Meer halen uit Instagram

Foto's en video's delen alsof je leven ervan afhangt

In een digitale wereld die alsmaar visueler wordt, winnen visuele sociale media constant aan belang. Hoewel Snapchat met rasse schreden nadert, is Instagram nog altijd een van de meest populaire apps in deze categorie. Instagram begon in 2010 als een app waar je foto’s en video’s kon delen. Sindsdien zijn er meer dan 400 miljoen actieve maandelijkse gebruikers, worden er meer dan 80 miljoen foto’s per dag gedeeld en telt het Instagram-archief al meer dan 40 miljard foto’s. De service werd gaandeweg uitgebreid met een aantal technische snufjes maar het delen van foto’s en video’s blijft wel nog steeds de kern van Instagram.

Als artiest breng je naast een muzikaal verhaal ook een visueel verhaal dat enerzijds een context biedt aan je muziek maar anderzijds ook meerwaarde creëert binnen jouw universum als muzikant. Instagram is de ideale tool om dit aspect weer te geven en te belichten. Geen technische voorkennis vereist, met een smartphone en onderstaande tips in je hand kan je immers al een meer dan degelijk Instagram-profiel en -strategie uitbouwen.

Starten

  1. Download de app in de App Store (iOS) of Google Play Store (Android). Dat klinkt erg logisch, maar Instagram is, in vergelijking met andere social media, enkel een mobiele app. Op instagram.com kan je geen foto’s uploaden of bewerken (en laat dat nu net de kern van het medium zijn) maar zijn wel alle andere functies beschikbaar.
  2. Registreer je. Kies je username heel zorgvuldig (bij voorkeur dezelfde als op andere sociale media om het voor je fans gemakkelijk te maken). Je kan je username later altijd veranderen maar dit kan er voor zorgen dat sommige van je fans je profiel niet meer terugvinden.
  3. Vervolledig je profiel door:
    • een korte bio te schrijven. Hou je bio kort en informatief. Instagram is een visueel medium waar je je verhaal vooral vertelt met foto’s en video’s, niet zozeer met woorden.
    • een profielafbeelding in te stellen. Kies een goeie foto die jou of jullie als muzikant of band duidelijk weergeeft, bijvoorbeeld de foto die je ook op andere sociale media gebruikt.
    • een link in te vullen naar je website. Als je (nog) geen website hebt, link je hier best naar een pagina waar je fans meer informatie en/of muziek van jou kunnen terugvinden: je Facebook-pagina, Soundcloud-profiel, vi.be-profiel of Spotify-profiel zijn enkele aanraders. Let op: je profiel is de enige plek waar je een (werkende) link naar een website kan invullen: op links in foto’s kan je niet klikken. Het is dus belangrijk dat je de link in je profiel zorgvuldig kiest. Je kan deze link wel op elk moment aanpassen.
  4. Upload minstens één foto of video zodat je profiel niet leeg is. Niemand is geïnteresseerd in een lege doos.

Maak je account zo aantrekkelijk mogelijk

Instagram is bedoeld om foto’s en video’s te delen. Tekst (de zogenaamde ‘caption’) dient meer ter ondersteuning van je foto. Instagram is op die manier een soort van visuele cv: je profiel is een samenraapsel van al je foto’s en video’s. Hoe aantrekkelijker deze foto’s en video’s, hoe aantrekkelijker je profiel, en hoe groter de kans dat mensen je ook effectief zullen volgen. Het is dan ook van het grootste belang dat je twee keer nadenkt alvorens je een foto of video post.

Volgende tips kunnen alvast een goeie leidraad bieden.

