Meer halen uit YouTube

Opvallen tussen 300 uur aan nieuw beeldmateriaal per minuut.

Degradeer je fans niet tot luisteraars, want muziek ‘consumeren’ beperkt zich al lang niet meer tot luisteren alleen. Het woord ‘beleven’ is toepasselijker: opnames, liveshows, en vooral (bewegend) beeldmateriaal bij of van dat alles zorgen ervoor dat er een community rond een artiest kan ontstaan. Vooral als je je doelgroep van tijd tot tijd verwent met een blik achter de schermen of exclusieve beelden, bouw je een sterke relatie op. YouTube speelt hierin een zeer belangrijke rol. Wist je trouwens dat YouTube bij min-20-jarigen zelfs het belangrijkste kanaal is om nieuwe muziek te ontdekken en de radio grotendeels verdrongen heeft?

YouTube in cijfers

Enkele weetjes over het populaire videokanaal YouTube:

  • De meest bekeken muziekvideo is nog altijd ‘Gangnam Style’ van PSY, met meer dan 2,6 miljard views
  • Meer dan 1 miljard unieke bezoekers per maand
  • Iedere minuut wordt er zo’n 400 uur aan nieuwe video’s opgeladen
  • Maandelijks wordt er 6 miljard uur aan video’s bekeken
  • 60% van de views gebeurt via embedded players, dus niet op YouTube zelf
  • meer dan 50% van de views gebeurt via mobiele toestellen

De meest recente cijfers vind je altijd hier

Bij de start van YouTube in 2005 bleek al snel dat video een uiterst geschikte manier is voor artiesten om zichzelf te promoten. En wat meer is: uploaden is doodeenvoudig, want je hoeft je bijna niets aan te trekken van de technische specificaties van je video (zoals ratio, compressie, …).

Elk social media platform waarop je actief kan zijn, heeft zijn eigen set aan regels en bepaalde gangbare praktijken (check ons stuk over sociale media strategie). YouTube is geen uitzondering. We helpen je op weg met een aantal essentiële kenmerken van het populairste videoplatform. Hoe begin je eraan en welke stappen volg je het best om ook een hele hoop views te krijgen?

Een account maken

Sinds YouTube is overgenomen door Google, moet je een Google-account hebben om van YouTube gebruik te kunnen maken. Je kan dan natuurlijk meteen ook gebruik maken van diensten als Gmail, Google Drive, … De eerste keer dat je YouTube gaat gebruiken, moet je een persoonlijk kanaal creëren. Je kiest dan meteen ook je username. Wees daar heel zorgvuldig in. Kies een korte, logische en makkelijk te onthouden username.

Je kan je YouTube-username achteraf niet meer wijzigen. Denk hier dus heel goed over na!

Eens je kanaal is aangemaakt, personaliseer je die het best meteen. Een goeie profielfoto is belangrijk, en net als bij Twitter en Facebook kan je bovenaan je kanaal ook een grote afbeelding plaatsen. Zorg ervoor dat die beide foto’s compatibel zijn en dezelfde look & feel hebben. Omdat de basis lay-out van YouTube nogal saai is, kon je er vroeger voor kiezen om een gepersonaliseerde achtergrondafbeelding op je kanaal te plaatsen. Daar kon je dan nog eens verwijzen naar je website, vi.be, Soundcloud, … Tegenwoordig kan dat niet meer; de reden die YouTube hiervoor geeft is dat het platform steeds meer via kleine schermen wordt gebruikt (smartphones, tablets) en dat die achtergrondafbeeldingen daar niet deftig weergegeven kunnen worden. Een bijzonder jammere ontwikkeling, en dus wordt je profiel- en topbanner-afbeelding nog een stuk belangrijker. 

Uploaden

Je video’s uploaden is bijzonder gemakkelijk: je selecteert het bestand of sleept het naar de juiste plaats. We raden je aan om je video’s in eerste instantie ‘privé’ te uploaden. Zo kan (voorlopig) niemand je video zien en kan je in alle rust alle randinformatie toevoegen of aanpassingen doen. Vergeet natuurlijk niet achteraf de status naar ‘openbaar’ te veranderen… Deze stappen doorloop je het beste vooraleer je video aan de wereld vrij te geven.

