvoorwaarde als dj is meteen de moeilijkste. Het gaat om een chemische reactie tussen jouw persoonlijkheid, muzikale smaak en creativiteit, en dat in relatie met een sneller en sneller evoluerend landschap.” – Koen Galle

De 5 pijlers

Als dj is het belangrijk dat je jezelf een eigen identiteit of een eigen smoel aanmeet. Dat kan op verschillende manieren en via diverse wegen. Een opsomming van de belangrijkste.

    1. Killer selectie / dj-set: de selectie die je maakt voor je sets is onmiskenbaar het allerbelangrijkste voor je hele dj-carrière. Zorg voor variatie, verrassing en dynamiek. Hoe je dat verder creatief invult, hangt volledig af van jou!
Tom Stoop (Laundry Day) - Platenkeuze

Tom Stoop (Laundry Day) - Platenkeuze

    1. Je eigen tracks: als dj alleen is het tegenwoordig moeilijk om echt het verschil te maken. Veel grote namen zijn in wezen producers en/of muzikanten. Ze worden geboekt omdat ze zelf platen maken, die ze overal komen draaien. De lijst is eindeloos: Cassius, David Guetta, A-Trak, Swedish House Mafia, enz. Eigen producties geven een meerwaarde aan je set en bezorgen je een duidelijke identiteit als artiest/dj.
    2. Je eigen events / residentie: veel beginnende dj’s komen moeilijk aan de bak, simpelweg omdat ze een netwerk missen. Daarom is het goed om zelf kleine evenementjes te organiseren. Op die manier werk je aan je eigen reputatie, bouw je een fanbase op, ontmoet je andere dj’s binnen jouw genre en leer je de kneepjes van het vak.
      Eens je een publiek hebt opgebouwd, kan je steeds grotere evenementen organiseren. Zorg er wel voor dat je altijd realistische keuzes maakt, zodat je niet met een financiële kater achterblijft. Veel organisatoren zijn er in geslaagd om zo hun eigen dj-carrière uit te bouwen. Naast eigen events kan het ook helpen om een residentie kan veroveren in een lokale club. Op die manier heb je een wekelijkse/maandelijkse afspraak met een vast publiek en bouw je een fanbase uit. Net als op je eigen evenementen leer je op die manier heel wat mensen kennen en krijg je ‘feeling’ met je publiek.
D’Stephanie - Feesten organiseren

D’Stephanie - Feesten organiseren

Kristof Claes (Goldfox) - feesten organiseren

Kristof Claes (Goldfox) - feesten organiseren

Tom Stoop (Laundry Day) - Contacten leggen

Tom Stoop (Laundry Day) - Contacten leggen

  1. Je eigen label: een vierde weg om jezelf kenbaar te maken is de oprichting van een eigen label. Heb je een sterke muzikale visie en wil je ander talent rond jou verzamelen en ondersteunen? Dan is een label de ideale stap. Heel belangrijk bij het starten van een label is de coherentie tussen de artiesten, de algemene visie/benadering en de look & feel. Hier lees je hoe je je eigen label opricht.
  2. Rock the airwaves: dj’s zijn van oudsher uiteraard radiobeesten. Ze selecteren de nieuwste muziek en delen die met de ‘gewone’ luisteraar. Je kan er een eigen imago mee opbouwen en je stijl delen met de wereld. Je begint best bij je lokale radio-station of zoekt je toevlucht in genregebonden online radiostations.

Promotie-kanon

Naast deze 5 pijlers bestaan er nog enkele andere kanalen waarop je kan inzetten ter verspreiding van je naam en ongelooflijke talent. De boekingsaanvragen beginnen binnen te komen en je wil ook buiten je eigen regio wat speakers doen knallen? Promotijd! De meeste kanalen zijn ondertussen wel bekend, met het internet voorop. Het is een fantastisch middel om je creatieve ei kwijt te kunnen. Ongeacht het platform is het belangrijk om voor je dj-profiel een eenduidige ‘feel’ te creëren. Zorg voor eenzelfde stijl, aanpak en visibiliteit op je website, verschillende social media, …

De sociale media zijn cruciaal in de verspreiding van je muziek en mixtapes, maar ook internetfora zijn nog steeds een must als het over de dj-cultuur gaat. Voor elk genre bestaat er wel een cruciaal forum, waarop er van gedachten wordt gewisseld en waar je je mixtapes en andere promo kwijt kan. Ook hier bouw je best een netwerk op met gelijkgezinden en vorm je zo je verdere imago.