    1. Kwaliteit. Ook al zullen de meeste van je fans je foto of video op hun smartphone te zien krijgen, toch helpt het zeker als ze er wat goed uitzien. Enkele tips op een rijtje:
      • Zowat iedereen loopt tegenwoordig met een smartphone rond waar wel één of andere megapixel-camera in geïnstalleerd zit. Maak hier dan ook zeker gebruik van! Des te nieuwer het model, des te beter je foto’s en videos.
      • Maak foto’s en video’s met de native camera-app van je telefoon (of een betere versie). Instagram heeft zelf ook een in-app camera maar de kwaliteit hiervan is zienderogen slechter. Je kan elke foto of video, met welke app je ze ook neemt, altijd importeren in Instagram. Je kan zelfs foto’s en video’s vanop je computer importeren in Instagram.
      • Bewerk je foto’s om ze zo goed mogelijk tot hun recht te laten komen. Programma’s zoals Photoshop (Lightroom) zijn hier natuurlijk perfect voor, maar als leek kan je al veel doen op mobiele varianten zoals VSCO en Snapseed van Google. Een kleine filter om de kleuren wat bij te sturen en wat minder of meer belichting kunnen al wonderen doen voor je foto’s! Ook in Instagram zelf kan je je foto bewerken met een aantal standaard-filters en effecten. 
      • Als je een video post kijk je best ook even naar de omslagframe (ook wel ‘still’ genoemd), het beeld dat je volgers in hun feed te zien zullen krijgen alvorens ze het filmpje afspelen. Zorg ervoor dat dit beeld aanspreekt om de rest van het filmpje te kijken om meer weergaven te hebben.
    2. Content. Je uitgangspunt hier moet altijd de look & feel van je muzikaal verhaal zin: dit is immers wat je uitdraagt als muzikant of band (of om het met een lelijk woord te zeggen: je ‘product’). Laat alles vertrekken van deze stijl, van deze look & feel. Op die manier creëer je een duidelijke visuele identiteit.
      Een mooie foto of video in de lijn van je muziek is één, minstens even belangrijk is de inhoud van de foto of video, het verhaal dat verteld wordt. En dat verhaal mag je vrij letterlijk nemen: dankzij de stories-functie kan je ook met Instagram visuele verhalen vertellen, net zoals je dat met Snapchat ook kan. Naast het tonen van de look & feel draait Instagram natuurlijk rond de content die je deelt, dus je foto’s en video’s. Hoe toffer en origineler de content die je post, hoe hoger het engagement (likes en comments) van je volgers. De truc zit ‘m er dan ook in je content zorgvuldig te cureren en foto’s en video’s te posten waarvan je denkt dat ze je fans op één of andere manier zal interesseren.
      De opties zijn eindeloos. Doe hiervoor zeker inspiratie op bij andere muzikanten en bands, maar probeer vooral je eigen ding te doen en kijk naar wat jou typeert en probeer dat op een leuke manier weer te geven.
      Enkele zaken waar je als band of muzikant zeker foto’s en/of video’s van kan (moet) posten:

      • profielfoto’s;
      • artwork;
      • teasers van clips;
      • behind the scenes (fotoshoots, studio, repetities, tour, etc.)
      • live shows (evt. van fans)
      • persvermeldingen;
      • tourdata;
      • muziek (je kan hiervoor andere apps zoals PicMusic en Cymbal.FM gebruiken).

Je kan daarnaast Instagram ook op een iets originelere manier gebruiken – het is iets meer werk voor jou als muzikant, maar het is des te leuker voor je fans. Enkele voorbeelden:

    • collage van verschillende foto’s die samen één foto vormen;
    • altijd met vaste kleuren werken, bijvoorbeeld enkel zwart-wit foto’s of enkel foto’s met een felle tint blauw/groen/rood;
    • fotoreeks van hetzelfde moment/onderwerp om verschillende aspecten ervan te belichten.

Doe vooral wat bij jou/jullie goed aanvoelt, maar zoek wel een manier om jouw foto’s en video’s uit de massa te laten springen. Geef ze een eigen smoel.

