Meer halen uit Twitter

Efficiënt promotie voeren in 140 tekens: het kan!

Het meest gebruikte social media platform is zonder twijfel Facebook. Daarom hoor je regelmatig de vraag: ‘Waarom zou ik me ook nog met al die andere kanalen bezighouden?’ Toch loont het om op enkele verschillende kanalen in te zetten, aangezien ze allemaal hun karakteristieke eigenschappen hebben die ze meer of net minder geschikt maken voor bepaalde boodschappen. Zeker Twitter is met zijn limiet van 140 karakters de plaats bij uitstek om terug te gaan tot de essentie – of voor 140 tekens onzin natuurlijk. Check zeker ook ons stuk over sociale media strategie voor algemene tips & tricks.

Laat van je horen

Twitter startte in 2006 en is een microblogsite: ideaal om fans korte updates te geven, die te kort zijn voor je blog of nieuwsbrief. Twitter is om die reden een ideaal platform om ‘breaking news’ te melden en ervaringen of interessante links te delen. Hoewel Twitter in België heel wat minder gebruikers telt dan Facebook vind je er heel wat opiniemakers terug: journalisten, politici, marketeers, BV’s, muzikanten, dj’s, … Bovendien is Twitter gratis en doodeenvoudig: het kost je nauwelijks moeite om bij te houden.

Kristof Claes (Goldfox) - Het belang van Twitter

Kristof Claes (Goldfox) - Het belang van Twitter

Waarom?

Als je nog steeds het nut niet ziet van tweeten, denk dan aan volgende situatie: als een fan na je show met je komt praten aan je merchandise stand, dan draai je die toch niet de rug toe? Twitter is vergelijkbaar: ook daar houden fans conversaties over je muziek, de liveshows, enzovoort. Als je niet op Twitter actief bent, dan negeer je die uitgestoken hand van fans. Via Twitter ontdek je in real time wat iemand denkt over je album, je show, … Twitter is echt gemaakt om te converseren: een korte ‘bedankt!’ of een snelle retweet laat zien dat je bereikbaar bent en dat je het belangrijk vindt wat je fans over jou vertellen. Twitter vindt de muziekscene zo belangrijk dat ze zelfs een soort Twitter-handleiding voor artiesten maakten.

Starten

  1. Registreer je via twitter.com
  2. Kies je username heel zorgvuldig en hou die zo kort mogelijk. Als een fan jou wil vernoemen in een van zijn tweets, wil je hem niet meteen al 15 karakters afnemen met je gebruikersnaam. Twitter hanteert trouwens een maximum van 15 tekens voor jouw naam. Je kan die username later altijd veranderen, maar hou er dan rekening mee dat je plots voor je trouwe volgers veel minder vindbaar zult zijn.
  3. Vertel de wereld wat ze over jou moeten weten in de korte bio. Je krijgt maar 160 tekens, dus hou het catchy en to the point. Maak zoveel mogelijk gebruik van links, bv. naar je website, vi.be, Soundcloud, …
  4. Kies een goeie foto als profielafbeelding. Net zoals bij Facebook kan je ook een ‘header photo’ uploaden. Zorg ervoor dat die qua stijl een beetje overeenkomt met je profielfoto, anders gaat dat vloeken. Gebruik die header photo om meteen al wat relevante info (‘new album out now’) mee te geven, of zorg voor dezelfde look & feel als je artwork, design van je website, …
  5. Kies een aantrekkelijke achtergrond. De indeling van een standaard Twitter-pagina geeft je heel wat ruimte om (bv. aan de linkerkant) nog info mee te geven over shows die eraan komen, nieuwe tracks die je gereleased hebt, … Er bestaan heel wat sites met gratis achtergronden die je kan gebruiken, maar we raden toch aan om echt je eigen ding te doen. Zo kan je er alweer voor zorgen dat het uitzicht van je Twitter-account mooi aansluit bij de rest van je visuele stijl. Het internet staat bol van de tutorials (inclusief afmetingen etc.) om een goeie achtergrond te maken. Dit is bv. een goeie.
  6. Start met tweeten: zoek je eigen ‘tone of voice’ en deel wat je bezig houdt. Lees er de tips in het stuk over sociale media strategie nog eens op na.

