De juiste prijs

Harde cash en sloten champagne, of toch maar gewoon een kilometervergoeding?

Hoeveel kan je als band of dj vragen voor een show? Het is één van de moeilijkste vragen om te beantwoorden, aangezien er heel wat factoren meespelen. Algemeen zou je kunnen zeggen dat de wet van vraag en aanbod ook speelt op de live-markt, en dat je als artiest eigenlijk maar zoveel waard bent als wat een organisator voor jou wil betalen. Maar dat zijn dooddoeners, dus we gaan graag wat meer in detail…

Circuit

Een eerste bepalende factor voor je gage is het circuit waarin je speelt. Dj’s die vooral in het jeugdhuizen- of cafécircuit spelen of op feestjes van jeugdverenigingen en bevriende dj’s, zullen daar weinig tot niets voor betaald krijgen. Het is natuurlijk wel een ideaal circuit om heel veel te draaien en zo hun skills constant te kunnen bijschaven. In die zin is het de ideale leerschool die elke dj moet doorlopen. Kom je als dj in een club, discotheek of groter danscafé terecht – eventueel als resident – dan kan de vergoeding al snel stijgen naar €300 à €600 per set. Als je in dat circuit uitgroeit tot een publiekstrekker, zal je ook gevraagd worden voor de grotere zalen en voor festivals. Afhankelijk van de grootte, kan je daar al gauw 1500 tot enkele duizenden euro vragen per set. Naarmate je bekendheid toeneemt, stijgt natuurlijk ook je marktwaarde. Voor de echt grote namen, die tienduizenden bezoekers lokken, worden erg hoge gages betaald, zoals dit artikel nog maar eens aantoont.

Hetzelfde geldt voor pop- en rockbands. De eerste optredens in jeugdhuizen en cafés zullen waarschijnlijk betaald worden in de vorm van drankbonnetjes, spaghetti’s of bakken bier. En krijg je toch harde cash, dan zal dat nooit meer zijn dan €150 à €200. Groei je door naar het clubcircuit, dan weet je niet alleen dat je in betere omstandigheden zult kunnen spelen, maar ook dat je redelijk vergoed wordt voor je shows. Een voorprogramma in een club levert je al gauw €300 à €400 op, en als hoofdact kan je €1000 à €1500 vragen. Speel je een genre waarmee je in een cultuurcentrum terecht kunt, dan mag je rekenen op hogere gages. Cultuurcentra hebben vrij grote zalen en beschikken vaak over aardig wat werkingsmiddelen. Om geboekt te worden, moet je aardig wat volk op de been kunnen brengen, maar de gages liggen dan ook snel boven de €1500. Ook in het circuit van coverbands liggen de gages vrij hoog. Goede, vrij professionele coverbands die erom gekend staan veel ambiance te creëren, vullen vaak een hele avond en kunnen dan ook als snel een paar duizend euro vragen, zeker als ze hun eigen geluidsinstallatie meebrengen.

Andere factoren

Naast het circuit waarin je speelt, is er natuurlijk nog een waslijst aan andere factoren die een invloed hebben op je gage. We zetten de belangrijkste hieronder op een rijtje.

Kan prijs opdrijven Kan prijs doen dalen
Publiek Je hebt een grote aanhang, zeker in de regio van de show, en je publiek is een regelmatig concert- of partypubliek. Je bent nog niet zo bekend, hebt nog maar weinig airplay of andere media-aandacht gekregen.
Artistiek Je ben een zeer degelijke artiest, die perfect past binnen het genre van het concept, of beantwoordt aan het doel van de programmatie. Je bent een groep/dj met een eerder beginnend profiel, je doet nog mee aan wedstrijden of vrije podia, je speelt vaak in kleine zalen of cafés.
Profiel Je hebt (inter)nationaal succes, speelt vooral in grote zalen & festivals, bent selectief in het aanvaarden van shows, straalt in communicatie, website, beeldvorming, … professionaliteit uit. Je bent een beginnende groep of dj met weinig shows op de kalender. Je toont minder professionaliteit in bv. foto’s, opmaak van facturen, …
Exclusief? De organisator vraagt je om exclusiviteit voor een bepaalde regio gedurende een bepaalde periode. Je speelt heel vaak in dezelfde regio, ook op evenementen met gratis inkom.

