Meer halen uit Instagram

Foto's en video's delen alsof je leven ervan afhangt

In een digitale wereld die alsmaar visueler wordt, winnen visuele sociale media constant aan belang. Daarom ging Facebook in 2012 voor een serieuze overname en kocht het Instagram voor een miljard euro. Het platform was toen nog goed voor 50 miljoen gebruikers. In 2018 bereikte het kleinere broertje de kaap van een miljard gebruikers. Ook een kleine drie miljoen Belgen maakt gebruik van de hippe applicatie. En als je weet hoe belangrijk beelden tegenwoordig zijn, is Instagram gewoon een onmisbaar promotiekanaal. Een post op Instagram bereikt trouwens een pak meer mensen dan een post op Facebook met een vergelijkbaar aantal volgers. Vooral mensen tussen de 18 en 30 jaar zijn alomtegenwoordig op het sociaal medium.

Als artiest breng je naast een muzikaal verhaal ook een visueel verhaal dat enerzijds een context biedt aan je muziek maar anderzijds ook meerwaarde creëert binnen jouw universum als muzikant. Instagram is de ideale tool om dit aspect weer te geven en te belichten. Geen technische voorkennis vereist, met een smartphone en onderstaande tips in je hand kan je immers al een meer dan degelijk Instagram-profiel en -strategie uitbouwen.

Starten

  1. Download de app in de App Store (iOS) of Google Play Store (Android). Dat klinkt erg logisch, maar Instagram is, in vergelijking met andere social media, enkel een mobiele app. Op instagram.com kan je geen foto’s uploaden of bewerken (en laat dat nu net de kern van het medium zijn) maar zijn wel alle andere functies beschikbaar.
  2. Registreer je. Kies je username heel zorgvuldig (bij voorkeur dezelfde als op andere sociale media om het voor je fans gemakkelijk te maken). Je kan je username later altijd veranderen maar dit kan er voor zorgen dat sommige van je fans je profiel niet meer terugvinden. Heb je al een persoonlijke account, dan maak je als artiest best ook een bedrijfsprofiel aan. Hiermee krijg je toegang tot statistieken, advertenties en kan je een verified badge aanvragen. Je kan een bestaand profiel ook gewoon omzetten naar een bedrijfsprofiel.
  3. Vervolledig je profiel door:
    • een korte bio te schrijven. Hou je bio kort en informatief. Instagram is een visueel medium waar je je verhaal vooral vertelt met foto’s en video’s, niet zozeer met woorden.
    • een profielafbeelding in te stellen. Kies een goeie foto die jou of jullie als muzikant of band duidelijk weergeeft, bijvoorbeeld de foto die je ook op andere sociale media gebruikt.
    • een link in te vullen naar je website. Als je (nog) geen website hebt, link je hier best naar een pagina waar je fans meer informatie en/of muziek van jou kunnen terugvinden: je Facebook-pagina, Soundcloud-profiel, vi.be-profiel of Spotify-profiel zijn enkele aanraders. Let op: je profiel is de enige plek waar je een (werkende) link naar een website kan invullen: op links in foto’s kan je niet klikken. Het is dus belangrijk dat je de link in je profiel zorgvuldig kiest. Je kan deze link wel op elk moment aanpassen.
  4. Upload minstens één foto of video zodat je profiel niet leeg is. Niemand is geïnteresseerd in een lege doos.

Maak je account zo aantrekkelijk mogelijk

Instagram is bedoeld om foto’s en video’s te delen. Tekst (de zogenaamde ‘caption’) dient meer ter ondersteuning van je foto. Instagram is op die manier een soort van visuele cv: je profiel is een samenraapsel van al je foto’s en video’s. Hoe aantrekkelijker deze foto’s en video’s, hoe aantrekkelijker je profiel, en hoe groter de kans dat mensen je ook effectief zullen volgen. Het is dan ook van het grootste belang dat je twee keer nadenkt alvorens je een foto of video post.

