De juiste plek vinden

Waar vind je het juiste dak om eraf te blazen?

Zelf je shows boeken kan soms een frustrerende bezigheid zijn. Het begint allemaal bij een plek vinden waar jouw genre & niveau een kans krijgt. Jezelf goed kunnen inschatten én een goeie blik op het muzieklandschap kunnen je daarbij helpen.

Vi.be

Elke muzikant, dj of producer die hier terecht komt, kent allicht ook vi.be, het kansenplatform van Poppunt. Mocht dat niet het geval zijn, geen nood, prepare to be amazed! Vi.be is een online platform waar dj’s, producers en artiesten van alle pluimage een profiel kunnen aanmaken. Vergelijk het een beetje met het ter ziele gegane MySpace, met het grote verschil dat we bij Poppunt dag in dag uit aan het werken zijn om de link te leggen tussen die online omgeving en mensen van vlees en bloed die iets voor je muziek kunnen betekenen. We proberen samen met de sector zoveel mogelijk kansen te lanceren waarop je als artiest kan intekenen. Dat kan gaan over speelkansen, bijvoorbeeld de openingsspot op een leuk festival of een voorprogramma in een van de clubs. Maar evenzeer mediakansen: reviews in muziekmagazines of zelfs airplay op de nationale radio! 

Mocht je nog niet voorzien zijn, is dit het moment om een eigen vi.be-profiel aan te maken. Eens je profiel er een beetje goed uitziet en voorzien is van de nodige content (audio, foto, video, bio) kan je beginnen uitkijken naar kansen – ofte calls – die aansluiten bij jouw muziek. Er komen zeer regelmatig nieuwe kansen bij, dus regelmatig terugkeren is de boodschap! 

Circuits

Het Vlaamse poplandschap bestaat grofweg uit 3 circuits: het poprockcircuit (waarbij we uiteraard ook de dance rekenen), het circuit van cultuurcentra en het commerciële circuit. Elk circuit heeft zijn eigen wetmatigheden, en binnen elk circuit zou je nog eens een paar subcircuits kunnen onderscheiden. Zo zijn er binnen het poprockcircuit specifieke circuits voor metal, hiphop, dance, singer-songwriter, …

Thomas Van Dingenen - Circuits in Vlaanderen

Thomas Van Dingenen - Circuits in Vlaanderen

Frederik Tampere (The Van Jets) - Meedoen aan wedstrijden

Frederik Tampere (The Van Jets) - Meedoen aan wedstrijden

Tom Stoop (Laundry Day) - Deelnemen aan wedstrijden

Tom Stoop (Laundry Day) - Deelnemen aan wedstrijden

  • Poprockcircuit: bij uitstek het ‘alternatievere’ circuit dat bevolkt wordt door pop- en rockbands, kleine en grote coverbands met een alternatief repertoire, dj’s (van techno over trap tot EDM, maar geen zgn. ‘trouw-dj’s’), singersongwriters, … De eerste shows in dit circuit vind je veelal via vrienden en kennissen, meestal dicht bij de eigen kerktoren in het plaatselijke jeugdhuis of muziekcafé. Door mee te doen aan allerhande lokale wedstrijden en vrije podia, geraak je af en toe al eens uit eigen streek weg. Na verloop van tijd speel je al eens in een muziekcafé en jeugdhuis of op een festivalletje enkele dorpen verder. Je vertrouwen groeit, je neemt deel aan je provinciaal concours (Rockvonk/45Toeren, Limbomania/DJMania, Westtalent, …) en via de (halve) finale speel je jezelf in de kijker. Ondertussen heb je waarschijnlijk je eerste opnames gemaakt en ben je online behoorlijk actief, waardoor je meer fans bereikt en interessanter wordt voor organisatoren. Je speelt ondertussen minstens wekelijks en je reputatie groeit. Dankzij je eerste media-aandacht kom je in de aandacht van een goeie boeker, manager of platenfirma. In de maanden en het jaar daarop speel je steeds vaker in een van de clubs van het Clubcircuit, op de grotere tot echt grote festivals (Laundry Day, Pukkelpop, Tomorrowland, …) en in de grote zalen zoals de AB. Je zet op dat moment waarschijnlijk ook je eerste stappen richting buitenland.
  • Cultuurcentra: zowat elke zichzelf respecterende Vlaamse gemeente heeft een cultuurcentrum. Die spelen een prominente rol in het Vlaamse podiumlandschap. Ze programmeren naast muziek ook theater, dans, film en exposities. Tot het cultuurcircuit rekenen we ook de theaterzalen die muziek programmeren. Vroeger richtte dit circuit zich voornamelijk op klassieke muziek en ‘serieuze’ lichte muziek. Op de kalenders zag je dan ook geen pop- en rockgroepen, maar wel heel wat jazz, folk, wereldmuziek, kleinkunst, …. Het laatste decennium hebben echter heel wat pop- en rockgroepen hun act zo aangepast dat ze ook in het circuit van de cultuurcentra kunnen optreden. De meeste grote Vlaamse groepen doen wel eens een min of meer unplugged ‘theatertour’ langs de Vlaamse cultuurcentra. De cultuurcentra hebben vrij grote zalen, een vast publiek van abonnees en aardig wat subsidies.
  • Commercieel circuit: het commerciële circuit verschilt duidelijk van de andere, niet alleen door de namen (Laura Lynn, Milk Inc, Clouseau, …) maar vooral ook door de manier van werken. Doorgaans is er sprake van een tijdelijke infrastructuur, zoals een feesttent of zaal zonder eigen programmatie (Sportpaleis, Lotto Arena, …). De optredens worden georganiseerd door het management van de artiest of door een evenementenbureau. In dit circuit draait het vooral om hits en marktwaarde. Sta je consequent op nr. 1 in de hitparade met elke single die je uitbrengt, dan wil iedereen je graag zien en schiet je marktwaarde omhoog. Van veel artiesten in dit circuit staan de gages gewoon op de site van het boekingskantoor, en velen passen zich ook aan aan de situatie (live vs live on tape, bijvoorbeeld). Dit is het circuit van de ‘ontdekkingen’ via gemediatiseerde talentenjachten als Idool, The Voice, …

