Werken met een boeker en/of (tour)manager

Professionele omkadering om je carrière een boost te geven

Wanneer je in the picture begint te lopen, lijkt het soms of de boekers en managers elkaar verdringen om met jou in zee te gaan. Veel bands en dj’s denken nog steeds dat die professionele omkadering nodig is om succes te boeken. Laat ons duidelijk zijn: goeie boekers en managers kunnen je absoluut vooruit helpen, hebben bakken know-how en een netwerk om u tegen te zeggen. Weet gewoon wanneer je er aan toe bent. We helpen je een handje met 10 hapklare tips.

Ian Clement - Werken met een manager

Ian Clement - Werken met een manager

Ivan Kushlick - Rol van de tourmanager

Ivan Kushlick - Rol van de tourmanager

Thomas Van Dingenen - Wat doet een boeker?

Thomas Van Dingenen - Wat doet een boeker?

Thomas Van Dingenen - Wat doet een manager?

Thomas Van Dingenen - Wat doet een manager?

1. Doe zo veel mogelijk zelf

Als je aan optredens wil geraken, jezelf wil promoten, je structuur en financiën op orde wil krijgen, en een plan voor de toekomst wil opstellen, dan gaat dat niet vanzelf. Die dingen vragen tijd, kosten, moeite en energie. Door zeker in de beginfase alles zelf te doen, leer je ontzettend veel bij. Je zoekt zelf optredens en leert dus programmatoren kennen, je komt te weten hoe je je muziek het beste promoot, komt veel te weten over auteursrechten,… Je bepaalt zelf de prijs voor een optreden, leert onderhandelen en ondervindt wanneer je prijs te hoog of te laag ligt. Allemaal kennis van onschatbare waarde die ervoor zal zorgen dat je later, als je met managers, boekers, labels moet onderhandelen, veel sterker in je schoenen staat. Je hoeft trouwens niet telkens zelf het warm water opnieuw uit te vinden. Voor elke denkbare stap zijn er wel aanspreekpunten of literatuur te vinden die je de nodige info geven.

Ivan Kushlick - Een tourmanager inschakelen

Ivan Kushlick - Een tourmanager inschakelen

2. Verken de markt

Een deel van het leerproces is uiteraard ook te weten komen wie het beste bij jou past en bij wie jij het beste past. In een eerste fase kan het je bijvoorbeeld interessant lijken om in te gaan op het voorstel van die goeie vriend om jouw band te managen. Hij staat dicht bij jou, heeft het beste met je voor en zal dat met veel enthousiasme doen. Maar beschikt die ook over de nodige know-how en het interessantste netwerk?

Kleine, independent bureaus zijn dan de volgende stap. Vaak hebben die maar enkele artiesten waar ze voor werken, en kunnen ze dus veel tijd aan jou besteden. Je wordt er ‘part of the family’ en kunt er quasi 24/7 terecht met al je bezorgdheden. Maar hen ontbreekt het dan weer soms aan een grote, overkoepelende strategie en de ‘machinerie’ die ze in gang kunnen steken.

Uiteindelijk kom je dan terecht bij de grote bureaus. Die vallen grosso modo in te delen in ‘commerciële’ kantoren en gesubsidieerde, ‘alternatieve’ kantoren. Allebei hebben ze het voordeel dat ze met een aantal grote artiesten werken die (veel) geld opbrengen, en dat ze dus de nodige financiële reserve hebben om met kleinere, startende muzikanten aan de slag te gaan.

Hoe het ook zij: ga altijd voor de kansen waar je je het beste bij voelt. Hoor je thuis op het roster van kantoor X of Y? Houden ze er dezelfde visie als jij op na? En vooral: kan je op een normale, ongedwongen manier met hen praten of voel je toch een vorm van ‘ondergeschiktheid’?