Kwaliteit

Ook al zullen de meeste van je fans je foto of video op hun smartphone te zien krijgen, toch helpt het zeker als ze er wat goed uitzien. Enkele tips op een rijtje:

  • Zowat iedereen loopt tegenwoordig met een smartphone rond waar wel één of andere megapixel-camera in geïnstalleerd zit. Maak hier dan ook zeker gebruik van! Des te nieuwer het model, des te beter je foto’s en videos.
  • Maak foto’s en video’s met de native camera-app van je telefoon (of een betere versie). Instagram heeft zelf ook een in-app camera maar de kwaliteit hiervan is zienderogen slechter. Je kan elke foto of video, met welke app je ze ook neemt, altijd importeren in Instagram. Je kan zelfs foto’s en video’s vanop je computer importeren in Instagram.
  • Bewerk je foto’s om ze zo goed mogelijk tot hun recht te laten komen. Programma’s zoals Photoshop (Lightroom) zijn hier natuurlijk perfect voor, maar als leek kan je al veel doen op mobiele varianten zoals VSCO en Snapseed van Google. Een kleine filter om de kleuren wat bij te sturen en wat minder of meer belichting kunnen al wonderen doen voor je foto’s! Ook in Instagram zelf kan je je foto bewerken met een aantal standaard-filters en effecten. 
  • Als je trouw kan blijven aan een bepaalde esthetiek of stijl, moet je dit zeker doen. Ga op zoek naar een manier om jouw berichten te laten opvallen in de massa. Wanneer je elke keer een andere filter gebruikt, zal jouw profiel er gewoon minder clean uitzien. Sommigen kiezen er bijvoorbeeld voor om posts op te sparen en dan per 3 te posten.
  • Als je een video plaatst kijk je best ook even naar de omslagframe (ook wel ‘still’ genoemd), het beeld dat je volgers in hun feed te zien zullen krijgen alvorens ze het filmpje afspelen. Zorg ervoor dat dit beeld aanspreekt om de rest van het filmpje te kijken om meer weergaven te hebben.

Content

Je kan tegenwoordig op drie manieren content delen op Instagram. De feed is normaal de plek waar je de beste foto’s en filmpjes (van max. een minuut) verzamelt. Gebruikers proberen er dan ook voor te zorgen dat hun feed een zo goed mogelijke reflectie is van waar ze als artiest of band voor staan. Je zou het kunnen zien als een visuele CV voor jouw muzikaal project. Wanneer geïnteresseerden, zowel fans als mensen uit de sector, een bezoek brengen aan jouw pagina, wil je uiteraard dat dit er gewoon goed uitziet.

Via stories of ‘jouw verhaal’ ben je iets vrijer in de content die je deelt, aangezien die maar 24 uur blijven staan. Hier is meer ruimte voor spontane momentopnames. Foto’s worden vijf seconden geprojecteerd en video’s kunnen gaan tot vijftien seconden. Hierdoor krijg je de gelegenheid om je meer van je persoonlijke en spontane kant te laten zien. Dit kan ertoe leiden dat fans zich meer met je kunnen vereenzelvigen en sneller geneigd gaan zijn om te interageren. Stories bieden ook de mogelijkheid om live te gaan, dé manier om heel direct aan storytelling (letterlijk) te gaan doen. Volgers krijgen namelijk een melding telkens iemand live gaat. Via de ‘uitgelichte verhalen’ kan je de meest relevante stories ook bundelen per categorie. Een leuke meerwaarde voor jouw profiel!

Sinds kort is de Music’-functie voor je verhaal ook beschikbaar in België. Hierdoor kan je een ‘muzieksticker’ toevoegen aan je verhaal om het zo te voorzien van een bijpassende soundtrack. De bibliotheek waar je de nummers uit kan kiezen is gelinkt aan de partnerships tussen Instagram (grote broer Facebook dus) en enkele major en independent labels. Het is dus nog even wachten -en hopen- op een functie waarmee je je eigen muziek rechtstreeks kunt toevoegen aan je posts!