Tom Stoop (Laundry Day) - promotie

Tom Stoop (Laundry Day) - promotie

Het beste promotiemiddel blijft uiteraard je mixtalent op de dansvloer. Mond-aan-mondreclame is onbetaalbaar er zorgt nog steeds voor de meeste ‘buzz’.

Geld in het laatje

Hoeveel je kan vragen voor een set, hangt van veel verschillende factoren af. In het begin hou je er best rekening mee dat je her en der gratis zult (moeten) gaan spelen. Daar is niets mis mee, zo lang je je maar niet in de luren laat leggen en zelf weet wat je waard bent. Van zodra je wat geld begint te verdienen, is het absoluut aan te raden om uit te zoeken hoe je je op een legale manier kunt laten uitbetalen, en hoe je het beste met die inkomsten omgaat.

Dj licentie

Als je als dj gaat draaien met gekopieerde cd’s of niet-originele (legale) mp3’s moet je hiervoor een aparte licentie hebben. Je mag namelijk een cd of mp3 kopiëren voor jezelf (bv. als backup), maar die kopieën mag je niet aan een publiek laten horen. In het verleden werd deze licentie uitgereikt door SABAM en SIMIM samen, maar begin 2013 heeft SABAM besloten om haar aandeel in de licentie voorlopig niet meer te innen. Hierdoor werd de dj-licentie 28% goedkoper. SABAM staat nog wel in voor de administratie en de aanvragen, maar de inkomsten zullen enkel verdeeld worden onder de leden van SIMIM.

De dj-licentie kost per jaar nog 216,51 euro. Voor het eerste jaar betaal je pas vanaf de maand van de aanvraag. Voor alle volgende jaren zal er automatisch een factuur voor een jaar opgestuurd worden. Let op: als je met z’n tweeën draait, moet je allebei een licentie hebben!

Je hebt geen dj-licentie nodig als je draait met originele dragers (cd, vinyl, mp3). Als je gebruik maakt van mp3’s moet je wel kunnen aantonen dat het om originele en legale versies gaat. Daarvoor moet tijdens je dj-activiteiten altijd je aankoopbewijzen, historieken van een downloadstore of andere bewijsstukken kunnen voorleggen. Als je draait met gekopieerde cd’s is het niet langer nodig om je originele dragers ook mee te nemen. 

Voor promo’s geldt dezelfde regeling: je mag draaien met originele promo’s, maar je moet kunnen bewijzen dat je deze promo’s van de platenmaatschappijen of artiesten zelf hebt ontvangen, bijvoorbeeld aan de hand van brieven, mails, etc. 

In een notendop

Algemeen kun je stellen dat het belangrijkste is dat je je als dj 100% inzet voor je eigen ding. Het is een universele waarde, die bij elk métier past. Zorg dat je de sector leert kennen, diep je vakkennis uit, zorg voor de juiste contacten en bouw je verhaal op een natuurlijke manier uit. Knowledge is everything!

Sta bij het begin van je ‘carrière’ zeker ook eens stil bij een aantal zaken die je in eerste instantie misschien over het hoofd ziet:

  • een goeie naam verzinnen is niet zo makkelijk, maar je naam is wel het eerste visitekaartje dat je aflevert als dj
  • om je doelen te bereiken, helpt het om een soort strategie uit te stippelen
  • de juiste attitude levert je een pak meer resultaten op

Nog eens bondig samengevat:

Tom Stoop (Laundry Day) - Beginnen als dj

Tom Stoop (Laundry Day) - Beginnen als dj

The Oddword - Start to DJ

The Oddword - Start to DJ


  Lees ook het interview met Koen Galle (Poppunt Magazine 61)
Heb je vragen of opmerkingen bij deze pagina?
Popadvies op maat
Vind je hier toch niet het antwoord op jouw vraag? Poppunt geeft ook persoonlijk advies.
   popadvies@poppunt.be       Bel 02 504 99 00       Maak een afspraak