Zoals gezegd, heeft elk circuit zijn wetmatigheden. De gages verschillen van circuit tot circuit, maar ook het moment waarop artiesten geboekt worden, is erg verschillend. In een jeugdhuis kan dat tot een week op voorhand, clubs boeken meestal 3 à 4 maanden op voorhand, en in de cultuurcentra loopt dat zelfs vaak op tot een jaar. Je houdt hier dus het beste rekening mee als je een circuit kiest.

Benchmark jezelf

Ofwel: durf jezelf vergelijken met je collega-artiesten (of concurrenten, zoals je wil) en beslis wie je bent als artiest, op welk niveau je staat en tot welk circuit je wil behoren. Hiermee willen we vooral meegeven dat het minder frustrerend wordt als je je energie in de juiste en haalbare speelkansen steekt. Een band die nauwelijks 5 nummers klaar heeft en slechts een halfuur podiumervaring, heeft niets te zoeken op een Pukkelpop-podium en hoeft dan ook geen tijd en energie te verspillen met het stalken van de Pukkelpop-programmatoren.

De eerste vraag die je je moet stellen is: ‘Ben ik klaar om de confrontatie met een live publiek aan te gaan?’. Heb je voldoende repertoire, weet je hoe je podiumact eruit gaat zien, kan je voldoende (afhankelijk van de grootte van de zalen waar je wil spelen) volk op de been brengen? Wees eerlijk tegenover jezelf, want de eerste keren op een podium is het alsof je geen kleren aan hebt. Je geeft jezelf voor een stuk bloot, en wordt geconfronteerd met technische problemen, een publiek dat meer in de toog geïnteresseerd is dan in jouw muziek, etc. Je moet uiteraard durven op je bek gaan om te kunnen bijleren, maar hoe kleiner het risico dat je echt zwaar op je bek gaat, hoe aangenamer die eerste podiumervaringen.

Als je je echt klaar voelt om naar buiten te komen (en voldoende materiaal in handen hebt om programmatoren te overtuigen kan je gaan bepalen welk circuit je wil aanboren en – aan de hand van je niveau dat je zo goed mogelijk moet proberen in te schatten door vooral veel naar andere bands/dj’s te luisteren en te kijken – welke plekken voor jou haalbaar zijn.

Huiswerk

Eens je je niveau hebt ingeschat, is het tijd om effectief aan de slag te gaan. Stelen met je ogen kan (meestal) geen kwaad, dus: ga kijken in de kalenders van muzikanten, bands, dj’s die op jouw niveau staan en min of meer hetzelfde genre spelen. Waar komen zij aan de bak? Check hun vi.be-profiel, website, Facebook-events, … Op die manier ben je op z’n minst zeker dat je plekken contacteert waar jouw muziek en niveau een kans krijgen.

Ga door met je zoektocht tot je een lijstje hebt van een locatie of 15 à 20. Het slaagpercentage ligt meestal niet zo hoog, dus als je maar 5 venues op je lijstje hebt staan, is de kans vrij groot dat je nergens een ‘ja’ of ‘misschien’ krijgt. Werk dat lijstje uit tot een kleine database: naam locatie, wie is de programmator en wat is zijn/haar mailadres (dat kom je te weten door te bellen, rond te vragen, …), heb je hem/haar al gecontacteerd en wanneer, wat was de reactie, …

Ian Clement - Je eerste optredens vinden

Ian Clement - Je eerste optredens vinden

Het kan natuurlijk ook minder saai: ga zoveel mogelijk shows bekijken in zoveel mogelijk venues waar je wil spelen. Hoor even rond of de programmator rondloopt, trakteer die mens een paar pintjes en tracht een goed gesprek aan te knopen. Laat een demo/mixtape na of op z’n minst een (bier)kaartje waarop je de URL van je vi.be, Soundcloud, website, … kriebelt. Veel meer over het overtuigen van programmatoren lees je hier.

Heb je vragen of opmerkingen bij deze pagina?
Popadvies op maat
Vind je hier toch niet het antwoord op jouw vraag? Poppunt geeft ook persoonlijk advies.
   popadvies@poppunt.be       Bel 02 504 99 00       Maak een afspraak