Tenslotte is er nog IGTV (Instagram TV). Deze gloednieuwe feature maakt het mogelijk om filmpjes te delen die tot tien minuten duren. Met IGTV probeert Facebook de mensen van Youtube weg te houden. Of dat ook zal lukken is nog maar de vraag. Instagram kan voortaan dus gebruikt worden om volledige videoclips of live sessies te delen. Protip: wanneer je een video geüpload hebt naar IGTV kan je er in jouw verhaal ook naar linken.

Net als Facebook, werkt ook Instagram met een complex algoritme. Niet ontoevallig is de hoeveelheid engagement opnieuw van belang, maar ook de snelheid waarmee je likes of comments uitlokt speelt mee. Ook het aantal tijd dat iemand naar jouw post kijkt bepaalt mee hoezeer je geboost zal worden in de feed.

Je uitgangspunt moet altijd de look & feel van je muzikaal verhaal zijn: dit is immers wat je uitdraagt als muzikant of band (of om het met een lelijk woord te zeggen: je ‘product’). Laat alles vertrekken van deze stijl, van deze look & feel. Op die manier creëer je een duidelijke visuele identiteit. Een mooie foto of video in de lijn van je muziek is één, minstens even belangrijk is de inhoud van de foto of video, het verhaal dat verteld wordt.

De opties zijn eindeloos. Doe hiervoor zeker inspiratie op bij andere muzikanten en bands, maar probeer vooral je eigen ding te doen en kijk naar wat jou typeert en probeer dat op een leuke manier weer te geven.

Enkele zaken waar je als band of muzikant zeker foto’s en/of video’s van kan (moet) posten:

  • profielfoto’s
  • artwork
  • teasers van clips
  • behind the scenes (fotoshoots, studio, repetities, tour, etc.)
  • live shows (evt. fan footage)
  • persvermeldingen
  • tourdata
  • steun aan/van bevriende bands
  • muzikale ontdekkingen/inspiraties

Je kan daarnaast Instagram ook op een iets originelere manier gebruiken – het is iets meer werk voor jou als muzikant, maar het is des te leuker voor je fans. Enkele voorbeelden:

    • collage van verschillende foto’s die samen één foto vormen;
    • altijd met vaste kleuren werken, bijvoorbeeld enkel zwart-wit foto’s of enkel foto’s met een felle tint blauw/groen/rood;
    • fotoreeks van hetzelfde moment/onderwerp om verschillende aspecten ervan te belichten.

Doe vooral wat bij jou/jullie goed aanvoelt, maar zoek wel een manier om jouw foto’s en video’s uit de massa te laten springen. Geef ze een eigen smoel.

Do’s en don’ts

Do’s:

  • Interageer met je publiek. Reageer op comments van je fans en like foto’s van fans die naar je concerten komen. Telkens als je ziet dat fans iets plaatsen en jou taggen, kan je hen bedanken met een like of reactie. Wanneer je getagd wordt in andermans verhaal, kan je dit bericht ook nog eens delen in jouw eigen verhaal. Niets zo leuk als een artiest waar je fan van bent die je bestaan op één of andere manier erkent!
  • Originele captions: hoewel tekst ondergeschikt is, kan een goeie caption wel voor meer interactie zorgen. Schrijf je er een origineel of grappig tekstje bij, dan gaan mensen sneller geneigd zijn om even bij jouw bericht stil te staan en ‘meer te lezen’. Wanneer je meerdere foto’s tegelijk post, kan je hen er bijvoorbeeld van proberen te overtuigen om naar rechts te swipen.
  • Geotag je foto’s en video’s met de locatie (zeker bij buitenlandse optredens). Leuke herinnering voor jou en aan je fans toon je meteen dat je heel wat kilometers maakt om je muziek live te brengen.
  • Durf te experimenteren met de nieuwe features en het algoritme zal je belonen! Deze worden steeds duidelijk aangekondigd in het verhaal van Instagram zelf. De stories bijvoorbeeld krijgen regelmatig een update. Sliders en polls zijn nuttig voor feedback en zorgen ervoor dat mensen langer op jouw post blijven. Sinds kort kan je zelfs rechtstreeks vragen gaan stellen aan jouw volgers. Met toepasselijke emoji’s en gifs kan je verhalen wat ludieker maken.
  • Pas de link in je profiel aan als je je fans rechtstreeks (tijdelijk) op een bepaalde link wil wijzen. Stel, je hebt een nieuwe clip uitgebracht: pas je link dan aan naar de YouTube-link waar je fans de clip kunnen zien en vermeld bij je foto of video (een still uit je video, een tiental seconden uit je video, een behind the scenes foto – noem maar op) dat de link naar de clip op je profiel terug te vinden is (“link in bio” heet dat dan in Instagram-lingo).