3. Geduld is een schone deugd

Vaak wachten boekers en managers een tijdje af en houden ze je vooral in alle stilte nauw in de gaten. Hoe brengt deze band het er in een eerste fase van af? Bouwen ze aan hun repertoire, podiumprésence? Evolueren ze, of blijven ze ter plaatse trappelen? Hebben ze zelf een duidelijk idee van waar het naartoe moet? Vooral niet wanhopen dus als je na het winnen van je eerste lokale concours nog niet in dichte drommen voor je deur staan.

Thomas Van Dingenen - Wanneer een manager/boeker zoeken?

Thomas Van Dingenen - Wanneer een manager/boeker zoeken?

4. Bevraag organisatoren en programmatoren

Als je in een eerste fase zelf voor je optredens zorgt, ga je op zoek naar plaatsen waar jij, met jouw muziek en op jouw niveau, aan de bak kan komen. Je stelt een lijstje samen van plaatsen waar jouw genre wordt geprogrammeerd en probeert daar dan ook een plaatsje op het podium te veroveren. Aangezien vergelijkbare muziek als de jouwe daar een plaats krijgt, is het zeer waarschijnlijk dat de plaatselijke programmator vaak werkt met boekingskantoren of managements die soortgelijke artiesten als jezelf onder hun vleugels hebben. Vraag aan de organisator of programmator welke kantoren dat precies zijn en wie je daar het beste contacteert. Een gerichte vraag naar de juiste persoon doet veel meer dan een algemeen mailtje naar een ‘info@…’-adres. Programmatoren die het goed met je voor hebben, zullen je ook kunnen zeggen wat de gevoeligheden of plus- en minpunten van de verschillende kantoren zijn. Dat helpt jou om de keuze te maken wie je precies gaat contacteren en wie beter niet.

5. Check de websites van andere bands

Net als bij het zoeken naar optredens, waar je ook websites, vi.be-profielen, Facebook-pagina’s, … van vergelijkbare bands gaat afspeuren naar mogelijke speelplekken, ga je ook voor het vinden van een boeker of manager best eens kijken bij artiesten waar je je goed bij voelt, waar jij bij past en die op een gelijkaardig niveau staan. Let op: soms ga je bij kantoren waar gelijkaardige bands bij zitten tegen een njet aanlopen omdat die niet van plan zijn zichzelf concurrentie aan te doen. Maar de mogelijkheid dat zij je een eerlijke kans willen geven, is dan wel groter dan wanneer je als metalband gaat aankloppen bij een boeker die enkel wereldmuziek doet.

6. Gebruik overtuigende argumenten

Zoals bij zowat alles wat je als muzikant onderneemt, is ook hier het motto: ‘zonder goeie muziek kom je nergens’. Je eerste en sterkste argument is dus altijd je muziek.

Een uitgebreid curriculum is altijd mooi meegenomen. Waar heb je al gespeeld? Welke wedstrijden heb je gewonnen? Welke recensies zijn er over jou verschenen? Waar heb je al interviews weten te versieren? Dat curriculum voeg je uiteraard bij je bio, die vlot geschreven is, liefst niet langer dan een halve A4-pagina, en uitlegt wie je bent, welk soort muziek je maakt, waarom je precies die muziek maakt …

Een boeker zal altijd geïnteresseerd zijn in live videomateriaal. Zo kan hij zien of je als artiest voldoende potentieel hebt om een stomende liveset te brengen. Dat maakt het voor hem namelijk makkelijker om programmatoren en organisatoren te overtuigen.

Stap naar een boeker of manager met een duidelijk plan: denk vooral op voorhand zelf na over waar je wil spelen, hoeveel je daarvoor wil vragen, hoe je de releaseplanning van je eerste single of full album ziet, wanneer je je terugtrekt om nieuwe nummers te maken … Probeer toch zeker voor een tijdsspanne van een jaar een duidelijk idee te hebben. Dat komt zeer professioneel over en toont aan dat je een muzikant met ambities bent.

