Spelen in het buitenland: praktische tips

Enkele praktische guidelines om je heel wat touring-kopzorgen te besparen

Als je droomt van een buitenlands verhaal, is de kans groot dat je als snel het bos door de bomen niet meer ziet. Een grondige voorbereiding is nodig, daarom hebben we alle theoretische beslommeringen op een rijtje gezet. Omdat theorie uiteraard maar het halve verhaal is, vertalen we die hieronder in een lijst praktische tips.

Het plan

Hieronder meer over over de puur praktische planning van de opeenvolgende optredens, maar eerst een woordje over de strategie die een buitenlands verhaal vooraf gaat en erop volgt.

  • Gigantisch investeren in een buitenlands verhaal als je er nog geen label, boeker of enige andere vorm van omkadering hebt, is niet zo slim. Waarom zou je in het buitenland iets gaan doen als je er geen vervolg aan kan breien, als je geen interview kan gaan doen op een of andere radio, als je plaat niet verkrijgbaar is …
  • Distributie is natuurlijk onmisbaar, maar vooral promo is van levensbelang. Als je plaat in de winkel ligt maar niemand daarvan weet, is dat natuurlijk niet goed. Investeren in een independent promotor is dus geen slechte zaak, maar het zal je wel meer kosten dan in België.
Moonlight Matters - Richt je op het buitenland

Moonlight Matters - Richt je op het buitenland

San Soda - Belang van distributie & promo

San Soda - Belang van distributie & promo

Shows versieren

  • In Nederland of Noord-Frankrijk lukt het je wel door organisatoren zelf aan te spreken of een goed promopakket door te sturen, maar van zodra je pakweg richting Duitsland gaat, moet je eigenlijk een plaatselijke boeker of agent hebben. En daarvoor hoef je niet eens big in Belgium te zijn. Het helpt natuurlijk, maar een goeie plaat kan voldoende zijn om ze te overtuigen om jouw bookings te doen.
  • Mik niet op teveel buitenlanden tegelijk. Begin eerst zelf in Nederland, en probeer het daar zo goed mogelijk te doen. De cultuur is er vrij gelijkaardig, en Belgische muziek ligt er sowieso goed in de markt. Als je het daar echt goed doet, volgen de aanvragen of samenwerkingsvoorstellen uit Duitsland of Frankrijk sneller.
  • Speel zoveel mogelijk voorprogramma’s. Ga op zoek naar een band of artiest die op een of andere manier aansluit bij jou aansluit qua genre en stijl. Stel je in de plaats van het publiek en vraag je af wat zij ervan zouden vinden als jij de support zouden spelen van de artiest waar ze naar komen kijken. Als je een boeker hebt, hoor dan eens bij hem welke grotere acts hij ook vertegenwoordigt en kijk waar je bij zou passen. Heb je geen boeker, probeer dan een relatie op te bouwen met de muzikanten in kwestie of hun management. Een goed promopakket kan wonderen doen.
  • Als je gaat kijken naar een groep waar je supergraag de support voor zou willen spelen, laat dan na afloop voor hen een cd’tje achter, bijvoorbeeld aan de merchandising. Zorg er dan natuurlijk wel voor dat je contactgegevens er overal duidelijk op staan.
  • Ben je hier in België al zo ver dat je (club)zalen kan doen vollopen, dan kan je altijd ruildeals aanbieden. Probeer in het buitenland de support te spelen van een artiest die daar publiek trekt, in ruil voor een support bij jouw shows. Publiek gegarandeerd voor jou in het buitenland én voor de andere artiest hier in België.
Ian Clement - Doorzettingsvermogen

Ian Clement - Doorzettingsvermogen

De planning

  • Als je als support mee kan met een andere band, is de opeenvolging van de verschillende shows meestal al goed geregeld. Als je zelf rondtrekt, is die planning natuurlijk super belangrijk. Ook daarvoor helpt het om met een agent ter plaatse te werken, die normaal gezien wel weet welke plaatsen voor jouw band de moeite zijn en die rekening houdt met reistijden en dergelijke.
  • Probeer de afstanden tussen twee shows altijd te beperken tot een 500-tal kilometer. Na een show is het al snel 2, 3 u voor je in je bed ligt. Als je de volgende morgen om 11 u uit je hotel moet, en je moet dan nog 700 km rijden, dan is de kans groot dat je niet op tijd bent voor je volgende optreden. Een goeie tip: boek een hotel op ongeveer 150 of 200km in de richting van de volgende stad waar je speelt. Dan kan je na de show al een stukje rijden, slaap je uit en hoef je maar een paar 100 km meer te doen.
  • Bekijk altijd om hoe laat je welke grote steden langs moet. Daar sta je namelijk gegarandeerd in de file, wat voor heel wat stress en tijdsdruk zorgt.
  • Hou vooral ook rekening met gaten in de planning: elke dag waarop je onderweg bent maar niet speelt, kost je handenvol geld. Er komt niets binnen, maar alle kosten blijven wel doorlopen. Als je naar de VS trekt, kan je die gaten meestal wel invullen. Een heel goeie tip is indieonthemove.com. Je tekent in, en je krijgt de ene aanbieding na de andere. Meestal gaat het wel om crappy clubs met een crappy PA, maar alles is beter dan niet spelen.

