Ideeën voor jezelf opnemen

Snel vastleggen, voor je die geniale melodieën weer vergeten bent

Muzikanten moeten het rooien met een vluchtig medium: voor je ‘t goed en wel beseft, blijkt je zinderende riff van daarnet alweer gereduceerd tot doordeweekse lucht. Een opname is dan een waardevol geheugensteuntje voor jezelf of een schets aan de hand waarvan je een idee samen met anderen verder kan uitwerken.

Hardware & software

Geluidskwaliteit vormt in dergelijk geval geen struikelblok: in eerste instantie gaat het  om de contouren en de algemene sfeer van de muziek. Je aanpak zal er dan ook op gericht zijn zo veel mogelijk zo volledig mogelijk te registreren, zonder dat je je druk hoeft te maken om technische aspecten. Een laptop heeft alle voorzieningen daartoe al aan boord: een ingebouwde microfoon en een toepassing waarmee je het inkomend signaal kan opnemen en weergeven. Leg je computer voor anker op een plek in je ruimte met een bruikbare globale balans (vertrouw daarbij gerust op je oren) en je kan de volgende uren vertederd toekijken hoe zich op het scherm een prachtige golfvorm ontvouwt terwijl je de sterren van de hemel speelt.

Voor wie intussen oud genoeg is om zich de onvolprezen cassetterecorder te herinneren: de meeste softwarepakketten laten je toe snel markeerpunten te plaatsen tijdens de opname zelf. Die kunnen je behoorlijk wat tijd besparen wanneer je naderhand een bepaalde passage probeert terug te vinden. Mac-gebruikers krijgen met Garageband gratis en voor niets een volwaardig muziekprogramma bij hun computer; het al even kosteloze Audacity vormt een prima tegenhanger voor wie in een Windows- of Linuxomgeving werkt. Ook erg interessant is Cockos’ Reaper, een zeer betaalbare toepassing die de gevestigde namen in het DAW-landschap naar de kroon steekt.

Ook de meeste courante smartphones en tablets blijken uitstekend uitgerust voor deze toepassing. Hier gelden overigens dezelfde regels: bij strategische plaatsing van het toestel leveren de ingebouwde microfoon(s) en de standaard app voor spraakopnames alvast meer dan aanvaardbare resultaten op. Voor het spreekwoordelijke stapje hogerop staat er je een brede waaier apps ter beschikking. Een externe microfoon (vaak een opklikmodel) levert je meer detail op in je opname en de mogelijkheid om in stereo op te nemen.

Technologie staat geen seconde stil, maar tot nader order geniet het mobiel besturingssysteem van Apple een onmiskenbare voorsprong wat muziektoepassingen betreft, in hoofdzaak omdat zowel Android als Windows Mobile er op systeemniveau relatief lang over doen om audiogegevens verwerkt te krijgen. Bovendien is de Dock Connector van Apple uitgegroeid tot een breed toegepaste standaard om zowel data (audio) als laadstroom (om je batterij op te laden) over een vrij compacte aansluiting te transporteren, al blijft het afwachten in hoeverre de nieuwe “Lightning”-connector (geïntroduceerd in september 2012) daar verandering in zal brengen. Dit alles zorgt ervoor dat de meeste ontwikkelaars van goeie apps en verwante hardware in het kamp van Apple te vinden zijn. De Auria-app maakt op dit ogenblik behoorlijk furore als volwaardige DAW-toepassing voor de iPad.

Ten slotte kan je nog je toevlucht nemen tot een videocamera of een draagbare recorder met flash-geheugen. Beide soorten apparaten zijn specifiek ontworpen in functie van genuanceerde geluidsopnames en bieden dan ook een stevige basis op het niveau van de hardware en uitgebreide mogelijkheden om externe apparaten (interfaces, microfoons…) aan te sluiten. In deze productsegmenten vind je overigens heel wat vertrouwd klinkende namen terug van merken met een lange traditie in muziek- en mediatechnologie.

No mix, no fix?

De essentie van deze aanpak bestaat erin dat je de algemene klank van de uitvoering opneemt. Daarin schuilen meteen ook de voornaamste beperkingen. Ten eerste heb je geen vat op individuele elementen in de opname, ten tweede kan je met enkel een microfoon niet méér opnemen dan wat er te horen valt. Je moet, met andere woorden, zelf voor je balans zorgen. Dat mag vanzelfsprekend lijken voor een singer-songwriter die zichzelf begeleidt op gitaar, maar bij heel wat bands komt er daarvoor de nodige versterking aan te pas. Er valt dan wel wat voor te zeggen om uit te gaan van je vertrouwde podium- of repetitiebezetting en de opname te maken aan de hand van een strategisch geplaatste (zaal)microfoon.

Als je gewend bent alles te versterken via een PA-systeem, kan je overwegen de outputs van de mengtafel als bron te gebruiken. Gebruik je de computer als steun en toeverlaat voor alles wat met muziek te maken heeft, configureer je setup dan zodanig dat je gemakkelijk een algemeen audiospoor kan laten meelopen. In de meeste programma’s kan je zonder veel moeite de globale output van het systeem naar een specifieke opnamebestemming leiden.

Tot dusver hebben we het belang van een ongedwongen, transparant opnameproces in de verf gezet. Naarmate je hogere eisen stelt aan de technische aspecten van je resultaat, moet je meer aspecten van het proces mee in overweging nemen. Enerzijds bepaalt de kwaliteit van het signaal bij de bron heel sterk de uitkomst van je opname. En anderzijds levert een doordachte aanpak van de opnamesessie zelf je een optimale bewegingsvrijheid op in de nabewerkingsfase. Je leest er hier meer over.

Heb je vragen of opmerkingen bij deze pagina?
Popadvies op maat
Vind je hier toch niet het antwoord op jouw vraag? Poppunt geeft ook persoonlijk advies.
   popadvies@poppunt.be       Bel 02 504 99 00       Maak een afspraak