7. Hou rekening met de economische realiteit

Boekers en managers zijn meestal zelfstandige ondernemers. Om het cru te stellen: ze leven van wat ze aan jou kunnen verdienen. Vergelijk het met een loodgieter die je al gauw 30 euro per uur aanrekent om bij jou te komen werken. Elke zelfstandige zal voor zichzelf min of meer een uurtarief voor ogen hebben.

Laat ons nu een klein rekensommetje maken: je vraagt voor een optreden 300 euro. Een boeker vraagt normaal gezien 15 procent bovenop de gage, in dit geval dus 45 euro. Daarvoor kan die boeker dus anderhalf uur werken, waarin hij een optreden moet zoeken, contracten en riders opmaken, de administratie regelen, jou uitbetalen … Dat is quasi onbegonnen werk, dus zal de boeker in kwestie waarschijnlijk vriendelijk bedanken. Hetzelfde geldt voor een manager die standaard 20 procent van de meeste opbrengsten neemt. Kortom: als jij niet genoeg geld verdient als muzikant, verdienen boeker en manager niet genoeg aan jou en zullen ze een samenwerking dus waarschijnlijk niet meteen zien zitten.

Je eigen economische waarde speelt dus mee bij het vinden van een boeker of manager. Daarom is het alweer niet slecht om eerst een traject af te leggen en je eigen waarde omhoog te krikken voor je naar omkadering op zoek gaat.

8. Maak goeie, duidelijke afspraken

Vaak werken boekers en managers zonder contract en wordt alles in onderling vertrouwen geregeld. Daar is niets mis mee, want mondelinge afspraken zijn in principe even bindend als een contract. Maar goeie afspraken maken nog altijd goeie vrienden, dus kan het nooit kwaad om over een paar punten eens stevig door te bomen.

Zo is het handig om te weten wat precies het voorwerp is van de samenwerking: boekingen, management, een combinatie van beide, wordt er door de boeker ook promo voorzien, gaat de manager zich ook met publishing bezig houden … De termijn is uiteraard ook belangrijk: voor hoe lang wil je je aan iemand binden? Worden er evaluatiemomenten voorzien? Wat is het territorium van de overeenkomst; over welk grondgebied strekken de activiteiten zicht uit? Wat is de fee voor de boeker of manager, en hoe zit de betaling in elkaar? Wat als iemand de band verlaat of vervangen wordt door iemand anders? Mag je zelf nog (kleinere) concerten regelen, of moet alles via de boeker? Waarop neemt de manager precies zijn fee? En zo is er nog wel een waslijst puntjes te bedenken.

9. Word zelf boeker of manager

‘Wat je zelf doet, doe je beter’, hoor je wel eens, en vaak klopt dat nog ook. Aan de PXL Music in Hasselt kan je een opleiding manager volgen, voor boeker bestaat zo’n opleiding niet. Maar in principe komt het er voor beiden op aan over een gezonde dosis boerenverstand en ondernemingszin te beschikken, geen schrik te hebben van papierwerk, en vooral over een quasi onuitputtelijke voorraad werklust te beschikken. En als je onze Poppuntgids van voor naar achter uit het hoofd kent, sta je alweer wat steviger in je schoenen.

10. Vergaar contactgegevens

In onze adressengids vind je een schat aan contactgegevens. Doorploeg, check de websites, maak de juiste selectie en kruip in je toetsenbord of telefoon. Vanaf dan hangt alles van je overtuigingskracht af …

Thomas Van Dingenen - Hoe een boeker/manager aanspreken?

Thomas Van Dingenen - Hoe een boeker/manager aanspreken?

Heb je vragen of opmerkingen bij deze pagina?
Popadvies op maat
Vind je hier toch niet het antwoord op jouw vraag? Poppunt geeft ook persoonlijk advies.
   popadvies@poppunt.be       Bel 02 504 99 00       Maak een afspraak