Meer halen uit Facebook

Haal het maximum uit het grootste sociale netwerk

Facebook is met meer dan 1,6 miljard gebruikers wereldwijd zonder twijfel het populairste platform. Als dj, muzikant of band mag er geen twijfel over bestaan: ben je niet te vinden op Facebook, dan besta je doodeenvoudig niet. Mocht je nog niet actief zijn op Facebook, dan helpen we je je eerste stappen zetten. En ook de meer ervaren gebruikers vinden hieronder heel wat tips. Check zeker ook ons stuk over sociale media strategie voor algemene tips & tricks.

Creëer een fanpagina

We werken graag van meet af aan een veel gemaakte fout de wereld uit: een profiel is uitsluitend bedoeld voor mensen, waarmee je vrienden kan worden. Organisaties, bedrijven, dj’s, muzikanten en bands maken een fanpagina aan. Dat biedt meteen betere mogelijkheden voor je promotie, want het aantal fans is bijvoorbeeld niet beperkt, wat wel geldt voor vrienden bij persoonlijke profielen.

Als je op Facebook toch een persoonlijk profiel gebruikt, loop je het risico dat de beheerders zonder voorafgaande waarschuwing plots je profiel deleten. Ben je fout van start gegaan, dan kan je de vrienden van je persoonlijk profiel alsnog migreren naar je fanpagina. Een pagina creëren doe je hier; je wordt stap voor stap door het hele proces gegidst.

Ga je je pagina met meerdere mensen beheren, dan maak je best van bij het begin duidelijke afspraken. Wie plaatst welke content online? Wie is de beheerder? Etc. Deze afspraken maken deel uit van jouw sociale media strategie

Gebruik die pagina ook actief: reageer met je paginanaam (i.p.v. je eigen naam) op posts van andere pagina’s (bv. je platenfirma, je boekingskantoor, een festival waar je speelt, …). Zo breng je je Facebook-pagina bij hen onder de aandacht, en kan je meer fans verzamelen doordat de fans van die andere pagina’s jouw Facebook-pagina te zien krijgen.

Content online plaatsen

Eens je pagina aangemaakt is, kan je jezelf aan de wereld beginnen voor te stellen: hoe je klinkt, waar je vandaan komt, wie je invloeden zijn, wat je van een liveset mag verwachten, etc. Vul in de eerste plaats het Info-gedeelte van je pagina zo volledig mogelijk in: korte beschrijving (je bio op 1 of 2 regeltjes samengevat) , lange beschrijving (de uitgebreide versie van je bio), en – vooral – je contactgegevens. Vooraleer je promotie voert voor je fanpagina en uitnodigingen begint rond te sturen, zorg je er het beste voor dat je pagina 100% klaar is. 

Volgende onderdelen zijn onontbeerlijk bij een degelijke fanpagina:

    1. Muziek. Zorg ervoor dat fans op je pagina naar muziek kunnen luisteren. Er zijn heel wat (gratis) tools waarmee je muziek die ergens anders online staat op een mooie manier in je Facebook-pagina kan integreren. Een aantal applicaties laat je niet alleen toe om muziek te streamen, je kan er ook video’s en foto’s in een gepersonaliseerde player mee weergeven. Enkele veelgebruikte plugins voor Facebook zijn Bandpage, Reverbnation en Soundcloud. Naast streaming kan je even goed een soort online muziekwinkel integreren in je fanpagina om zo je muziek direct te verkopen via Facebook. Dat kan opnieuw via Reverbnation, maar ook Bandcamp heeft een zeer goeie Facebook-app om je muziek rechtstreeks aan je fans te verkopen. Is je muziek al te koop op iTunes, dan kan je daar via bv. CD Baby, Nimbit, Fanbridge, Topspinmedia of Smarttab op een mooie manier naar verwijzen. 
    2. Foto’s. Laat zien wie je bent en plaats foto’s online van shows, studio-opnames, het repetitiekot, enz. Toon daarnaast ook wat je bezig houdt. Lees je een boek als inspiratiebron voor nieuwe lyrics of heb je een fantastische dj-set gezien? Deel dat dan, en durf ook promo te maken voor bevriende muzikanten of dj’s. Gebruik de omslagfoto op Facebook als je uithangbord, en om aandacht te vragen voor nieuwe concertdata, een cd-release, etc. Volgens de regels mogen er op die omslagfoto geen webadres, mailadres of kortingen vermeld staan, maar veel problemen krijg je daar doorgaans niet mee. Wissel je omslagfoto regelmatig af. 
Photos are almost as important as text, because they convey a humanity and realness text cannot. – Bob Lefsetz
    1. Events. Je kan voor elke nieuwe show een event(pagina) aanmaken en delen met je fans, maar dat is op de lange duur behoorlijk tijdsintensief. Om dat te vermijden, kan je gebruik maken van applicaties als Eventful en Reverbnation, die ervoor zorgen dat je speelkalender automatisch op je Facebook-fanpagina terecht komt. Eventful heeft bovendien als voordeel dat fans je kunnen vragen om in hun stad te komen spelen. Handig en leuk om te weten als je een tournee plant. Je kan ook gebruik maken van externe sites als Bandsintown of Songkick die ervoor zorgen dat je speeldata op al je sociale netwerken terecht komen. Tot slot kan je ook via Artistdata met één druk op de knop je kalender overal synchroniseren. 
Let op met het gebruik van posters die vol met tekst staan. Facebook zal je promotie sowieso weigeren als een image meer dan 20% tekst bevat, dus maak een aangepaste afbeelding. Meer uitleg vind je hier.
  1. Video’s. Videoclips zijn één ding, livebeelden kunnen nog veel meer vertellen over jou als artiest. Ze zijn trouwens van wezenlijk belang om organisatoren te overtuigen om je een plaats op hun podium te geven. Daarnaast kunnen behind the scenes filmpjes, een videodagboek van studio-opnamets etc. wezenlijk deel uitmaken van je promotiecampagne. Veel meer daarover lees je hier. Je kan uiteraard gewoon video’s delen op de wall of timeline van je pagina, maar via de app Youtube Tab kan je heel gemakkelijk al je YouTube-video’s op koppelen, centraliseren en beheren onder één specifieke tab op je pagina.
  2. Nieuwsbrief. Als je een nieuwsbrief verstuurt, roep dan je fans via Facebook op om zich in te schrijven. Als je het programma Mailchimp gebruikt, krijg je een applicatie die je aan je fanpagina kan toevoegen om het je fans nog makkelijker te maken om in te schrijven. Een uitstekende manier om fans te stimuleren om zich in te schrijven voor je mailinglist, is een download van een song in ruil aan te bieden. Band Profile van Reverbnation is daarvoor erg geschikt.

Sommige mailprogramma’s laten ook toe een Contest-tab op je Facebook-pagina aan te maken, waar fans bv. een gratis download of ticket krijgen na registratie met hun e-mailadres.

Customizen

Facebook biedt je heel wat (vaak goed verstopte) mogelijkheden om allerlei zaken op je pagina aan te passen. Maak er zoveel mogelijk gebruik van, want daarmee zorg je ervoor dat je pagina echt ‘van jou’ wordt en dus meer opvalt.

  1. URL. Via facebook.com/username kan je de URL van je fanpagina aanpassen. Kies voor een korte, logische en makkelijk te onthouden URL, meestal gewoon facebook.com/bandnaam of facebook.com/dj-naam. Je kan eerst controleren of de URL die je wil nog beschikbaar is. Let op: eens je die hebt geregistreerd, kan je die niet meer veranderen, dus denk er best twee keer over na.
  2. Lay-out. Los van je omslag- en profielfoto, kan je ook de tabs (onder je omslagfoto, rechts van je pagina-informatie) aanpassen, wisselen van plaats, herbenoemen en aantrekkelijker maken. Als je daar apps hebt geïnstalleerd (bv. voor je kalender, Soundcloud, Mixcloud, YouTube, …) kan je de afbeelding wijzigen. Op die manier kan je, samen met je omslag- en profielfoto, alle afbeeldingen aanpassen aan je huisstijl, het artwork van je nieuwe plaat, … Via externe diensten als Reverbnation of Woobox kan je ook je tabs aanpassen. 
  3. Timeline. Sinds de komst van de timeline kan je je hele geschiedenis op een aantrekkelijke manier weergeven. Je kan je biografie, discografie, … dus helemaal uiteen rafelen op de timeline van je pagina in de vorm van ‘milestones’. Daar kan je telkens een foto, video of stukje tekst aan koppelen. Zo geef je je fans een goed beeld van hoe je aan de weg timmert. Belangrijke tip: als je nu meteen als je archiefmateriaal in één keer in een hele hoop milestones wil gieten, vergeet dan niet om de optie ‘verberg in nieuwsoverzicht’ aan te vinken. Zo prop je de feed van je fans niet vol terwijl jij bezig bent je timeline in te vullen. Nog een interessante eigenschap van de timeline, is dat je een post bovenaan je timeline kunt ‘vastpinnen': de post verschijnt als eerste onder de omslagfoto en blijft staan totdat je die vervangt door een andere post. Een andere techniek om een post extra in de verf te zetten, is highlighting. Door op het stericoon in de rechterbovenhoek van je post te klikken, spreidt die zich over de hele breedte van de timeline, wat extra opvalt.

