Sociale media strategie

Geef je updates, tweets, shares en likes een duw in de rug

Dankzij het internet en sociale media is het voor onafhankelijke artiesten heel wat makkelijker geworden om te communiceren met fans en een eigen identiteit op te bouwen. 90% van je muzikale carrière heb je voortaan zelf in handen: je kan thuis opnames maken en die zelf online verspreiden én je beschikt over alle tools om je muziek aan een breed publiek bekend te maken.

Om meteen duidelijk te zijn: de zogenaamde internethype, de artiest die uit het niets razend populair wordt dankzij sociale media, is in 99% van de gevallen een fabeltje. Toeval bestaat, maar meestal is een doorbraak een combinatie van talent en zware voorbereiding, aangevuld met een netwerk van professionals en ondersteuning vanuit de muziekindustrie. Aanwezigheid op sociale media moet er dus niet op gericht zijn om de next big thing te worden. 

Dankzij sociale media verloopt de communicatie in 2 richtingen: het gaat niet langer enkel om een boodschap die  je uitstuurt en die wordt geslikt (of genegeerd) door je doelpubliek. Die fans kunnen nu ook zelf laten weten wat ze van jouw boodschap vinden, en ze kunnen jou bovendien ook antwoorden of nieuwe boodschappen sturen. Je fans krijgen dus een veel centralere rol in je promotieproces dan vroeger, en als artiest beschik je over de tools om je fans op die manier tevreden te houden.

Voor een goeie aanwezigheid op sociale media kan het helpen om na te denken over een doordachte aanpak. Die strategie stelt je in staat om:

  • het juiste doelpubliek te selecteren: waar ga je je pijlen op richten, wie wil je bereiken en waar zit dat doelpubliek?
  • potentiële fans te bereiken en hun aandacht te trekken
  • relaties op te bouwen met je fans, waardoor ze over jou gaan praten en zo de beste reclame maken die er bestaat: word of mouth

Toegegeven: elke band en dj is tegenwoordig online  actief en maakt van dezelfde kanalen gebruik. Dat maakt het des te moeilijker om nog op te vallen. De muziekindustrie wordt overstelpt door nieuwe muziek en zoekt naar manieren om het kaf van het koren te scheiden. Hoe speel je hierop in, en hoe trek je de aandacht naar jou toe? We geven hieronder een hoop tips.

Kristof Claes (Goldfox) - Online strategie

Kristof Claes (Goldfox) - Online strategie

Niels Schreyers (Boondoggle) - Online presence

Niels Schreyers (Boondoggle) - Online presence

Niels Schreyers (Boondoggle) - Social media strategie

Niels Schreyers (Boondoggle) - Social media strategie

Niels Schreyers (Boondoggle) - Hoe online opvallen?

Niels Schreyers (Boondoggle) - Hoe online opvallen?

Formuleer doelstellingen

Wat is je doel als artiest? Meer groupies scoren, of ga je toch voor meer optredens, je muziek verder verspreiden of je algemene bekendheid vergroten? Wat het ook is, formuleer duidelijke doelen, liefst volgens de SMART-methode: Specifiek, Meetbaar, Aanvaardbaar (=haalbaar), Realistisch en Tijdgebonden. Een voorbeeld:

Mijn band is het Belgische antwoord op The White Stripes en brengt een unieke mix van blues, roots en hardrock. Door middel van onze campagne willen we  binnen de zes maanden een plaats versieren op de volgende editie van Blues Peer en minstens 2 supports verzorgen voor internationale bands binnen het clubcircuit.

Sta tijdens de formulering van je doelen even stil bij volgende factoren:

  1. Tijd. Efficiënt promotie voeren, is een tijdrovende bezigheid. Daarom is het beter om 3 profielpagina’s goed up to date te houden dan 15 profielpagina’s te registeren en daarna te verwaarlozen. Promotie voeren doe je trouwens niet alleen als je een nieuwe plaat te promoten hebt. Elke dag een halfuurtje tijd besteden aan je profielen, antwoorden op conversaties, nieuwe content posten, … levert je veel meer resultaat op. Stel een soort stappenplan op: vandaag volg ik een paar nieuwe gebruikers op Twitter en start ik een conversatie, morgen antwoord ik op Twitter-reply’s en post ik iets nieuws op Facebook, de dag erna schrijf ik een blogpost en zet ik een nieuwe foto op Instagram, etc. Als je die cyclus gedurende een paar weken herhaalt, zal je zien dat dat resultaat begint op te leveren.
  2. Geld. Standaard gebruik van de meeste sociale media is (voorlopig?) gratis. Maar met een klein budget valt er nog veel meer uit te halen. Durf bv. te experimenteren met betaalde Facebook-advertenties, want daar is niets mis mee. En aangezien een beeld op sociale media vaak meer zegt dan 1000 woorden, kan je misschien overwegen om jezelf een deftige (HD-) camera aan te schaffen…
  3. Taakverdeling. Als meerdere personen (bv. in een band) zich bezig houden met de online promotie , zorg dan op voorhand voor een duidelijke taakverdeling. Maak duidelijk afspraken: wie creëert en beheert de Facebook-pagina, wie plaatst wanneer welke berichten, wie stelt de nieuwsbrieven op, etc. Op die manier behoud je het overzicht en vermijd je dat je online campagne doodbloedt. Zorg er ook voor dat de stijl van de posts op elkaar afgestemd is, dat je overeen komt over wat wel en wat niet gepost wordt, …

Bepaal je doelgroep

Probeer goed te definiëren wie je wil bereiken, want je doelgroep bepaalt de aanpak. Wie zijn je huidige fans? Waar zijn ze mee bezig, via welke kanalen bereik je hen het best en hoe kom je te weten wie mogelijke nieuwe fans zijn? Een goed vertrekpunt is om even rond je heen te kijken:

  • Leg een lijst aan van gelijkaardige artiesten (‘soundslikes’) en ga na hoe zij hun fans bereiken.
  • Welke platforms worden het vaakst door potentiële fans geconsulteerd? Onderzoek welke sociale media het efficiëntst zijn bij de promotie van je muziek.
  • Ga na welke impact deze netwerksites hebben en wat hun bereik is (aantal volgers, vrienden, fans). 
Niels Schreyers (Boondoggle) - Nieuwe doelgroepen

Niels Schreyers (Boondoggle) - Nieuwe doelgroepen

Interactie

Goeie aanwezigheid op sociale media staat of valt natuurlijk met waar deze platforms voor bedoeld zijn: interactie. Een profiel dat enkel gebruikt wordt om boodschappen uit te sturen, maar waar nooit op gereageerd wordt, zal al snel genegeerd worden. Daarom is het cruciaal om de conversatie zo goed mogelijk op gang te houden. Dat gebeurt natuurlijk in de eerste plaats met goeie content, maar deze tips kunnen ook helpen:

Kristof Claes (Goldfox) - Verhaal en imago

Kristof Claes (Goldfox) - Verhaal en imago

    1. Authenticiteit. De communicatie moet van jezelf komen. Fans willen de persoon achter de muziek leren kennen en delen in jouw ervaringen. Zoek daarom een eigen ‘tone-of-voice’. Het is geen goed idee om updates, tweets, … over te laten aan bv. een manager of label. Sociale media verkleinen de afstand tussen jou en je fans, dus het zou onverstandig zijn om die afstand opnieuw te vergroten door je te verbergen achter de updates van iemand anders. Een open houding is heel belangrijk: durf je openstellen voor ideeën van anderen. Eerlijkheid en een positieve ingesteldheid worden door je volgers heel hard geapprecieerd. Focus op het beschrijven van je ervaringen en vermijd te veel vakjargon. Commerciële updates (genre ‘nieuwe plaat vanaf vandaag te koop bij de betere platenboer’) zijn af en toe ok, maar wees er spaarzaam mee.
Niels Schreyers (Boondoggle) - Authenticiteit

