Elektronische Perskit (EPK)

Alle info over jouw band of dj-project op 1 centrale plaats

Anno 2017 telt Facebook meer dan 2 miljard actieve users per maand. Sociale-mediaplatforms blijven nog steeds groeien, maar de keerzijde van de medaille is dat je het als artiest steeds moeilijker krijgt om online nog op te vallen. Social media zijn zeker belangrijk, maar staar je er niet blind op. Zowel een uitgekiende sociale media strategie als de optimalisatie van je overige on- en offline aanwezigheid zijn van belang! Een perskit kan daarbij een uitgelezen hulpstuk zijn.

Waarom een perskit?

Stel: een organisator van een lokaal festival heeft interesse om je te boeken. Je wil er natuurlijk in de eerste plaats voor zorgen dat hij niet het hele wereldwijde web moet afschuimen om alle info te vinden die hij over jou wil. Daar heeft een organisator doorgaans geen tijd voor of zin in, en dus verklein je je kansen op een speelplek aanzienlijk. Het komt erop aan om alle nuttige informatie op 1 plek online te bundelen, zodat een organisator makkelijk en snel vindt wat hij nodig heeft:  wie je bent, hoe je klinkt, waar je al speelt, hoe je eruit ziet, enzovoort.

Een EPK (Electronic Press Kit) is de ideale tool om jezelf kernachtig voor te stellen: het pakket bestaat onder andere uit een biografie, een recente speellijst en livefragmenten van je shows. Zeker in de beginfase is het aangeraden om aan te geven waar je als artiest momenteel staat. Bijvoorbeeld: net een EP opgenomen, je single wordt gedraaid in Vox op Radio 1, je hebt als dj de affiche gedeeld met internationale namen X & Y, enzovoort. Zo bied je geïnteresseerde boekers, labels, managements en anders professionals onmiddellijk alle relevante informatie aan.

Jasper van Vugt - Goede EPK maken

Jasper van Vugt - Goede EPK maken

Jasper van Vugt - Biografie schrijven

Jasper van Vugt - Biografie schrijven

Jasper van Vugt - Muziek opsturen

Jasper van Vugt - Muziek opsturen

Stap 1: wat zit er in een goeie EPK?

Denk goed na over de informatie waarmee je naar buiten wil komen. Sommige dingen zijn relevant, andere minder, en nog andere wil je misschien het liefst zo diep mogelijk begraven. In elk geval moet je ervoor zorgen dat je het geïnteresseerden zo makkelijk mogelijk maakt: een organisator wil een korte bio en een goeie foto die hij zo kan kopiëren op zijn site, een boeker/manager wil het traject kunnen zien dat je afgelegd hebt, … En allemaal willen ze je beste muziek en (live) beeldmateriaal met 1 klik kunnen beluisteren of bekijken. 

Deze onderdelen zijn cruciaal in een goeie EPK:

  • Naam (zowel je band- of dj-naam als je echte naam vermelden)
  • Baseline (1 zin waarmee je je genre, stijl, … zo kernachtig en catchy mogelijk omschrijft)
  • Contactinfo (telefoonnummer, mailadressen van jezelf/boeker/manager/…, postadres)
  • Biografie (kort, to the point, relevant en goed geschreven, dus zonder taalfouten!)
  • Foto’s (best in hoge resolutie en zowel horizontaal als verticaal formaat)
  • Persartikels en blog reviews (zowel lokale, regionale als (inter)nationale vermeldingen)
  • Laatste nieuws
  • Concertkalender (verleden, heden en toekomst)
  • Rechtstreekse links naar je muziek en (live) videomateriaal
  • Product info (cd’s, downloads, dvd’s, enz.)
  • Info over digitale downloads (iTunes, Bandcamp, enz.)
  • Links naar al je online kanalen (website, Facebook, Twitter, YouTube, vi.be, enz.)
Tom Stoop (Laundry Day) - Press kit opsturen

Tom Stoop (Laundry Day) - Press kit opsturen

Stap 2: hoe bouw je een EPK?