Promoten

Omdat haast iedereen vandaag op Facebook zit, is de uitdaging om op te vallen, de aandacht te trekken, bijzonder groot geworden. Het platform maakt het er zelf niet makkelijker op: Facebook maakt gebruik van een complexe formule die bepaalt hoe zichtbaar jouw posts zijn voor je fans, dus hoe hard jouw posts opvallen op hun newsfeed. Dat algoritme heette vroeger EdgeRank, maar sinds het grondig werd aangepast in augustus 2013 gaat het door het leven als het News Feed Algorithm. Volgens Facebook zelf zijn er ongeveer 100.000 factoren die mee bepalen hoe hard jouw posts gepromoot worden. De drie belangrijkste zijn nog steeds populariteit, nieuwheid en relevantie. Ook de manier van content uploaden speelt een rol: Facebook geeft ‘eigen’ foto’s en video’s meer exposure; je kan dus beter content rechtstreeks uploaden op Facebook in plaats van te sharen vanuit externe platforms als Instagram, YouTube etc. Facebook geeft zelf beknopte uitleg, maar op het web vind je heel wat uitleg en tips & tricks om het algoritme in jouw voordeel te laten werken.

Engagement, met andere woorden het aantal ‘likes, shares & comments’ bepaalt duidelijk mee hoeveel fans jouw posts te zien krijgen. Om je bereik uit te breiden, bestaan er enkele (gratis of betalende) trucjes.

    1. Interessante, gevarieerde content. Om je score in het News Feed Algorithm te verhogen, moet je content creëren die een actie uitlokt bij mensen (dus reageren, delen of liken). Makkelijker gezegd dan gedaan, maar er zijn een aantal richtlijnen die je kunnen helpen. Ga na hoe je doelpubliek eruitziet: wat zijn hun interesses en wat vinden ze leuk? Experimenteer met verschillende soorten content en hou in de gaten waarop de meeste reacties krijgt. Praat niet voortdurend over jezelf of je muziek, maar probeer op je eigen manier toegevoegde waarde te leveren aan fans door ook te laten zien wat jou bezig houdt.  Praat bovendien mét fans: vraag hun mening over je artwork, deel interessante nieuwtjes en links of geef tips over muzikale ontdekkingen. Vermijd dat je voortdurend de marktkramer speelt: “koop onze plaat!”, “bestel je tickets!”, etc.
      Updates die een mix van tekst en afbeelding bevatten, worden volgens diverse onderzoeken het meest gewaardeerd. Je ranking stijgt verder als je verschillende soorten content varieert. En zoals hierboven al vermeld: rechtstreekse uploads op Facebook scoren beter dan shared content. 
Kristof Claes (Goldfox) - Goede en slechte content