Niels Schreyers (Boondoggle) - Authenticiteit

    1. Doorzettingsvermogen. Online succes gaat niet over één nacht ijs. Verwacht je niet vanaf dag 1 aan een overvloed aan comments, shares, likes en retweets. Het vraagt een stevige portie doorzettingsvermogen om een solide fanbase uit te bouwen. Blijven posten dus, tot er op een bepaald moment een post tussen zit die (heel) veel reactie teweeg brengt. Dat kan het kantelmoment zijn.
    2. Continuïteit. Fans volgen je via social media omdat ze op de hoogte willen blijven. Een maand lang elke dag posten om daarna 3 maanden niets van je te laten horen, werkt niet… Sociale media vragen ook een snelle opvolging. Als volgers reageren of vragen stellen waarop geen antwoord komt, haken ze af. Breng de conversatie op gang en onderhoud ze! Een klein stukje marketingtheorie:
Als je fans (consumenten) zich betrokken voelen, leidt dat tot positieve conversaties en een betere perceptie van je ‘merk’ (jijzelf als artiest, jouw muziek, …). Dit heeft dan weer een effect op bepaalde acties, zoals bv. het kopen van een product (een nieuwe track op iTunes), aanbevelen van het merk bij anderen, etc. Als je nauw betrokken bent bij je doelpubliek (‘Connect With Fans’) en ze een reden geeft om je product te kopen (‘Reason To Buy’) is de kans groot dat je meer zult verkopen en dus meer inkomsten kan verzamelen.
  1. Verwen je fans. Delen is vaak vermenigvuldigen. Leg je fans in de watten met allerhande (min of meer) exclusieve info en geef ze alle beschikbare tools om hun enthousiasme te delen. Fans volgen vaak een artiest om als eerste op de hoogte te zijn van waar die artiest mee bezig is. Daarom is het een goed idee om jouw volgers vroege versies van nieuwe tracks te geven, behind the scenes beelden op optredens, filmpjes van studio-opnames, … Durf ook af en toe om nieuwe nummers gewoon gratis weg te geven!
  2. Betrek je fans. Vertel over je vorderingen bij het schrijven van nieuwe nummers, of – nog beter – laat ze effectief deel uitmaken van het creatieve proces. Dat kan op veel verschillende manieren: feedback op nieuwe nummers vragen, fans als acteurs gebruiken in een videoclip, een clip maken met Instagram-foto’s van fans (zoals bv. The Vaccines deden), compilatiefilmpjes waarin fans jouw muziek spelen (zoals bv. Milow deed). Nog een goeie tip: neem tijdens een optreden een foto van het publiek en zet die op Instagram. Na het optreden post je dezelfde foto op je Facebook-pagina, zodat je fans zichzelf kunnen taggen als ze thuiskomen. Zo haal je je fans naar je pagina en wordt de herinnering blijvend.
  3. Luister & vraag. Om te kunnen praten, moet je kunnen luisteren. Dat klinkt best simpel, maar hoe doe je dat online? Stel jezelf in de eerste plaats open op: luister naar de ideeën van anderen of naar hun feedback. Wees eerlijk en positief, en wees vooral persoonlijk. Durf jezelf voor een stukje bloot te geven via de sociale media door te tonen wie je bent, wat jou interesseert, hoe je tegen de dingen aankijkt die in de wereld gebeuren, … Constant alleen je eigen muziek aanprijzen, zal je niet veel verder helpen. Vraag hulp of feedback aan je community, en wees daar dankbaar voor. Amanda Palmer legt je in haar TED-talk goed uit hoe je dat kan aanpakken.

Tips & tricks

Tot slot geven we je graag nog een lijstje met heel concrete tips mee om je promotie via sociale media zo efficiënt mogelijk aan te pakken.

    1. Zorg dat je ‘vindbaar’ bent. Als je vandaag onvindbaar bent op het net, misloop je mogelijk een groot publiek. Lukraak profielen aanmaken is echter nog geen garantie op ontdekking of succes, maar eerder een eerste stap. Zorg hoe dan ook dat je verschillende kanalen onderling naar elkaar verwijzen, zodat je overal en 24/24 vindbaar bent. Vermeld bovendien steeds je diverse profielpagina’s in je e-mailhandtekening, op je artwork, enzovoort. Denk vooral ook vooruit als je een band- of dj-naam kiest: kijk via namechk.com of je naam nog beschikbaar is op allerhande platforms en vermijd speciale tekens als ‘&’, want daarmee kom je gegarandeerd in de problemen.
Kristof Claes (Goldfox) - social media: een eerste indruk

