De juiste producer kiezen

Een goede producer tilt je muziek naar een hoger niveau, maar hoe kies je de juiste partner in crime?

Je hebt maanden, zoniet jaren gerepeteerd en aan je muziek gewerkt. Je krijgt je instrument of je softwarepakket stilaan onder controle en je songs lijken veel potentieel te krijgen in de repetitieruimte, wanneer je optreedt, dj’t, of achter je computer werkt. Op sommige momenten vind je jezelf zelfs geniaal, op andere zie je jezelf als de grootste knoeier aan deze kant van het universum. Maar ondanks die twijfel krijg je hoe langer hoe meer positieve reacties van vrienden en voel je zelf ook wel aan dat een plaat maken tot de mogelijkheden behoort. Misschien wordt het dan stilaan tijd om een producer te contacteren…

Hoe kies je een producer voor je muziek?

Heb je zelf al wat opnames gemaakt, maar vind je het moeilijk om de energie in je muziek vast te leggen en dezelfde impact en focus te bereiken die je hoort op andermans producties? Wellicht is de tijd voor jou dan rijp om externe, professionele hulp te zoeken. Een middelmatige plaat maken is verrassend eenvoudig, maar het wordt een stuk moeilijker om alle potentieel van een artiest, band en muziek succesvol naar de oppervlakte te brengen. Daar situeert zich de rol van een (externe) producer.

Dat betekent niet dat je minder hard zal moeten werken, maar zij of hij helpt om de sterke elementen in je muziek meer efficiënt uit te vergroten. De keuze van een producer is dan ook rechtstreeks gekoppeld aan de vraag: “Wat kan mijn muziek gebruiken en wie kan me daarbij helpen?”.

“Het voordeel van een producer is dat hij kan zeggen wat iedereen in de band voelt, maar niemand in de band durft zeggen, bv. dat dat ene nummer van de zanger voor zijn lief toch niet zo geniaal is, of dat de stille gitarist betere ideeën heeft dan de grofgebekte bassist.” Johannes Verschaeve – The Van Jets

Misschien ben je een uitstekend singer-songwriter, maar heb je moeite om je songs langer dan twee minuten interessant te houden. Dan is een samenwerking aangewezen met een producer die sterk staat in songstructuren en harmonieën, om je te helpen de songs uit te diepen, alle zeggingskracht te behouden en te versterken.

Misschien maak je dance en zijn je nummers erg ‘groovy’, maar kunnen de beats een stuk beter klinken. In dat geval wil je waarschijnlijk een producer die beats en synths programmeert en de impact kan vergroten.

Speel je in een band met veel individueel talent, maar ontbreekt er een gemeenschappelijke focus of zijn er spanningen die een vlot creatief werkproces in de weg staan? Dan zoek je waarschijnlijk een ervaren muziekproducer met een sensitiviteit voor menselijke interactie, die weet wanneer hij moet zwijgen en wanneer er ingegrepen moet worden.

Misschien heb je veel ideeën, maar ben je zelf te beperkt in je instrumentale mogelijkheden. Dan kan je kiezen voor een producer die samen met jou je plaat maakt.

“Door met een producer te werken in de studio leer je als muzikant om alles in een ruimere context te zien. Je leert verder te denken dan aan je eigen instrument alleen. Je leert een song dienen.” Esther Lybeert – The Antler King

Kortom, je zoekt iemand die weet uit welke elementen een plaat is opgebouwd en je kan helpen. De meeste producers zullen een album of single afstemmen op jouw stijl en smaak. Maar sommige producers drukken zo hard hun stempel op hun producties, dat ze (steeds) hun eigen platen lijken te maken, waarin de artiest slechts een aanvullende rol krijgt toebedeeld. Daar is niets mis mee zolang alle partijen er zich bewust van zijn en mee instemmen. Phil Spector in de jaren ’60, Chinn & Chapman in de jaren ’70, Stock, Aitkin & Waterman in de jaren ’80 zijn slechts enkele voorbeelden in deze lange traditie.

Indien je niet goed weet wie je muziek zou kunnen produceren, lees dan de ‘album credits’ na van je favoriete artiesten, en je zal merken dat vaak dezelfde namen van producers, technici en studio’s terugkomen. Het is overigens gebruikelijk dat een artiest minstens een aantal gesprekken heeft met verschillende producers om te zien met wie het voldoende klikt om samen te kunnen werken.

Ian Clement - De juiste producer kiezen

Ian Clement - De juiste producer kiezen

Mike Crossey - Een goede producer zoeken

Mike Crossey - Een goede producer zoeken

Pascal Deweze - Hoe kies je een producer?

Pascal Deweze - Hoe kies je een producer?

Pascal Deweze - producer als coach

Pascal Deweze - producer als coach

Waarop let een producer?