Het financiële plaatje

  • De kosten om in het buitenland te gaan spelen, liggen al snel vijf keer hoger dan als je in België speelt. Als je in Nederland gaat spelen, kan je wel naar huis rijden, maar ‘s anderendaags ben je kapot. Ga je verder weg, dan zit je sowieso met hotels, duurder transport, etc. De financiële implicaties zijn bijzonder zwaar, dus je moet ze wel kunnen dragen. Dan helpt het natuurlijk om in België al wat verder te staan, zodat je hier een spaarpotje kan aanleggen.
Thomas Van Dingenen - Touren kost geld

Thomas Van Dingenen - Touren kost geld

  • Hecht veel belang aan merchandise. Een support spelen levert je €100 à €150 op, maar kost je al snel €500 à €1.000 per dag aan transport, mixer, overnachting … Probeer na de show behoorlijk wat merchandising en cd’s aan de man te brengen. Doe dat vooral zelf: superbelangrijk om een lokale fanbase uit te bouwen, en een broodnodige extra om alles te kunnen bekostigen.
  • Het is niet omdat je in België met zes op het podium staat, dat je dat in het buitenland ook moet doen. Meestal loont het om in het begin met zo weinig mogelijk mensen te reizen, in de hoop dat je de volgende keer kunt terugkeren met de volledige entourage. Maar teveel willen beknibbelen is ook niet goed. De vaste geluidsman moét altijd mee. Die weet hoe hij je moet mixen, en zorgt er zelfs in moeilijke omstandigheden voor dat je behoorlijk klinkt. Dat is superbelangrijk voor je livereputatie. Iemand die de rol van tourmanager op zich neemt, is vaak ook een meerwaarde.
  • Voor goedkope overnachtingen is booking.com een gouden tip. Je vindt er echt heel goeie hotels die last minute dumpingprijzen aanbieden.
  • Als je met het vliegtuig reist, is de verleiding natuurlijk groot om met een lagekostenmaatschappij te vliegen. Toch een beetje opletten: meestal hebben die heel strikte beperkingen wat bagage betreft. De b.flex-formule van Brussels Airlines kan een oplossing zijn: ietsje duurder, maar je mag gitaren wel meenemen in handbagage en hoeft er dus geen extra zitje voor te reserveren.

De papiermolen

  • Zeker als je geld verdient in het buitenland zoek je het best in België iemand die daarin gespecialiseerd is, anders bestaat de kans dat je er veel te veel op afdraagt. Niemand weet eigenlijk tot in de puntjes hoe het in elkaar zit. Elk land is dan nog eens verschillend, wat het allemaal nog moeilijker maakt.
  • In het kader van de sociale zekerheid heb je een A1-formulier (vroeger E101) nodig. Je krijgt er normaal gezien maar één per persoon, maar in meerdere landen moet je het origineel afgeven. Een contactpersoon zoeken bij de Sociale Zekerheid die bereid is om meerdere formulieren per persoon af te leveren, kan dus wel nuttig zijn.
  • Het ATA-carnet is heel belangrijk om met je backline of merchandise het land in te geraken, maar is een heel geregel en erg duur. En het kan een heel gedoe opleveren als je een overijverige douanier hebt die alles wil beginnen controleren. Zwitserland binnengeraken is bijvoorbeeld een hele opgave. Daar moet je importtaks betalen op alle merchandise en cd’s die je mee hebt. Stop alles dus zo diep mogelijk weg in je auto of camionette, bv. achter alle instrumenten en backline. Als kleine band kan je de douane nog doen geloven dat je niets mee hebt, als grotere naam lukt dat natuurlijk moeilijk.
  • Een visum dat je toelaat om in de VS geld te verdienen, is niet te betalen. Ga dus als toerist, meestal maken ze er geen probleem van dat je bv. een gitaar mee hebt. En als ze lastig doen, zeg dan dat je komt opnemen. Dat is meestal geen probleem omdat je dan alleen maar geld uitgeeft. Als je iemand kent in de States, laat die dan een mailtje sturen met een soort bevestiging van studioreservatie. Haal dan wel alle data van je website, Facebook … want als ze vermoeden dat je toch gaat optreden, gaan ze echt online zoeken. Het helpt natuurlijk ook als je artiestennaam nergens terug te vinden is in valiezen, op gitaarkoffers, cd-mappen, … zodat de grensbeambten niet kunnen gaan googlen.
  • Het is geen slecht idee om afspraken die je maakt met mensen waarmee je samenwerkt op papier te zetten. Maar probeer niet te overdrijven, en houd rekening met cultuurverschillen als je in het buitenland op de baan bent.
  • Ivan Kushlick - Contracten bij het touren

    Ivan Kushlick - Contracten bij het touren

En nog wat uitsmijtertjes…

Ian Clement - Kusjes en knuffelen

Ian Clement - Kusjes en knuffelen

Ivan Kushlick - Tourmanager als psycholoog

Ivan Kushlick - Tourmanager als psycholoog

Heb je vragen of opmerkingen bij deze pagina?
Popadvies op maat
Vind je hier toch niet het antwoord op jouw vraag? Poppunt geeft ook persoonlijk advies.
   popadvies@poppunt.be       Bel 02 504 99 00       Maak een afspraak