10 tips voor een goeie nieuwsbrief

Van het aanleggen van een database tot het meten van de resultaten in een handig stappenplan

In tegenstelling tot wat je zou denken, zijn mailing en nieuwsbrieven niet hopeloos verouderd. Het grote voordeel is dat het nieuws dat je te melden hebt niet verloren gaat in de constante stroom aan informatie (of onzin) op allerhande sociale media. Nieuwsbrieven uitsturen is één ding, goeie nieuwsbrieven is nog net iets anders. Het volledige verhaal vind je hier, maar we lijsten voor het gemak nog eens 10 hapklare tips op.

  1. Verzamel zoveel mogelijk e-mailadressen. Logisch uiteraard, maar hoe? Voorzie op je website een formulier waarmee fans zich voor je nieuwsbrief kunnen inschrijven. Vraag voldoende persoonlijke gegevens, maar overdrijf niet. Je wil niet dat iedereen een hele enquête moet invullen. Gebruik Facebook en Twitter om je nieuwsbrief te promoten en je fan list uit te bouwen. Geef je fans iets in ruil voor hun e-mailadres: een gratis mp3 bijvoorbeeld, of exclusieve remixes, studiobeelden …
  2. Respecteer de basisregels voor succesvol e-mailen. Stuur nooit een mail met alle adressen in het ‘aan’-veld. Gebruik liever het ‘bcc’-veld, zo geef je niet alle mailadressen prijs. Volg je mailcorrespondentie goed op en antwoord snel op vragen.
  3. Personaliseer het ‘van’-veld. Je nieuwsbrief wordt veel meer gelezen als je direct duidelijk maakt van wie die komt. Verstuur dus liever niet als jouwband@gmail.com of info@jouwband.be, maar wijzig de instellingen van je mailprogramma, zodat je volledige bandnaam (en dus niet je e-mailadres) als afzender verschijnt.
  4. Vul je nieuwsbrief met interessante inhoud. Veel artiesten maken de fout om enkel een nieuwsbrief te versturen om fans te overtuigen om tickets of een plaat te kopen. Bouw aan een stevige relatie met je fans door ook meer ‘persoonlijk’ nieuws te delen. Vertel over wat je leuk vindt of vertel verhalen en deel foto’s. Zo leren je fans de persoon achter de artiest ook kennen. Natuurlijk is je nieuwsbrief ideaal om het te hebben over studioplannen, toekomstige samenwerkingen … Zo bouw je aan een hechte community.
  5. Roep je lezers op tot actie, maar vermijd verwarring. Je nieuwsbrief is het middel bij uitstek om je fans warm te maken om zelf in actie te schieten: stemmen voor de Afrekening, tickets kopen, nieuwe remixes checken op vi.be … Vermijd verwarring en beperk je tot één ‘call to action’ per nieuwsbrief.
  6. Denk goed na over het tijdstip waarop je je nieuwsbrief verstuurt. Dat heeft namelijk een serieuze impact op het succes ervan. Van 22 tot 6 u wordt algemeen afgeraden, aangezien de meeste van je fans dan slapen. De ‘open rate’ (percentage fans dat je mail opent) is het hoogst ‘s ochtends (9-10 u) en tijdens het weekend. De ‘click through rate’ (percentage fans dat doorklikt op items in de nieuwsbrief) is 10% hoger ‘s ochtends en in het weekend. Woensdag en donderdag blijken de beste dagen van de week om newsletters te versturen.
  7. Denk goed na over de frequentie van je nieuwsbrieven. Hou je aan één tot vier nieuwsbrieven per maand. Stuur je er meer dan vier, dan gaan je fans al snel vinden dat je ze aan het spammen bent. Plan je campagnes zodat er een zekere regelmaat in je newsletters zit. Haal dus je agenda boven en duid alvast (minstens) één dag per maand aan waarop je je mailings verstuurt.
  8. Denk goed na over de opmaak van je nieuwsbrieven. Kies voor een grafische opmaak die aanleunt bij je artwork, website, bandlogo, sociale profielen … Kom onmiddellijk ter zake, en zorg ervoor dat je ‘call to action’ zichtbaar is zonder te scrollen. Vermeld je sociale profielen (Facebook, Twitter, YouTube …) met een icoontje dat klikbaar is. Maak je nieuwsbrief interactiever door veel links in je tekst te plaatsen (en zorg ervoor dat ze werken!). Als je verwijst naar een filmpje, gebruik dan een beeld uit de video en plaats er een play-knopje op. De afbeelding is uiteraard klikbaar en linkt naar je filmpje op YouTube. Controleer hoe je nieuwsbrief eruit zal zien in diverse mailprogramma’s (Gmail, Outlook, Hotmail, Thunderbird …). Verstuur hiervoor een testversie naar een beperkt publiek.
  9. Haal alle (alle!) taal- en spellingsfouten uit je nieuwsbrief. Niets zo vervelend om te lezen als een nieuwsbrief met fouten erin. Neem de tijd om alles grondig na te lezen, of nog beter: laat dat door iemand anders doen. Zelf zie je vaak nog dingen over het hoofd.
  10. Meten is weten! Gebruik een mailinglistprogramma (bv. MailChimp, YourMailingListProvider, …) dat je informatie geeft over je mailcampagnes. Check de open rate, de click through rate, de bounce rate (percentage mails dat niet afgeleverd kon worden), het aantal mensen dat zich uitschrijft via de verplichte (!) uitschrijflink … Experimenteer met je timing: verstuur een nieuwsbrief op donderdagmiddag en de volgende op zaterdagmiddag. Vergelijk de resultaten. Gebruik software als Google Analytics om te controleren of je nieuwsbrief ook meer bezoekers op je website genereert.
Jasper van Vugt - Schrijven voor online of offline

Jasper van Vugt - Schrijven voor online of offline

Heb je vragen of opmerkingen bij deze pagina?
Popadvies op maat
Vind je hier toch niet het antwoord op jouw vraag? Poppunt geeft ook persoonlijk advies.
   popadvies@poppunt.be       Bel 02 504 99 00       Maak een afspraak