Ook het profiel van de organisator speelt mee. Een organisator/event met een commercieel profiel (bv. bedrijfsfeest, eventbureau, etc.) zal over meer budget beschikken dan als het gaat over een goed doel of wordt georganiseerd door een (kleine) vzw. De commerciële spelers zullen wel vaak hun toevlucht zoeken tot een boekingskantoor.

Gratis of niet?

Er is niets mis mee dat bands en dj’s in het begin van hun carrière weinig tot geen vergoeding krijgen (of vragen). Hoe minder organisatoren je moeten betalen, hoe rapper ze geneigd zullen zijn om je te boeken, zeker als je goed bent. Je speelkansen stijgen dus, en dat is cruciaal om veel podiumervaring op te doen en een reputatie op te bouwen. Té lang gratis spelen is echter ook niet aan te raden. Op de duur krijg je de reputatie van ‘die band/dj die we even kunnen bellen als we nog iemand nodig hebben, maar geen budget hebben’ en bovendien geef je de indruk dat je eigenlijk maar een prutser bent waar niet voor betaald moet worden.

Tom Stoop (Laundry Day) - Gratis spelen

Tom Stoop (Laundry Day) - Gratis spelen

Het evenwicht bewaren is dus de boodschap. Zelfs als er geen gage voorzien is, raden we toch aan om je onkosten (bv. kilometers) te laten vergoeden. Of als je €75 gage krijgt, is het soms beter om die integraal te geven aan iemand die bereid is om overal jouw geluid te doen. Op die manier zal die (beginnende) geluidstechnicus gemotiveerd zijn om altijd te zorgen voor het beste mogelijke geluid. En daarmee bouw je een goeie live-reputatie op. Een geluidstechnicus vind je bijvoorbeeld via onze Zoekertjes-sectie, de zoekertjes van homerecording.be of via scholen die geluidstechnische opleidingen aanbieden (RITS, PXL, SAE, etc.)

Onderhandelen

Over gages wordt zo goed als altijd onderhandeld. Vaak ontaardt dat in ellenlang over en weer gemail en gebel om uiteindelijk een compromis te bereiken. Een beetje onderhandelingsruimte inbouwen in je vraagprijs kan dus geen kwaad, maar te hoog inzetten heeft een averechts effect. Een ervaren programmator prikt er zo doorheen en een beginneling haakt af omdat het gevraagde bedrag ver boven zijn budget gaat.

Onderhandelen over de gage is een beetje een kat-en-muisspelletje. Een programmator wil zo weinig mogelijk tijd verliezen en wil dus zo snel mogelijk een prijs horen waarvoor je bereid bent om te spelen. Jij wil dat moment net zo lang mogelijk uitstellen, tot je een duidelijk beeld hebt van de kosten die je moet verwachten en kunt inschatten welk budget de programmator beschikbaar heeft. Voordat je een vraagprijs noemt, moet je in elk geval een paar dingen weten: de capaciteit van de zaal, moet je zelf (geluids- en licht)materiaal meebrengen, zijn er roadies nodig, zorgt de organisator voor eten, in welke mate zal de organisator promotie maken voor je show, etc.

Vorm je, voor je de keiharde onderhandelaar gaat uithangen, een goed beeld van je marktwaarde. Hoeveel volk kan je op de been brengen? Heb je net een release uit die veel gespeeld wordt op de radio? Dat soort zaken zorgt er absoluut voor dat je een hogere gage kunt vragen.

Thomas Van Dingenen - Vraag en aanbod

Thomas Van Dingenen - Vraag en aanbod

Een té hoge gage vragen zonder ruimte voor onderhandeling kan ook een manier zijn om shows die je eigenlijk niet wil doen (of die op dat moment niet in jouw strategie passen) te weigeren zonder vlakaf ‘nee’ te zeggen. En als de organisator toch bereid zou zijn om je overdreven hoge gage te betalen, dan is dat mooi meegenomen…
Heb je vragen of opmerkingen bij deze pagina?
Popadvies op maat
Vind je hier toch niet het antwoord op jouw vraag? Poppunt geeft ook persoonlijk advies.
   popadvies@poppunt.be       Bel 02 504 99 00       Maak een afspraak