Ook producers hanteren natuurlijk een aantal criteria om te kiezen met wie ze een plaat willen opnemen. Net zoals een artiest wilt een producer ook zijn ‘carrière’ vooruithelpen. Dat wilt niet zeggen dat de doorsnee producer enkel wil samenwerken met bands die al een zekere reputatie hebben. Wel dat ze enkel producten willen afleveren waar ze zelf ook 100% achter staan en trots op kunnen zijn. Zoals bij alles in de muziek, moet ook de producer die ‘klik’ voelen. De precieze invulling van dat magische element verschilt natuurlijk van persoon tot persoon. Je hebt producers die zich resoluut op een bepaalde genre toespitsen, maar je hebt er evenzeer die houden van de uitdaging om zoveel mogelijk verschillende stijlen te producen.

Mike Crossey, producer van onder andere Arctic Monkey’s, Blood Red Shoes, Foals, Jake Bugg en vele anderen, kwam ons het volgende vertellen op Muzikantendag 2013:

Mike Crossey - Waarop let een producer?

Mike Crossey - Waarop let een producer?

Profielen van een muziekproducer

Waar de technicus één duidelijke muzikaal-technische verantwoordelijkheid heeft, is de muziekproducer doorgaans verantwoordelijk voor verschillende zaken: het concretiseren van de artistieke visie, het beheer van het beschikbare budget, en het managen van de opnamesessies. Zij of hij heeft de eindbeslissing wie deel zal uitmaken van het technische team en stelt vaak de namen van één of meerdere mensen voor m.b.t. de mix en de mastering.

Sommige artiesten (Prince, N.E.R.D., Daft Punk, …) producen meestal zichzelf. Maar de meeste pop- & rockartiesten werken samen met een producer eenmaal ze een opname willen realiseren.

En hoewel de moderne muziekproducer meerdere disciplines combineert, kan je grofweg 3 types onderscheiden:

    • De meer technische producer vertrekt van de identiteit van de artiest, de band, het instrumentarium en de uitvoeringen van de artiest & band. Hij werkt vaak op klank, en betrekt indien nodig externe arrangeur(s) en muzikanten bij de productie. Zijn visie werd vaak ontwikkeld tijdens een periode waar hij voor andere producers en artiesten als ‘engineer’ of als mixer optrad. Dit type van producer kent uiteraard de bouwstenen in een muziekproductie door en door.
    • Een producer-arrangeur is als muziekproducer in origine sterk muzikaal gericht en zal de songs vorm geven door zijn visie op arrangementen uit te werken. Vaak bespeelt hij één of meerdere instrumenten, is hij vertrouwd met het schrijven van (strijkers)arrangementen, en/of is hij een uitstekende ‘programmer’ van synths & beats. Soms heeft hij een eigen carrière (gehad) als artiest. Dit type producer ontwikkelt het arrangement en de ‘muzikale achtergrond’ (backingtrack) in functie van de artiest. Soms op aangeven van de artiest, maar mogelijk ook vanuit een eigen visie. Een producer-arrangeur zoekt de muzikale balans tussen de verschillende instrumenten, klanken en de zang. Hierdoor brengt hij vaak tijdens een productie ‘zijn’ klankbeeld aan. Vele hip-hop producers vallen onder deze categorie, maar ook producers met een eigen carrière als artiest of songwriter. Sommige producer-arrangeurs lijken wel voor een bepaalde tijd met een ‘geheime formule’ en een uitgesproken klankbeeld met verschillende artiesten succes te hebben.
    • De meer op ‘het creatief proces gerichte’ producer beschouwt zichzelf niet noodzakelijk als muzikant. Maar door de artiest(en) te coachen en te vertrouwen op een technische ploeg werkt hij naar een eindproduct. Hij is in zijn functie van producer een ‘gids’ voor de artiest, en minder aan één bepaalde muziekstijl gebonden. Zijn kenmerk is niet zozeer die ene bepaalde klank of een timbre (‘sound’) waarin een mysterieuze sleutel tot succes verborgen ligt, maar een brede visie waardoor hij tijdens zijn carrière met meerdere artiesten in verschillende genres werkt. Dit type producer vertrekt van de identiteit van de artiest en de ‘aangeleverde grondstof’ en kadert vervolgens de productie daarrond. Ideeën, uitvoering en resultaten worden voortdurend tegen het licht gehouden en getoetst aan de identiteit en het werk van de artiest. Zo zal de keuze van de songs, de arrangementen en de samenstelling van het team volledig in functie van het DNA van de artiest worden gekozen. Hij coacht, op welke wijze dan ook, de artiest en het creatieve proces om zo het beste uit zichzelf te halen en optimaal te presteren.
Mike Crossey - Psychologisch aspect

Mike Crossey - Psychologisch aspect

Deze types kunnen allemaal erg succesvol zijn. De meeste hedendaagse producers zijn echter een combinatie van alledrie, hoewel één aspect meestal iets meer naar voren komt.

Heb je vragen of opmerkingen bij deze pagina?
Popadvies op maat
Vind je hier toch niet het antwoord op jouw vraag? Poppunt geeft ook persoonlijk advies.
   popadvies@poppunt.be       Bel 02 504 99 00       Maak een afspraak