Je eigen website

Een veilige online thuishaven voor al je fans

Sinds de komst van sociale media lijkt een website alweer hopeloos ouderwets. Of niet? Feit is dat enkel een Facebook-, Twitter- of Soundcloud-account niet volstaat om jezelf te promoten. We helpen een aantal hardnekkige misverstanden over websites uit de weg en schotelen je een paar manieren voor om snel, gemakkelijk en goedkoop een eigen site te bouwen.

Misverstand 1: een eigen website is overbodig

Je bent als artiest vandaag de dag natuurlijk actief op Facebook, YouTube, Instagram, Soundcloud én Twitter. Waarom zou je dan nog een eigen website bouwen? Het antwoord is simpel: omdat je nooit weet wanneer zo’n sociaal medium het voor bekeken houdt en verdwijnt. Nog niet eens zo lang geleden was het ondenkbaar dat MySpace zou verdwijnen, maar toch gebeurde het. Het is dus bijzonder moeilijk om te voorspellen wat er met de huidige populaire platforms zal gebeuren. Als je een eigen officiële website hebt, dan hoef je je weinig zorgen te maken over the new kid on the block.

Sociale media zijn ideaal voor interactie met je fans,  maar een eigen website is een uitstekende verzamelplaats voor al je online profielen, je muziek, een merchandise store, een touragenda, je blog, enzovoort. Wie een fanpage op Facebook als officiële website gebruikt, hangt altijd vast aan de regels, de technologie en de lay-out van dat platform. Als een platform beslist om een paar wijzigingen aan te brengen (wat bv. Facebook zeer regelmatig doet), is het heel goed mogelijk dat er informatie verloren gaat of dat je heel je pagina opnieuw moet opbouwen. Met een eigen site hou je de touwtjes volledig zelf in handen: je hebt absolute controle over lay-out, huisstijl en content, je hoeft geen rekening te houden met eventuele beperkingen rond reclame, etc. Je eigen website zie je best als de ‘veilige thuishaven’ voor je fans: een plek waar ze altijd naartoe kunnen surfen om info te vinden, en van waaruit ze doorverwezen worden naar alle platforms waar je aanwezig bent. Zo past de puzzel altijd perfect in elkaar.

Door de grote drukte op sociale media verdwijnen jouw posts daar ontzettend snel tussen alle andere content die er gepost wordt. Niet alle fans zullen de moeite doen om naar jouw Facebook-pagina door te klikken om al het nieuws te lezen. Als ze het niet hebben zien passeren in hun tijdlijn, wordt het nieuws vaak genegeerd. Een website kan dan een goed alternatief zijn als ‘verzamelplek’ van nieuwsberichten die lange tijd kunnen blijven staan.

Tot slot: fans of geïnteresseerden surfen nog altijd makkelijker naar artiestennaam.be dan naar facebook.com/artiestennaam. Bovendien wordt een ‘gewone’ URL nog altijd iets beter geïndexeerd door zoekmachines als Google dan Facebook-fanpagina’s. Dat wil zeggen dat jouw website hoger in de zoekresultaten zal komen te staan, waardoor je makkelijker vindbaar bent online.

Misverstand 2: een eigen website bouwen kost handenvol geld

Webdesign is niet langer enkel het domein van geeks en nerds. Er zijn heel wat services waarmee je een basic (maar goed uitziende) website bouwt, zonder dat je html-, php- of css-specialist hoeft te zijn. Als je all the way wil gaan, kan je natuurlijk altijd een professionele webdesigner contacteren om een website op maat te ontwerpen. Het resultaat zal waarschijnlijk fantastisch zijn, maar de kans dat je rekening geplunderd is, is zeer reëel. Als je weet dat je een eigen domeinnaam al vanaf ca. €30 per jaar kan registreren en dat er (zelfs som gratis) tools bestaan om een eenvoudige site op poten te zetten, dan ben je al een eind op weg. We zetten een aantal mogelijkheden op een rijtje:

  1. Template based: als css, html, php, mysql en dergelijke als Chinees klinken, dan speel je het beste op veilig en ga je voor een ‘template based’ website. Daarbij kies je uit een gamma van vooraf ontworpen sjablonen die je naar je hand zet. Je plaatst er eigen afbeeldingen in, kiest een achtergrond en klaar (of toch zo goed als). Er zijn talloze varianten op het web te vinden: Virb, SquarespaceBasekitBandvistaBandzoogle, StrikinglyWeeblyFlavors, WixEdicy, … De meeste bieden een gratis versie en een betalende versie (uiteraard met meer mogelijkheden) van hun diensten aan. Voor maximaal 15 dollar per maand beschik je over een knap gelay-oute website, veelal met een gratis domeinregistratie (zie onder) inbegrepen. Er zijn toch ook enkele belangrijke nadelen aan een template based website: vaak zijn de ontwerpen weinig flexibel, is het niet simpel om filmpjes, foto’s, etc. te embedden in je design, en – vooral – is je design weinig creatief, aangezien elke gebruiker uit dezelfde reeks sjablonen kiest.
  2. Blogstyle: met een gewone blog (Tumblr, Blogger (onderdeel van Google), …) kan je al een eind weg. Nadeel aan dit soort services is dat je vaak gebonden bent aan de URL van de dienst zelf (bv. tumblr.com/artiestennaam) of dat je het pakket niet op een eigen webserver kunt installeren. Al die problemen heb je niet met WordPress. Dat pakket laat je toe om een hele stap verder te gaan en een echte website te bouwen volgens je eigen noden en wensen. Het basispakket is vrij simpel in gebruik, maar het systeem is heel flexibel en laat dus toe om veel add-ons en extra tools toe te voegen. Daarvoor is iets meer technische kennis vereist, maar online vind je een massa tutorials die je zeker op weg helpen. Nadat je blogsoftware hebt gedownload en – via je hostingpakket (zie onder) – hebt geïnstalleerd op de server, kan je meteen aan de slag.
  3. Custom made: als je geen enkele beperking wil op vlak van lay-out, dan kan je beslissen om volledig zelf een eigen site te bouwen. Daarvoor heb je een html-editor (bv. Dreamweaver, iWeb, …) nodig en een FTP-programma om bestanden op de server te zetten (bv. FileZilla). Je kan ook kiezen voor een Content Management Systeem (CMS) als Joomla, Drupal, etc. om inhoud op de site te zetten. Je hoeft absoluut geen programmeerwonder te zijn om een basis website op deze manier te bouwen, maar een gevorderde kennis van bv. html, css, … is wel mooi meegenomen. Bereid je ook maar voor op menig uur voor je computerscherm, want een site uit het niets uitbouwen kan best een tijdrovende bezigheid zijn.
Welke weg je ook kiest, hou altijd rekening met mobiele gebruikers: vermijd flash (niet compatibel met Apple-toestellen) en kies voor systemen die responsive design toelaten, zodat je site er ook op kleine schermen top uitziet.

 Je eigen webadres

Vooraleer je kan beginnen bouwen aan je site, moet je natuurlijk een plekje op het web reserveren. Je eigen URL dus waar je iedereen naartoe kan sturen, en die krijg je door een domein te registreren. Kies je domeinnaam zorgvuldig, want het is jouw uithangbord online. Om je domein te registreren, doorloop je volgende stappen:

  • Als je een .be adres wil, controleer je bij DNS.be of de domeinnaam die je wil nog beschikbaar is. Kies voor een korte, makkelijke en intuïtieve URL.
  • Registreer de domeinnaam via een van de agenten die je vindt door op dns.be je postcode in te geven. Die registratie kost ca. €30 per jaar, daarvoor krijg je het exclusieve gebruiksrecht op die URL. Het domein wordt dus niet jouw eigendom!
  • Kies een hostingpakket: ruimte die je huurt op een server zodat je daar de content van je site kan plaatsen. Afhankelijk van hoeveel ruimte je wil huren, en hoe zwaar de server moet zijn, schommelt de prijs voor hosting tussen €50 en ettelijke honderden euro’s per jaar. Meestal kan je hosting regelen via dezelfde partner als waar je je domeinnaam registreert.
  • Er zijn ook agenten waar je terecht kan voor alles van registratie (.be of andere extensie) tot hosting. Bekende voorbeelden zijn One.com, Dreamhost.com, Antagonist.nl en Easyhost.be
Ook als je nog niet meteen van plan bent om een site te bouwen, is het nuttig om al een domeinnaam te registreren. Je kan dan bv. al ‘bandlid@jouwdomein.be’ mailadressen aanmaken, dat oogt een pak professioneler. En voor je site er is, kan je je www.domeinnaam.be doorlinken naar je Facebook-pagina, Bandcamp, …

Content

Minstens even belangrijk als de lay-out van je website, is de inhoud. Die hoeft niet superuitgebreid te zijn: in de eerste plaats is je site een verzamelplaats voor alle relevante info en een uitvalsbasis van waaruit je fans worden doorverwezen naar bv. Soundcloud, YouTube, Facebook, Twitter, een merchandise store, … De allerbelangrijkste onderdelen zijn eigenlijk dezelfde als die van je EPK: bio, foto’s, kalender, contactinfo, muziek, …