Info & Settings

  • Een goeie titel: om fans het zoekwerk makkelijker te maken, geef je aan een video een doordachte titel die al bondig samenvat waar het over gaat. Vermijd titels als ‘DSC32400.mp4’ en ga liever voor ‘dj-naam live @ Tomorrowland 2014′ of ‘bandnaam studio-opnames dag 2′.
  • Een passende omschrijving: je krijgt in de omschrijving plaats om extra informatie te vermelden over je video. Zoekmachines gebruiken die data. Daarom vermeld je best de term ‘video’: veel gebruikers googlen simpelweg ‘naam en/of tracktitel + video’. Gebruik de omschrijving ook om door te verwijzen naar al je andere kanalen: je fanpage op Facebook, je persoonlijke website, je vi.be-, Twitter- of Soundcloud-account, etc. Als je muziek via iTunes, Beatport, Bandcamp, … verkrijgbaar is, leg dan ook even een rechtstreekse link.
    Telkens er muziek van jou gestreamd wordt op YouTube, krijg je daar auteursrechten voor (als je lid bent van bv. SABAM). Vermeld dan ook de namen van auteurs en componisten in de beschrijving, want als dat niet duidelijk is, is de kans groot dat je niet wordt meegenomen in de verdeling. Hetzelfde geldt trouwens voor regisseurs en scenaristen van videoclips: ook zij hebben bepaalde rechten, vermeld hun naam dan ook.
  • De tags: kies enkele relevante keywords. Ook die helpen om je video makkelijker vindbaar te maken. Een bekende producer, de naam van het festival of de zaal (als het om een live video gaat), … zorgen ervoor dat jouw video ook zal opduiken als op die tags wordt gezocht. Gaat het om een cover van een bekende artiest, vermeld dan ook diens naam in de tags. Vermijd het om niet-relevante tags te gebruiken alleen maar om je aantal views op te krikken. Dat irriteert gebruikers alleen maar.
  • Thumbnail: je kan zelf de afbeelding bij je video kiezen. Die verschijnt dan ook bij de zoekresultaten (o.a. op YouTube zelf). Kies daarom bij voorkeur voor een sterk beeld uit je video. YouTube zal je zelf een 3-tal thumbnails suggereren, maar je kan ook een aangepaste afbeelding maken en die uploaden.

Video enhancements 

YouTube biedt de mogelijkheid om opgeladen videofragmenten online aan te passen en te ‘enhancen’. Zo kan je onder meer je opname ‘trimmen’ (knippen), de lichtbalans aanpassen en knappe kleurfilters toepassen. Experimenteer gerust, maar probeer eerst over goede opnames te beschikken, gemonteerd met een geschikt videoprogramma (zoals iMovie, Adobe Premiere, Final Cut en dergelijke).

Annotations

Veel gebruikers slaan deze stap over omdat die net iets moeilijker lijkt… toch kan het in sommige gevallen resultaat opleveren om die annotations (boodschappen die in je video opduiken) te gebruiken. Ze worden vooral gebruikt om de kijkers aan te sporen iets specifiek te doen (call to action): ‘abonneer je op dit kanaal’, ‘stem ons in De Afrekening’, ‘Like me on Facebook’, ‘new record out now’, … Die annotations zijn echter zo opvallend (om niet te zeggen: storend) dat je er bijzonder spaarzaam mee moet omspringen, wil je je kijkers niet gewoon wegjagen…

Orden je video’s

YouTube laat je toe om al je video’s netjes onder te verdelen in verschillende afspeellijsten. Zo kan je een lijst aanmaken voor officiële clips, eentje voor livebeelden, een voor beelden in de studio, etc. Zie het als een extra service voor de kijkers: verschillende soorten content worden uit elkaar gehouden, waardoor een fan direct vindt waar hij naar op zoek is. Bovendien kan je over al je afspeellijsten apart communiceren, ook naar een aparte doelgroep, mocht dat nodig zijn.

Video content

YouTube is natuurlijk niet enkel geschikt voor officiële videoclips. Je kan als artiest 1001 soorten video’s uploaden, de zaak is gewoon om zo creatief mogelijk uit de hoek te komen. Je kan zo gek niet bedenken of je kan er een YouTube-video van maken:

  • Fragmenten van live shows (uiterst belangrijk om organisatoren ervan te overtuigen dat je een plek op hun podium verdient)
  • Teasers voor je nieuwe album (denk bv. aan wat Muse gedaan heeft)
  • Interviews of radiosessies (of laat je bv. interviewen door je fans)
  • Making of & videodagboek van studio-opnames
  • Backstage beelden
  • Fan contests
  • Tourverslagen
  • ‘Modeshow’ met nieuwe merchandise
  • Uitleg bij je songteksten

Ga nu natuurlijk niet zomaar eender wat online zwieren. Denk na over je imago en stijl en zorg ervoor dat ook je video’s de boodschap uitdragen die je wil brengen.

