Je merch-stand: praktische tips

Je stand als uithangbord en ontmoetingsplaats

Niks leuker na een show dan nog even langs de merchandise stand te lopen. Je kan er de nieuwe plaat kopen die net werd voorgesteld, of een t-shirt waarmee je aan iedereen kan laten zien hoe goed je artiest x of y wel vindt. En met wat geluk loop je er ook nog de artiesten tegen het lijf die je net op het podium hebt gezien. Dat is exact de redenering die ook jouw (nieuwe) fans maken, dus voldoende reden om aandacht te besteden aan waar je je stand neerpoot of hoe je die inricht. We zetten een aantal tips op een rijtje.

  1. De plaats van je stand bepaalt de helft van je verkoop. Probeer met de zaal zo te onderhandelen dat je je stand mag opzetten op een plaats waar iedereen moet passeren. Bijvoorbeeld in de inkomhal, naast de vestiaire, aan de ingang van de zaal …
  2. Zorg dat je stand er aantrekkelijk uitziet en dat alles in één oogopslag zichtbaar is. Hang van al het materiaal dat je meehebt minstens één exemplaar op, met duidelijke vermelding van prijs en de beschikbare maten en/of kleuren.
  3. De persoon die achter je stand staat, is minstens even belangrijk als de stand zelf. Zorg dat het iemand is die je muziek kent en uitstraalt.
  4. Kom als artiest na je concert langs om mee te verkopen aan de merchandise stand of om handtekeningen uit te delen. Dat doet je verkoop sterk toenemen, omdat mensen de cd’s of shirts nog meer kunnen verpersoonlijken en zo iets unieks naar huis meenemen.
  5. Doe als verkoper één van de shirts aan die je verkoopt. Hierdoor zien mensen hoe het eruit ziet als je ze aanhebt. Je zult zien dat dit T-shirt meer verkoopt dan de andere.
  6. Als je je stand op een goede plaats hebt opgesteld, heeft iedereen hem gezien. Maak gebruik van die wetenschap en hanteer hem ook als communicatiemiddel met fans. Leg bijvoorbeeld flyers met de toekomstige concerten of zorg voor een blad papier waar mensen hun e-mailadres kunnen achterlaten voor je nieuwsbrief.
  7. Verkoop als support band je cd’s niet duurder dan die van de hoofdact. Mensen komen vooral voor die artiest, dus zullen ze er ook meer geld aan willen besteden.
  8. Voorzie genoeg wisselgeld zodat je op alle mogelijke briefjes en muntstukken kunt teruggeven. Afgeronde prijzen werken gemakkelijker en zorgen ervoor dat je minder soorten wisselgeld moet voorzien.
  9. Zorg dat je je geld veilig kan wegsteken. Een draagbaar kluisje met een slot is niet duur.
  10. Sommige grotere groepen werken met een draagbare bancontact terminal, waardoor mensen ook met hun bankkaart kunnen betalen. Je kunt er een huren voor ongeveer 90 euro per maand. Dat is dus enkel interessant als je genoeg optreedt en al vrij veel merchandise verkoopt.
  11. Bekijk naast de algemene verkoop, ook hoeveel je verkoopt per hoofd. Bijvoorbeeld: In een zaal van 350 mensen verkoop je voor € 650 en op het volgend concert van 600 mensen verkoop je voor € 1.000. Dan heb je op het eerste concert € 1,86 verkocht per persoon en op het tweede concert € 1,66 per persoon. Op concert één heb je dus eigenlijk beter verkocht, ook al heb je minder geld ontvangen.
Heb je vragen of opmerkingen bij deze pagina?
Popadvies op maat
Vind je hier toch niet het antwoord op jouw vraag? Poppunt geeft ook persoonlijk advies.
   popadvies@poppunt.be       Bel 02 504 99 00       Maak een afspraak