Kristof Claes (Goldfox) - social media: een eerste indruk

    1. Verzorg je online aanwezigheid. Kies zoveel mogelijk dezelfde username en kies resoluut voor hetzelfde beeld op al je profielpagina’s. Gebruik altijd hetzelfde logo en probeer artwork te integreren in de look en feel van je website, blog, YouTube-kanaal, Twitter-account en Facebook-fanpagina. Je verhoogt er je herkenbaarheid mee voor nieuwe, potentiële fans. Een coherente aanpak versterkt je boodschap.
    2. Content is king! Zorg voor voldoende afwisseling en streef altijd naar de beste kwaliteit. Gebruik elk platform voor zijn specifieke doel: Souncloud of vi.be voor muziek, Instagram of Facebook voor foto’s, YouTube of Vimeo voor video, Twitter of blogs voor tekst, etc.
    3. Beheer je communicatie met behulp van een kalender. Zorg voor een zekere continuïteit en vermijd dode momenten.
The Oddword - Frequentie en tijdstip

The Oddword - Frequentie en tijdstip

Niels Schreyers (Boondoggle) - Frequentie

Niels Schreyers (Boondoggle) - Frequentie

    1. Let op met synchroniseren. Diverse online profielen up to date houden, kan veel tijd in beslag nemen. Er bestaan verschillende tools waarmee je door één simpele muisklik een post op diverse platformen deelt. Toch raden we aan om daar voorzichtig mee om te springen. Fans volgen je op diverse platformen, net omdat ze via elk kanaal een andere ervaring willen. Een Instagram-foto die ook op Facebook en Twitter wordt gedeeld met dezelfde tekst erbij, kan soms storend werken. Probeer ten minste de begeleidende boodschap te variëren op de verschillende platforms. Eén uitzondering: synchronisatie van je concertkalender kan je heel wat werk besparen. Via een platform als Artistdata.com komen je shows automatisch in de kalenders van bv. Songkick, Bands In Town, etc.
    2. Call to action. Zet je fans aan het werk via duidelijke oproepen: subscribe / share / download / buy. Beloon op jouw beurt hun gedrag via unieke rewards, bijvoorbeeld akoestische liveversies of een plaats op de guestlist.
    3. Meten is weten. Hoe meet je engagement? Hopelijk niet louter aan de hand van het aantal fans op Facebook of volgers op Twitter. Dat zijn trouwens getallen die je vrij eenvoudig kunstmatig kan opkrikken. Minstens even belangrijk is engagement in de vorm van likes, comments en shares, dus een hoge mate van interactie, kliks op video’s en Soundcloud-links, … Monitoring is een belangrijk onderdeel van elk goed digitaal marketingplan. Op Facebook heb je via de insights de mogelijkheid om het gedrag van je fans te analyseren. Als je meer details wil, dan bieden enkele betalende alternatieven (zoals Nextbigsound, Crowdbooster of Engagor) je heel wat mogelijkheden.
Kristof Claes (Goldfox) - Meten is weten

Kristof Claes (Goldfox) - Meten is weten

  1. Beloon al je fans, niet alleen de nieuwe. Je ziet het constant opduiken: “de 10.000ste fan ontvangt een gesigneerde vinyl”. Helaas heeft dat vaak een omgekeerd effect: je zal merken dat fans net unliken om ook kans te maken bij de actie. Het is beter om net de fans die je vanaf dag één volgen te belonen voor hun interesse en enthousiasme. Bied trouwe fans leuke prijzen aan of toon op je site zelfs een fan of the week. Fans hebben nood aan waardering voor de inzet die ze tonen. Breng hen bv. als eerste op de hoogte als er iets gebeurt en geef ze het gevoel dat ze deel uitmaken van je inner circle. Geef ze erkenning door ze te vermelden op je site of artwork, gratis tickets aan te bieden voor shows, ze te vermelden met #FF op Twitter, etc.
  2. size does matter. Wil je een profiel dat er pro en slick uit ziet? Zorg dan dat je steeds het optimale formaat gebruikt voor je headers, profile pics en alle andere content. Hier vind je een goede leidraad!
Heb je vragen of opmerkingen bij deze pagina?
Popadvies op maat
Vind je hier toch niet het antwoord op jouw vraag? Poppunt geeft ook persoonlijk advies.
   popadvies@poppunt.be       Bel 02 504 99 00       Maak een afspraak