Betrek je fans in de video’s die je wil verspreiden. Roep hen bv. op om ideeën te geven voor een nieuwe videoclip, maak een clip met foto’s die fans maakten op een concert, lanceer een campagne rond een nieuwe plaat waarin je input van fans verwerkt (bekijk bv. eens de oproep die Palomine deed en het resultaat, waarmee ze een award wonnen op het showcasefestival Eurosonic Noorderslag), …

Nog een kleine opmerking ivm beeldkwaliteit: je verhaal en de manier waarop je dat brengt zijn veel belangrijker dan de beeldkwaliteit. Maar versta ons niet verkeerd: als je er een potje van maakt, is dat voor je fans niet aangenaam om naar te kijken, breng je je boodschap niet over en maak je bovendien een foute indruk. Zoek ergens de gulden middenweg: als je organisatoren wil overtuigen met live beelden, dan zal een smartphone-filmpje waarschijnlijk niet volstaan. Maar een multicam-opname hoeft nu ook weer niet per se. Je hebt waarschijnlijk ergens wel een vriend(in) met een degelijke kleine (HD-)camera, vraag hem/haar dan om wat leuke beelden van jou én het publiek te maken.

Promoot

Elke minuut wordt er voor meer dan 100 uur aan nieuws beeldmateriaal geüpload. Je video in die grote massa laten opvallen is dus niet vanzelfsprekend. Eenmaal je een videofragment online geplaatst hebt, begint het pas… Het motto: ‘deel en heers’.

In 2006 werd OK Go op slag wereldberoemd dankzij de virale videoclip voor hun nummer ‘Here we go again‘. De band blijft een pionier op het vlak van viral videos. Het ondenkbare gebeurde echter in 2010 voor de band: hun platenmaatschappij EMI verhinderde voortaan het embedden en sharen van al de video’s van hun artiesten. Als gevolg daalde het aantal views natuurlijk spectaculair. OK Go plaatste als reactie hierop zelf een open brief in de NY Times.  Moraal van het verhaal?

  • Zorg er voor dat je videoclips makkelijk te bekijken én te delen zijn.
  • Breng je vrienden ook zelf op de hoogte van je nieuwe videoclips via Facebook en Twitter.
  • Integreer je kanaal via een YouTube-app in je Facebook-fanpagina.
  • Post je videoclip gerust als comment bij andere populaire video’s – maar alleen als er echt een verband is.
  • Onderzoek toont aan dat een bezoeker tot twee minuten langer op je site blijft hangen als er beeldmateriaal voorhanden is. Zet daarom je YouTube-clips zeker ook op je eigen website. Het is zeker niet nodig om al je video’s te plaatsen, 3 video’s op je website volstaan, verwijs voor de rest door naar je YouTube-kanaal. 
  • Raadpleeg regelmatig je Youtube Insights. Deze statistieken geven je een goeie indruk over het aantal views van je video’s, aantal shares, … Op deze manier kan je ook achterhalen of je fans bepaalde videocontent (bv. interviews, teasers, livebeelden, …) leuker vinden dan andere.

Virale video

Elke artiest droomt wel van die ene video die viraal gaat en wereldwijd een paar miljoen views genereert. Maar hoe zorg je er voor dat de ganse wereld je gezien heeft, zeker als je op YouTube moet opboksen tegen wuivende beren, dubbele regenbogen, baby’s die gitaar spelen en miljoenen katten?

Een gouden recept hiervoor bestaat helaas niet. Meestal is het een kwestie van geluk, maar je kan dat geluk misschien een beetje in de hand werken met deze tips:

  • Zorg naast een goed idee voor een goede uitwerking/productie.
  • Een cover van een bekend nummer doet het vaak goed. Het verhaal van Milows versie van ‘Ayo Technology’ is overbekend, maar ook de danceversie van ervan door de Limburgse Katerine Avgoustakis, ooit winnares van talentenjacht Star Academy, scoorde op YouTube. Haar cover van een cover haalde meer dan 11 miljoen views.
  • Online opiniemakers zijn vaak cruciaal voor de verspreiding van je videoclip: het succes van Milows cover zou nooit zo groot geweest zijn zonder de bekende showbizzblogger Perez Hilton die er een blogpost aan wijdde. Probeer zo iemand ervan te overtuigen eens wat aandacht aan je clip te besteden, maar pak het vooral subtiel aan!
  • Geduld is een mooie deugd, niet elke video gaat in één klap viraal. OK Go, bijvoorbeeld, oefende 85 keer voor de clip bij ‘This Too Shall Pass’ en slechts 3 opnames waren volledig succesvol.
  • Parodie en humor doen het altijd goed.
  • Zorg voor een onverwachte twist, iets wat de kijker niet had zien aankomen.
  • Geef je clips een persoonlijke touch.
  • Onderschat de kracht van katten niet

Meer tips vind je via de interessante blog Mashable.com, of in de geweldige Ted Talks van Adam Sadowsky (die o.a. ook voor OK Go een clip maakte) en Kevin Allocca (trend manager bij YouTube). Ook YouTube zelf heeft enkele handige tips voor muzikanten op deze pagina, in deze gids of via deze weg.

Heb je vragen of opmerkingen bij deze pagina?
Popadvies op maat
Vind je hier toch niet het antwoord op jouw vraag? Poppunt geeft ook persoonlijk advies.
   popadvies@poppunt.be       Bel 02 504 99 00       Maak een afspraak