Doelstellingen

Voor je begint met tweeten, is het goed om na te denken over het doel van je twitteractiviteiten. Dat helpt je om te bepalen wie je gaat volgen, aan wie je je tweets richt, welke links je met wie deelt, etc. Mogelijke doelstellingen zijn:

  • Nieuwe fans vinden
  • Shows versieren
  • Meer clicks op je blog, website, video’s, … genereren
  • Weten wat er beweegt in het veld
  • Netwerken en nieuwe contacten leggen

Om succesvol te tweeten, kan je best eerst het specifieke taaltje bestuderen dat op Twitter gebruikt wordt. Door allerlei vreemde symbolen en afkortingen, lijken posts in het begin haast onleesbaar, maar eigenlijk vormen ze een unieke manier om creatief om te springen om met de beperking van 140 karakters. Alvast wat jargon:

  • Tweet: een bericht dat je uitstuurt.
  • Reply: reageren op een tweet van een andere gebruiker, door @gebruikersnaam voor je bericht te plaatsen.
  • Mentions: iemand vernoemen in je tweet, alweer d.m.v. @gebruikersnaam.
  • Hashtag (#): een zoekfunctionaliteit op Twitter, waardoor je in één oogopslag zien wat er over een bepaald onderwerp wordt gezegd. Iedereen kan zijn eigen hashtag verzinnen en gebruiken. Hashtags maken het makkelijk om informatie te categoriseren. Als je er niet wijs uit raakt wat sommige tags als #ftw, #fml, #tbt, … betekenen, kan je hier een kijkje nemen. 
  • Retweet (RT): de tweet van iemand anders citeren of delen met je eigen volgers (plus er eventueel extra info aan toevoegen).
  • Direct message (DM): Een rechtstreeks bericht sturen naar een andere gebruiker, zonder dat je volgers dat kunnen zien.
  •  Favorieten: Je kan tweets bewaren door er met je muis over te bewegen en op het sterretje of ‘favorite’ te klikken. Een ideaal systeem om een interessant bericht later te lezen of terug te vinden.
  • #followfriday / #ff: op vrijdag zal je dit regelmatig zien opduiken. Via deze hashtag kan je mensen aanbevelen die de moeite zijn om te volgen. De mogelijkheden zijn eindeloos: je kan bevriende bands/dj’s aanraden aan je volgers, maar ook een ‘fan van de week’ kiezen, etc. 

Do’s en don’ts

Zoals elk sociaal medium kent Twitter een aantal ongeschreven regels. Alles draait natuurlijk om creativiteit, maar om je een hoop ‘unfollows’ te besparen, zetten we er een aantal op een rijtje.

 Doen:

  • Steel met je ogen: bekijk hoe Twitter-gebruikers die jij goed vindt het aanpakken, en haal daaruit de nuttige elementen.
  • Ga op zoek naar mensen die je in je netwerk wil: volg gericht interessante twitteraccounts.
  • Kijk bij gelijkaardige artiesten (‘soundslikes’) of opiniemakers en volg hun volgers.
  • Volg in eerste instantie altijd terug als jij gevolgd wordt.
  • Entertain en informeer: wees interessant om te volgen.
  • Wees sociaal: zoek, vraag en presenteer jezelf actief.
  • Twitter met enige regelmaat, je bepaalt zelf welke regelmaat bij je past.
  • Bedank mensen die je helpen en help ook eens een ander.
  • Maak je tweets actief: gebruik hashtags en vermeld links naar vi.be, YouTube, iTunes, Spotify, enz.
  • Gebruik bv. bit.ly of tinyurl om lange links in je tweets af te korten.
  • Heb je nieuws op je site of blog, verwijs er dan naar met een link in een tweet.
  • Laat zoveel mogelijk weten dat je vindbaar bent op Twitter. Dat kan bijvoorbeeld door je Twitterfeed weer te geven op je site met een widget.
  • Stel jezelf volgende vraag voor je een tweet plaatst: zou ik deze uitspraak ook doen voor een grote groep vrienden/andere artiesten/…? Zo ja, dan is de tweet oké.
  • Geef een nieuwe track gratis weg en vraag je volgers te ‘betalen’ met een tweet via Paywithatweet

 Niet doen:

  • Plaats niet teveel commerciële tweets (“Koop mijn album hier!” of “Bestel tickets voor mijn shows!”).
  • Zoek geen ruzie. Een welgemikte tweet kan wel eens voor wat opschudding zorgen en je zo een kort momentje van ‘Twitter fame’ bezorgen, maar dergelijke dingen escaleren al heel snel, en dan ben je toch vooral een stuk van je reputatie kwijt. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je op je kop moet laten zitten.
  • Stuur geen standaard welkomstboodschap naar nieuwe volgers. Een bericht aan nieuwe volgers is leuk, maar probeer het te personaliseren. 
  • Openlijk vragen aan ‘bekende’ twitteraars met veel volgers om jouw berichten te retweeten, is echt absoluut uit den boze.
  • Steek je niet weg: als je iets zegt op Twitter, zeg dat dan vanuit jezelf. Twitter is een goeie manier om heel rechtstreeks te converseren met je volgers, laat die conversatie dan ook niet over aan een manager, label, …
  • Praat niet enkel over jezelf of jouw muziek. Toon dat je een eigen identiteit hebt en dat er ook andere dingen in de wereld gebeuren die je interesseren.
  • Haal geen stunts uit om per se meer volgers te krijgen. Zorg ervoor dat mensen je om de juiste redenen volgen, namelijk om meer over jou & je muziek te weten te komen.
  • Constant retweeten zonder zelf regelmatig iets nieuws te posten, zal je aantal volgers snel doen afnemen. 

Waarover tweeten?

Twitter is een ideaal instrument om te communiceren met je fans en te netwerken in de muzieksector. Maar wat stuur je allemaal de wereld in? Denk daar goed over na. Je wil vooral geen marktkramer zijn die voortdurend schreeuwt over zijn nieuwe album en shows. Deel in de eerste plaats informatie en leuke weetjes over je muziek en jezelf, zoals updates van het opnameproces of zaken die je meemaakt op tournee, previews van artwork, foto’s van shows en beelden uit de backstage. Varieer en maak updates persoonlijk: waar haal je inspiratie als je songs schrijft, welke bands vind jij de moeite om live te kijken?

Live tweeten tijdens een event of een show kan een grote impact hebben op je volgers. Twitter zegt er zelf het volgende over: 

Live-tweeting not only gives your fans an inside look into your world; its impact on rate of follower increase and engagement can be remarkable. During the 2012 GRAMMYs, 25 musicians live-tweeted the awards from home. Those who posted 15-25 Tweets about the program (St. Vincent, Tegan and Sara and Hunter Burgan) gained on average 25 times more followers than they usually do every day. By tweeting with one another and their fans, their engagement rates shot up almost 32 times.

Niet voor niets heeft Twitter er op hun site voor ontwikkelaars een heel stuk aan gewijd: Live-tweeting Best Practices.

Tweets worden sowieso een pak aantrekkelijker als je foto’s of video’s deelt. Deel backstage shots of laat je gevoel voor humor zien met een leuke foto, maak korte filmpjes van je zottigheden met Vine, …

Je kan je Twitterprofiel(en) ook koppelen aan Facebook: elke tweet wordt dan automatisch gepost op Facebook. We raden dat echter sterk af. Vermijd ‘cross posting’. Twitter is beperkt tot 140 karakters en werkt met hashtags. Facebook kent die beperkingen (nog) niet en laat interactieve posts toe. Gebruik beide platformen voor specifieke doeleinden. Vermijd bovendien dat je twitterprofiel enkel automatische posts van Foursquare checkins of YouTube uploads bevat.

Meet en plan

Twitter laat externe sites toe om de data van het platform te verwerken. Meet het aantal volgers van je twitter profiel via Twittercounter. Naarmate je actiever wordt op Twitter, zal je ook het aantal volgers zien stijgen. Verder bestaan er talloze tools om jouw tweets en die van je volgers te analyseren: zo leer je welk tijdstip het meest geschikt is om je boodschappen wereldkundig te maken en kan je meten hoe vaak er geklikt werd op de links die je deelt. Check in dit verband zeker Tweriod eens!

Twitter stuurt je automatisch een melding als iemand tegen (replies) of over (mentions)  je praat, maar je kan nog een stap verder gaan door zoektermen in te stellen via diverse tools. Zo weet je altijd als eerste wat er over je gepost wordt. Een interessante applicaties is bv. Twilert.

Hoe vaak je tweets uitstuurt, heb je uiteraard volledig zelf in de hand. Het stoort absoluut niet om meerder tweets per dag te versturen, maar laat altijd een uur of 2 tussen. Zo geef je fans voldoende tijd om te kunnen reageren. Geen zin of tijd om de hele dag achter je computer door te brengen? Er bestaan enkele uitstekende tools om je posts in te plannen, zoals Tweetdeck of Hootsuite. Die laten je bovendien toe om tegelijk te zoeken op verschillende zoektermen, meerdere accounts te beheren, …

Heb je vragen of opmerkingen bij deze pagina?
Popadvies op maat
Vind je hier toch niet het antwoord op jouw vraag? Poppunt geeft ook persoonlijk advies.
   popadvies@poppunt.be       Bel 02 504 99 00       Maak een afspraak