Do’s en don’ts

Do’s:

  • Interageer met je publiek. Reageer op comments van je fans en like foto’s van fans die naar je concerten komen. Niets zo leuk als een artiest waar je fan van bent die je bestaan op één of andere manier erkent!
  • Post regelmatig een nieuwe foto of video zodat je fans zien dat je bezig bent en ze nieuwsgierig worden naar meer.
  • Originele captions: hoewel tekst ondergeschikt is, kan een goeie caption wel voor meer interactie zorgen. Stel een vraag, zeg iets grappigs, geef een emotie weer.
  • Geotag je foto’s en video’s met de locatie (zeker bij buitenlandse optredens). Leuke herinnering voor jou en aan je fans toon je meteen dat je heel wat kilometers maakt om je muziek live te brengen.
  • Pas de link in je profiel aan als je je fans rechtstreeks (tijdelijk) op een bepaalde link wil wijzen. Stel, je hebt een nieuwe clip uitgebracht: pas je link dan aan naar de YouTube-link waar je fans de clip kunnen zien en vermeld bij je foto of video (een still uit je video, een tiental seconden uit je video, een behind the scenes foto – noem maar op) dat de link naar de clip op je profiel terug te vinden is (“link in bio” heet dat dan in Instagram-lingo).

Don’ts:

  • Hashtags kunnen mensen naar je foto’s en video’s leiden wat extra engagement en/of nieuwe fans kan opleveren. Wees hier wel karig in want een massa hashtags oogt uiterst onprofessioneel. Laat te algemene zaken zoals #music #band #newmusic #singersongwriter #video achterwege en focus je op event-eigen hashtags (van festivals, concertzalen, etc).
  • Beperk je band-profiel tot zaken die gerelateerd zijn aan je band en maak een apart profiel aan voor je privé-kiekjes. Je fans zitten wellicht niet te wachten op foto’s van zatte feestjes of feestmalen, hoe leuk of of hoe lekker deze ook zijn.

Maak (effectief) foto’s en video’s

Als band heb je vaak andere zaken aan je hoofd dan foto’s en video’s te staan maken: op optredens moet je opzetten, spelen, opruimen en als het even kan nog wat genieten van het moment; in de studio wil je elk moment investeren in je muziek; enzoverder. Nochtans lenen al deze (vaak unieke) momenten zich uitstekend voor beeldmateriaal, dus zorg er dan ook voor dat dit ook effectief gebeurd. Maak een beurtrol binnen je band of neem een fotograaf mee voor belangrijke momenten, anders sta je natuurlijk helemaal nergens met je goed uitgekiende Instagram-strategie.

Sponsored posts

Ook op Instagram kan je sinds kort gesponsorde posts hebben, en dit in de lijn van Facebook (Facebook kocht Instagram in 2012). Waar dit tot voor kort minder belangrijk was aangezien (in principe) toch al je volgers je posts te zien krijgen, zullen sponsored posts aantrekkelijker worden van zodra Facebook haar bekende algoritme ook in Instagram installeert (is al aangekondigd en kan dus op ieder moment gebeuren).

Steek je licht over advertenties op Instagram eerst op op business.instagram.com/advertising en ontdek er de verschillende mogelijkheden alvorens je geld pompt in een advertentie. Het grote voordeel van advertenties op Instagram is het feit dat je bij gesponsorde posts wél kan doorlinken naar externe websites.

Meten is weten

In tegenstelling tot andere grote spelers zoals Facebook en Twitter biedt Instagram nog geen statistieken. Natuurlijk zijn er wel enkele andere bedrijven die hier handig op inspelen en wel statistieken aanbieden, vaak tegen een kleine prijs. Ze geven je inzicht in je followers en unfollowers, de beste tijd om te posten, je love/comment rate enzovoort. De beste en meest populaire dienst hiervoor is Iconosquare waar je voor $ 2,40 per maand al heel wat cijfertjes voor in ruil krijgt. Mits het juiste cijfermatige inzicht kan je dankzij deze statistieken je Instagram-strategie helemaal op punt stellen om het engagement te verhogen.

Heb je vragen of opmerkingen bij deze pagina?
Popadvies op maat
Vind je hier toch niet het antwoord op jouw vraag? Poppunt geeft ook persoonlijk advies.
   popadvies@poppunt.be       Bel 02 504 99 00       Maak een afspraak