Imago & stijl

Wie je bent en - vooral - hoe de buitenwereld je te zien krijgt

Als het om stijl en imago gaat, vertrek je best vanuit je muziek. Een metalgroep heeft meestal een ‘agressiever’ of ‘zwarter’ imago en bijhorende stijl dan een singer-songwriter. Een stijl zorgt voor herkenbaarheid bij het publiek, een mens denkt nu éénmaal graag in hokjes. Niets houdt je tegen om daar tegenin te gaan en een singer-songwriter plaat te maken met een zwarte hoes waarop een doodskop staat te blinken, maar je loopt wel kansen kopers mis te lopen omdat ze denken dat het niet om hun favoriet muziekgenre gaat.

Colin H. Van Eeckhout (Amenra) - Blijf trouw aan je stijl

Colin H. Van Eeckhout (Amenra) - Blijf trouw aan je stijl

Ben Urbain (Glossy.tv) - Clichés doorbreken

Ben Urbain (Glossy.tv) - Clichés doorbreken

Huisstijl

Vertrek vanuit jezelf en je muziek, en wees hierin consequent. Stel jezelf de vragen: Waar staat mijn muziek voor? Waar staan wij als band voor? Wat willen we uitdragen naar het grote publiek? Zoek met de antwoorden naar een huisstijl. Onder die huisstijl vallen o.a. het kleurenpalet, de typografie, de fotografiestijl, je logo, … die er steeds voor zorgen dat je herkenbaarheid creëert naar je publiek.

Ben Urbain (Glossy.tv) - Belang van identiteit

Ben Urbain (Glossy.tv) - Belang van identiteit

The Oddword - Look & Imago

The Oddword - Look & Imago

Niels Schreyers (Boondoggle) - Multidisciplinaire samenwerkingen

Niels Schreyers (Boondoggle) - Multidisciplinaire samenwerkingen

The Oddword - Samenwerken met een graphicus

The Oddword - Samenwerken met een graphicus

Ben Urbain (Glossy.tv) - Wanneer derden inhuren?

Ben Urbain (Glossy.tv) - Wanneer derden inhuren?

Deze huisstijl gebruik je consequent in persfoto’s, videoclips, affiches, backdrop, kleren, website, … Je logo kan daarbij heel belangrijk zijn, aangezien dat zowel op je website, cd als affiches terugkomt. Binnen je algemene stijl kan je ook per album op zoek gaan naar een andere invalshoek, zodat je publiek ziet dat er iets nieuws staat te gebeuren. Wees hierbij niet te beroerd om eens een beroep te doen op een professional of zijn materiaal. Met Photoshop kan je meer dan met Paint of met een professionele camera meer dan met een iPhone.

Imago

Je imago gaat dan weer om meer dan stijl alleen. Met je imago bepaal je hoe je op je (potentiële) fans overkomt. Jouw imago (en dus ook de publieke opinie) wordt grotendeels bepaald door allerhande media. In welke tv-programma’s zit je en wat heb je er te vertellen? Welke details geef je over je privé-leven in een interview in de krant? Ook hierbij is de slagzin: doe enkel zaken waar je je goed bij voelt. Al is dat niet altijd even gemakkelijk.

Kristof Claes (Goldfox) - Imago opbouwen

Kristof Claes (Goldfox) - Imago opbouwen

Niels Schreyers (Boondoggle) - Jezelf heruitvinden

Niels Schreyers (Boondoggle) - Jezelf heruitvinden

Een muzikant wil niets liever dan dat zijn muziek bij het brede publiek gekend is, maar om je muziek bij het brede publiek te krijgen kan het zijn dat je hiervoor juist toegevingen moet doen. Alles begint hierbij met een goede voorbereiding. Vraag voor je op iets toezegt altijd wat voor vragen je kan verwachten, of je het kan nalezen en welk publiek ze voor ogen hebben. Besef ook telkens dat wat je zegt niet enkel voor de interviewer is, maar voor een groot publiek. Dat geldt trouwens ook voor je posts op sociale media. Je kan dus soms maar beter 2 keer nadenken voor je 140 karakters uit je toetsenbord knalt en op ‘Tweet’ klikt.

Conclusie? Ga steeds van jezelf en je gevoel uit, maar wees er wel bewust mee bezig. Een imago opbouwen kost zeer veel tijd en energie, maar een zorgvuldig opgebouwd imago kan je ook in één klap weer helemaal kwijtspelen.

Heb je vragen of opmerkingen bij deze pagina?
Popadvies op maat
Vind je hier toch niet het antwoord op jouw vraag? Poppunt geeft ook persoonlijk advies.
   popadvies@poppunt.be       Bel 02 504 99 00       Maak een afspraak