Belangrijk is dat je alle elementen een strategische plaats geeft en dat je altijd de gebruiksvriendelijkheid van je site in het oog houdt. Volgende tips kunnen daarbij helpen:

  1. Zorg voor een overzichtelijke homepagina. Alle belangrijke info moet meteen zichtbaar en aanklikbaar zijn.
  2. Update regelmatig de informatie op je website. Gebruikers merken het heel snel als er verouderde info online staat, en zullen je site links laten liggen. Bovendien zorgt een regelmatige update ervoor dat je fans telkens een nieuwe reden hebben om je site te bezoeken. Laat via je sociale media weten dat je iets nieuws op je site hebt gezet.
  3. Controleer regelmatig of alle links nog werken. Niets zo vervelend als een dode link.
  4. Zorg ervoor dat je site er ook op kleine schermen (mobiele devices) zo goed mogelijk uit ziet.

Een website up to date houden kan best wat tijd vragen. Maak het jezelf makkelijk en gebruik zoveel mogelijk functies van andere platforms om content te embedden. Zo kan je bv. je YouTube-filmpjes of Soundcloud-tracks makkelijk op je eigen site weergeven. Gebruik daarnaast ook de plugins van bv. Facebook of Twitter om de dingen die je daar post, ook op je website weer te geven. 

Als je filmpjes of muziek rechtstreeks op je site aanbiedt (niet via link of embed) zal je misschien auteursrechten moeten betalen.

Meten is weten

Je domeinnaam is geregistreerd, je hebt het perfecte design gekozen en je site is ondertussen gevuld met de juiste content. Maar wie komt er naar je site kijken? Hoe lang blijven ze op welke pagina hangen? Als je al deze gegevens opvolgt, kan je erop inspelen indien nodig. Een goede manier om die opvolging te doen, is via Google Analytics.

Google Analytics vertelt je heel wat over je bezoekers: met hoeveel ze zijn, de duur van hun bezoek, op welke pagina’s het meest geklikt wordt, enz. Bovendien kom je te weten welke weg bezoekers afleggen om je site te raadplegen: via Google, een link op de site van een bevriende band of dj, of nog een andere manier. Verder ontdek je heel wat inhoudelijke informatie, over wie je bezoekers zijn: leeftijd, locatie, taal, enz. Raadpleeg die webstatistieken af en toe; op basis van de geleverde informatie kan je gericht communiceren en promotie voeren.

Wie gebruikt maakt van tools als Google Analytics of andere manieren om gebruikersstatistieken te verzamelen, moet dit laten weten aan zijn bezoekers. De tracking tools maken immers gebruik van cookies – kleine bestandjes die op de computer van de surfer geplaatst worden waarmee hun acties op je site kunnen gevolgd worden. De zogenaamde ‘cookiewet’ legt een aantal voorwaarden op voor websites die dergelijke cookies gebruiken. Het informeren van de gebruikers van je site kan met een pop-up banner en eventueel een cookie disclaimer. Meer informatie over cookies vind je hier.

Beïnvloed de zoekresultaten 

Door middel van Search Engine Optimization (SEO) kan je ervoor zorgen dat jouw website hoger scoort in de zoekresultaten van bv. Google. SEO kan heel complex zijn, maar met een aantal kleine ingrepen kom je al wat verder. Zo kan een goede titel voor je pagina al veel verschil maken, net als de links die je legt naar andere relevante sites. Nog enkele eenvoudige tips:

  • Naast het gebruik van sociale webtools, zoals blogs, Google Maps, etc. is ook de opbouw van je website van belang. Door alle informatie (de press kit, de online winkel, …) op één centrale pagina te plaatsen, scoor je beter in Google.
  • Tal van content management systemen (zie boven) zorgen bovendien voor een optimale vindbaarheid.
  • Blogplatforms (WordPress, Tumblr, …) en template based systemen (Basekit, Bandzoogle, …) hebben ingebouwde tools of plugins die je kan installeren om aan SEO te doen. Meestal komt het erop neer dat je per pagina een aantal goed gekozen trefwoorden ingeeft, waarna het systeem de rest doet.
  • Een eenduidig webadres is altijd belangrijk. Zorg voor een duidelijke, intuïtieve en herkenbare URL.

Onze belangrijkste tip is om vooral niet teveel tijd te besteden aan SEO-trucs. Als je site goed draait, duikt die vanzelf wel op in de zoekresultaten. Die uitgespaarde tijd besteed je dan beter aan een beter design of meer interessante content.

Heb je vragen of opmerkingen bij deze pagina?
Popadvies op maat
Vind je hier toch niet het antwoord op jouw vraag? Poppunt geeft ook persoonlijk advies.
   popadvies@poppunt.be       Bel 02 504 99 00       Maak een afspraak