VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Merchandise

Er zijn verschillende redenen om merchandise te verkopen. In de eerste plaats is merch uiteraard een belangrijke inkomstenbron voor artiesten, maar daarnaast is het ook extra reclame voor je muziek. 
 

Laatst bewerkt op 25.01.24

Advies
© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

Waarom merch verkopen?

Voor gevestigde artiesten kan merchandise een grote bron van inkomsten zijn. Nieuwe artiesten mogen echter ook de kracht van merch niet onderschatten. Naast het creëren van een sterk gevoel van verbondenheid, zal merch jouw fans omtoveren in je persoonlijke ambassadeurs. En elke cent die je bijverdient, zal in de volgende stappen van jouw traject zeker welkom zijn!

Hoe begin je eraan?

Toiletpapier, een zwembroek of een tennisbal, je kunt het zo gek niet bedenken of er valt merchandise van te maken. Begin dus best met eens goed na te denken welke vorm van merchandise je wilt verkopen. 

Bij het kiezen van je items hou je ten eerste rekening met je doelpubliek. Factoren als de gemiddelde leeftijd of gender spelen daarbij een rol. Denk ook na over de waarden waar jij en je doelpubliek voor staan en denk na of er producten zijn die effectief waarde zouden toevoegen voor jouw fans. Moest je nu echt moeite hebben met het bedenken van wat jouw fans zouden kopen, kan je het ook altijd via sociale media kanalen op de man af vragen. Daarnaast is er misschien ook een voorwerp dat jou als band typeert. Durf eens goed na te denken over thema’s en items die terugkomen in jouw muziek en kies iets origineel.

Wat je ook wil verkopen, hou altijd rekening met de basiskostprijs en kwaliteit van het product. Hoe hoger de prijs, hoe duurder je het moet verkopen, en dus hoe hoger het risico ligt. Zo kost een pull of hoodie gemiddeld bijvoorbeeld 15 euro meer dan een T-shirt. Je kunt dus best beginnen met de productie van T-shirts. Slaat dat aan, dan kun je een duurder product overwegen. De meest verkochte items hebben een lage basisprijs én zijn populair bij alle lagen van je publiek: tote bags, T-shirts, posters en natuurlijk cd’s, vinyls en zelfs cassettes. Ga ook na welke kwaliteit de producten hebben die je gaat verkopen. 

Eens je weet wat je wil gaan verkopen, volgt de belangrijkste stap: je moet kiezen wat je erop gaat drukken. Je logo, een track- of albumtitel, een foto of een speciaal ontworpen tekening … Wat je ook kiest, let erop dat het ontwerp aansluit bij je artist branding huisstijl. Niets zo vreemd als een gothic shirt voor een singer-songwriter, bijvoorbeeld. Het is leuk als je er een originele twist aan kunt geven, maar zorg er wel voor dat je naam of logo steeds duidelijk vermeld is. Veel van je kopers willen namelijk expliciet hun identiteit aan die van jou verbinden. En als muzikant is zichtbaarheid ook vitaal.

Fysiek verkopen

De meest voorkomende en bekendste manier om merchandise te verkopen is voor en na een concert. Op bepaalde events wordt de merchandise geregeld door een externe firma. Die regelt de verkoop dan voor jou en vraagt in ruil een bepaald percentage van de verkoop (meestal 20 à 25 procent).

In de meeste concertzalen sta je echter zelf in voor de verkoop, waarbij je soms wel een vaste fee moet afstaan aan de zaal om merch te mogen verkopen. Die fee staat vaak los van je verkoop. In de AB betaal je bijvoorbeeld € 150 voor een concert in de grote zaal (2.000 bezoekers), € 100 euro voor een concert in de Ballroom of in Flex (1.200-1.300 bezoekers), € 50 voor concerten in de Box ( 750 bezoekers) en voor het verkopen van merch bij een concert in de Club (270 bezoekers) betaal je geen enkele bijdrage. Zorg dan ook dat je de prijzen aanpast aan het geld dat je moet afstaan. Meer praktische tips over het opzetten van een merch-stand vind je hier.

Je kan ook met een merchandisefirma in zee gaan, die dan meegaat op alle concerten. Het bedrijf staat dan zowel in voor de productie van de merchandise als voor de verkoop. Het voordeel is dat je minder moet regelen, het nadeel is dat zij een groot percentage vragen van de inkomsten.

Online verkopen

Daarnaast kan je merchandise ook online verkopen. Dat kan via een eigen webshop, of door gebruik te maken van bestaande platforms. In België heb je bijvoorbeeld FabricMerch die de productie van je overnemen en je een verkoopplatform aanbieden. Je kiest zelf de soort merchandise en maakt een design. Zij nemen de verkoop, het drukwerk en de verzending van je over. Hun kleine zusje, Inker laat je zelfs toe om on demand te printen (zelfs voor 1 stuk) of je eigen webshop in te richten! Daarbij krijg je ook nog eens een instructievideo cadeau.

Als je de productie zelf in handen neemt, kan je die ook gaan verkopen via Shopify, Big Cartel en Bandcamp. Bandcamp kost niks, maar zij vragen wel een commissie van 10% op alles wat je verkoopt. Big Cartel biedt een gratis platform aan zolang je minder dan 5 producten verkoopt, nadien kan je instappen in een abonnement van $9,99 per maand. Shopify kost dan weer $29 per maand.

Vergeet je administratie niet!

Als je merch verkoopt, drijf je handel en ben je in principe btw-plichtig. Daarnaast moet je ook belastingen betalen op de inkomsten of winsten die je daarmee boekt (tenzij je een vzw hebt). Verkoop je merchandise na shows zonder je iets aan te trekken van belastingen of btw, dan kan je zware boetes opgelegd krijgen. Wanneer je de merchandise meeneemt naar het buitenland wordt het helemaal complex. Naast de nodige grensdocumenten voor de uitvoer en invoer van goederen, moet je ook nog eens rekening houden met buitenlandse btw-stelsels. Check dus in dit geval als de bliksem het artikel over personenbelasting en buitenlandse inkomsten

Een vraag over jouw situatie? We geven je persoonlijk advies via mail of telefoon.

Wil je een uitgebreide babbel? Stuur een mailtje en we plannen een adviesgesprek via videocall of bij ons op kantoor.