Don’ts:

  • Hashtags kunnen mensen naar je foto’s en video’s leiden wat extra engagement en/of nieuwe fans kan opleveren. Wees hier wel karig in want een massa hashtags oogt uiterst onprofessioneel. Laat te algemene zaken zoals #music #band #newmusic #singersongwriter #video achterwege en focus je op event-eigen hashtags (van festivals, concertzalen, etc).
  • Beperk je band-profiel tot zaken die gerelateerd zijn aan je band en maak een apart profiel aan voor je privé-kiekjes. Je fans zitten wellicht niet te wachten op foto’s van zatte feestjes of feestmalen, hoe leuk of of hoe lekker deze ook zijn.

Maak (effectief) foto’s en video’s

Als band heb je vaak andere zaken aan je hoofd dan foto’s en video’s te staan maken: op optredens moet je opzetten, spelen, opruimen en als het even kan nog wat genieten van het moment; in de studio wil je elk moment investeren in je muziek; enzoverder. Nochtans lenen al deze (vaak unieke) momenten zich uitstekend voor beeldmateriaal, dus zorg er dan ook voor dat dit ook effectief gebeurd. Maak een beurtrol binnen je band of neem een fotograaf mee voor belangrijke momenten, anders sta je natuurlijk helemaal nergens met je goed uitgekiende Instagram-strategie. Let er wel op dat je ook niet zodanig veel post dat het spam wordt en je ontvolgd wordt. Je hebt natuurlijk drukke en minder drukke periodes, maar een gemiddelde van een tweetal posts per week is zeker oké.

Sponsored posts

Als je eraan denkt om te adverteren via Instagram, moet jouw bedrijfsprofiel gekoppeld zijn met een Facebook-pagina. Vervolgens kan je ook toegang krijgen tot de handige ‘Business Manager’ waar je een waaier van advertentiemogelijkheden aangeboden krijgt. Het is vaak interessant om betalend te promoten via beide kanalen. Let er dan wel op dat het formaat van de beelden voor beide platformen geschikt is! Alle Instagram-advertenties, zowel als story of als ‘gewone’ post, kunnen onder de afbeelding of video een actieknop bevatten (klik voor meer informatie, shop hier, swipe up, …), iets wat normaal enkel aan de verified accounts of accounts met 10.000 volgers is voorbehouden.

Meten is weten

Instagram-statistieken geven je basisinformatie over je volgers en de mensen die contact hebben met jouw bedrijfsprofiel op Instagram. Je kunt bijvoorbeeld statistieken over geslacht, leeftijdscategorie en locatie bekijken als je de kaap van honderd volgers hebt bereikt. Je kunt ook zien welke berichten en verhalen je doelgroep ziet en met welke ze de meeste interactie hebben. Statistieken over je account bevatten ook informatie over betaalde activiteiten. ‘Bereik’, ‘Bereikte accounts’, ‘Weergaven’ en ‘Weergaven per dag’ tonen zowel betaalde als organische activiteit.

Heb je vragen of opmerkingen bij deze pagina?
Popadvies op maat
Vind je hier toch niet het antwoord op jouw vraag? Poppunt geeft ook persoonlijk advies.
   popadvies@poppunt.be       Bel 02 504 99 00       Maak een afspraak