Los van de inhoud moet je EPK er op het eerste zicht zo aantrekkelijk mogelijk uit zien. Of je nu een pdf opmaakt die je rondstuurt, of een online verzamelplek voor al je info creëert: zorg ervoor dat die er goed uit ziet. Steek voldoende tijd en energie in lay-out en creatieve aspecten, want een EPK die er ontzettend saai uit ziet, nodigt niet uit om te lezen/bekijken. Bovendien bestaat de kans dat iemand die een saaie EPK onder ogen krijgt, denkt dat jij als muzikant of dj even saai bent. Te vermijden dus!

Je hoeft absoluut geen webnerd te zijn om een degelijke online EPK op te maken. Meer zelfs, als je weinig kennis van webdesign hebt en op zoek bent naar manieren om gratis (of op z’n minst goedkoop) een degelijke EPK online te zwieren, dan kan je gebruik maken van deze kanalen.

  • Reverbnation – Een van onze persoonlijke favorieten door volgende features:
    • Ongelimiteerd songs en foto’s uploaden
    • High res foto’s mogelijk
    • Uitgebreide mogelijkheden om de lay-out te personaliseren
  • Bandzoogle 
    • Goede mobiele functionaliteit
    • Uitstekende synchronisatie met sociale media
    • De luisterbeurten van je tracks via Onesheet worden opgeteld bij die op je fanpage
  • Sonicbids
    • Social media monitoring
    • Een Sonicbids artiestenprofiel voor je Facebook-fanpage
  • Marcato – veel meer dan enkel een EPK
    • Online Artist Management tools: webruimte om documenten te delen
    • Integratie van Facebook en synchronisatie van je shows
    • Marcato maakt automatisch een roadbook van je upcoming shows

Daarenboven biedt elk platform diverse bijkomende diensten aan: 

Reverbnation Sonicbids Bandzoogle
Prijs ($) 9,95/mnd 11/mnd 8,29/mnd
Audio Ongelimiteerd 5 tracks sync met
Foto Ongelimiteerd 20 sync met
High res foto
Video support
Kalender
Persarchief
Custom lay-out Ongelimiteerd 9 thema’s
Stats Google Analytics
Facebook app
Facebook comments
Fan demographics
Extra’s mobiele app

Ken je wel iets van webdesign of ken je iemand die daar goed in is? Dan kan je er natuurlijk voor kiezen om een EPK als pagina op je website te bouwen, met alle relevante info. Het grote voordeel is dat je zowel qua inhoud als qua lay-out de volledige controle hebt.

Welke beslissing je ook maakt, we kunnen niet genoeg beklemtonen dat een EPK actueel moet zijn. Dat is dan ook het grootste nadeel als je je EPK bouwt en in je website integreert: actuele informatie correct bijhouden van een goed draaiende band of dj-project, kan best tijdsintensief worden. Dan is een van bovenstaande platforms met automatische synchronisatie natuurlijk handiger.

Als de lay-out in orde en alle info up to date is, kan je misschien eens nadenken over het creatieve aspect. Niets houdt je tegen om al het bovenstaande aan je laars te lappen en zelf met een nieuw format op de proppen te komen. Als je daarmee opvalt in het overaanbod, kan je er alleen maar bij winnen. Om een nieuwe plaat aan te kondigen, kan je bijvoorbeeld een filmpje maken waarin je het proces uitgebreid beschrijft. Alles kan, als het maar overtuigend werkt en relevante info bevat.

Wil de inspiratie maar niet komen, dan kan je misschien eens kijken hoe o.a. Black MountainKensington of The Van Jets het aanpakken.

Heb je vragen of opmerkingen bij deze pagina?
Popadvies op maat
Vind je hier toch niet het antwoord op jouw vraag? Poppunt geeft ook persoonlijk advies.
   popadvies@poppunt.be       Bel 02 504 99 00       Maak een afspraak