Kristof Claes (Goldfox) - Goede en slechte content

  1. Stimuleer ‘clickthroughs’. Link vanop je fanpagina naar je website, blog of andere kanalen. Dat kan je score beïnvloeden: die gaat automatisch omhoog als mensen niet enkel reageren op je updates in het nieuwsoverzicht, maar ook regelmatig doorklikken. Facebook beschouwt dat namelijk als een signaal dat er veel interesse is. Je kan bijvoorbeeld via een korte aankondiging een voorproefje weggeven van je nieuwe website, artwork of belangrijk nieuws, of organiseer een wedstrijd waaraan fans kunnen deelnemen op je website.
  2. ‘Meldingen ontvangen’ en ‘weergeven in nieuwsoverzicht’. Het wordt vaak over het hoofd gezien, maar achter de knop ‘Vind ik leuk’ op je pagina kunnen je fans settings aanpassen zodat ze jouw berichten altijd te zien krijgen. Als ze ‘weergeven in nieuwsoverzicht’ aanvinken, komen jouw posts sowieso in hun feed terecht. Als ze ‘meldingen ontvangen’ aanzetten, krijgen ze zelfs iedere keer een update (bij het ‘wereldbolletje’ bovenaan links) als je iets op je pagina hebt gezet. Vraag je fans gerust via een berichtje om die settings aan te passen.
  3. Betalend promoten. Door de veelheid aan posts op een dag zien doorgaans slechts 2 tot 7% van je fans een update passeren. Je kan berichten die na 21 juni 2012 geschreven zijn, promoten met een klein budget zodat meer fans die te zien krijgen. De setup is doodeenvoudig: door op ‘bericht boosten’ te klikken, kan je bepaalde berichten promoten bij mensen die je pagina al leuk vinden (en hun vrienden), ofwel bij een heel specifiek bepaald doelpubliek (op basis van locatie, geslacht, …). Daarna kies je je budget, en je ziet meteen hoeveel mensen er bereikt zullen worden. Met 5 euro bereik je bijvoorbeeld al snel 1500 mensen.
    Je kan nog een stap verder gaan door een Facebook-advertentie te maken, bv. voor een speciaal event, de lancering van een nieuwe plaat, … Ook hier kies je een bepaald budget (per dag of voor de volledige looptijd van een bepaalde campagne), gebaseerd op het aantal weergaven of het aantal keer dat mensen op je advertentie klikken. Als je budget op is, stopt de campagne. Facebook voorziet zelf uitgebreide uitleg over hun advertenties. Tegenwoordig neemt Facebook ook Instagram mee in de promotie: als je een advertentie maakt voor Facebook, kan je die meteen ook als sponsored post op Instagram laten verschijnen. Sowieso een grote meerwaarde.
Kristof Claes (Goldfox) - Betaalde promo

Kristof Claes (Goldfox) - Betaalde promo

Meten is weten

Om te zien welke updates het beste werken, moet je regelmatig de statistieken van je pagina controleren. Facebook Insights biedt je gratis een uitgebreid overzicht van de gebruikers en de interacties die plaatsvinden op je fanpagina. Zo krijg je inzage in het aantal (actieve) gebruikers, likes, paginaweergaves en de demografische data van je gebruikers, je ziet op welk tijdstip de meeste van je fans online zijn, etc. De statistieken vind je helemaal bovenaan je pagina, in het Administratiepanel, boven je omslagfoto. 

 Vergeet niet om ‘Insights for domains’ te installeren als je een ‘like’ of ‘share’ button op je website geïnstalleerd hebt. Door enkele regels html-code toe te voegen aan je site krijg je in de statistieken van je Facebook-pagina te zien hoe vaak, wanneer, … mensen op die buttons hebben geklikt. Surf naar facebook.com/insights en klik op de groene knop rechtsboven om deze functie te activeren.

Up to date?

Facebook is constant in beweging en test ook regelmatig nieuwe tools en aanpassingen uit op een kleine groep gebruikers. Af en toe schaft de site oudere functionaliteiten af, of veranderen er bepaalde instellingen die een mogelijk effect hebben op je pagina. Er bestaan talrijke blogs, websites en Facebookpagina’s waarmee je op de hoogte blijft van de aanpassingen en komende nieuwigheden, zoals Hypebot en Mashable. Hou ze in de gaten!

Laat je zeker ook inspireren door anderen: verken Facebook, bezoek pagina’s van bedrijven, organisaties, andere bands en dj’s, word lid van interessante groepen, test applicaties uit, … Kortom: leer de Facebookwereld van binnenuit kennen en ontdek de kracht van het grootste sociale netwerk ter wereld door er deel van uit te maken.

Heb je vragen of opmerkingen bij deze pagina?
Popadvies op maat
Vind je hier toch niet het antwoord op jouw vraag? Poppunt geeft ook persoonlijk advies.
   popadvies@poppunt.be       Bel 02 504 99 00       Maak een afspraak