adult-banking-blur-1288483

Tips voor een goeie crowdfundingcampagne

Over crowdfunding is al ontzettend veel geschreven en gezegd. Het principe lijkt simpel: vraag aan een heleboel mensen een kleine bijdrage, en je hebt al snel een aardig potje geld bij elkaar. Maar het zit helaas allemaal iets complexer in elkaar dan dat. Wat tips voor een succesvolle crowdfundingcampagne op een rijtje…

  1. Een goeie crowdfundingcampagne begint met een goed verhaal. Omschrijf heel goed wat je precies wil doen en waarom die stap nodig is voor jouw ontwikkeling als artiest. Zorg voor een originele insteek, zodat je potentiële sponsors echt kunt triggeren om jouw project te steunen. Geef mensen het gevoel dat ze deel kunnen uitmaken van je verhaal en dat ze echt een verschil kunnen maken voor je project.
  2. Maak je project zo specifiek mogelijk: ‘ik heb dat bedrag nodig om dat en dat te kunnen doen’. In het geval van een tournee kan je bijvoorbeeld alle data meegeven, inclusief een link naar de venues waar je gaat spelen. Zo weten sponsors precies waar hun geld naartoe gaat.
  3. Maak een goeie begroting op, en zorg voor een minimumscenario (‘ik moet minimum zoveel geld bij elkaar krijgen, anders kan mijn project niet doorgaan’). Hou er rekening mee dat je je originele idee zult moeten bijstellen als je niet genoeg geld ophaalt. Zorg er dus voor dat je je project ook zonder crowdfunding kunt realiseren, en dat je je project kunt verbeteren dankzij het geld dat je van de crowd krijgt.
  4. Leg de lat niet te hoog. Plak een realistisch bedrag op je campagne, zodat mensen het gevoel krijgen dat hun bijdrage echt telt. Vraag liever wat minder, zodat je het bedrag zeker haalt en dus kunt communiceren over een succesvol verhaal. Een campagne waarbij je € 500 vraagt en € 1000 ophaalt heeft meer promowaarde dan een campagne waarbij je € 1000 vraagt en € 950 ophaalt.
  5. Probeer media, hoe lokaal ook, mee te krijgen. Ze zorgen ervoor dat je in één klap veel meer potentiële sponsors bereikt.
  6. Wees bereid om veel tijd en energie in je crowdfundingcampagne te steken. De voorbereiding, de constante opvolging, de promocampagne offline en online, de bedankingen achteraf en het afhandelen van alle perks die mensen gekocht hebben: het gaat allemaal niet vanzelf.
  7. Leer leven met onzekerheid. Je weet nooit 100% zeker of je het bedrag zal binnenhalen dat je wilde. Die onzekerheid vang je deels op met een goeie begroting en een minimumscenario (zie 3.).
  8. Wees zo creatief mogelijk in het opzetten van je campagne, het bedenken van interessante pakketten om te verkopen, manieren om je campagne te promoten etc. Zorg ervoor dat mensen zin krijgen om hun portefeuille voor jou open te doen.

De Vlaamse Overheid lanceerde onder de noemer ‘Vele kleintjes. Een helpende hand voor crowdfunding in de culturele sector’ een toolbox om je wegwijs te maken in de wondere wereld van de crowdfunding. Alle tips vind je op velekleintjes.be. Ook het Belgische platform Hello crowd! publiceert regelmatig inzichten en tips op hun nieuws-pagina.

Coyote Melon over crowdfunding

Coyote Melon over crowdfunding

Heb je vragen of opmerkingen bij deze pagina?
Popadvies op maat
Vind je hier toch niet het antwoord op jouw vraag? Poppunt geeft ook persoonlijk advies.
   popadvies@poppunt.be       Bel 02 504 99 00       Maak een afspraak